Czy wiesz, że zagrożenie związane z COVID-19 może wpłynąć na funkcjonowanie twojej firmy? Nowe prawo wprowadziła Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
Ustawa zdefiniowaÅ‚a specjalne kompetencje Premiera, wojewodów i GÅ‚ównego Inspektoratu Sanitarnego oraz wskazaÅ‚a Å›rodki na sfinansowanie szczególnych dziaÅ‚aÅ„, których może wymagać epidemia korownawirusa w Polsce. ZnalazÅ‚y siÄ™ w niej m.in. zapisy dotyczÄ…ce pracy zdalnej, przypadków zamkniÄ™cia żłobków, przedszkoli i szkóÅ‚, zamówieÅ„ publicznych czy dziaÅ‚alnoÅ›ci hotelarskiej i turystycznej.
Zmiany w zakresie pracy zdalnej, dodatkowego zasiÅ‚ku opiekuÅ„czego, zwolnienia od stosowania Prawa ZamówieÅ„ Publicznych, Prawa Budowlanego oraz możliwoÅ›ci wydawania przedsiÄ™biorcom poleceÅ„ przez wÅ‚adze publiczne obowiÄ…zujÄ… od dnia wejÅ›cia w życie ustawy, czyli od 8 marca 2020 r., przez kolejne 180 dni.
Polecenia wydawane przedsiębiorcom przez władze publiczne
Premier
Premier, na wniosek wojewody, po poinformowaniu Ministra Rozwoju, może wydawać - w drodze decyzji administracyjnej - polecenia przedsiębiorcom.
Takie polecenia nie wymagajÄ… uzasadnienia i majÄ… podlegać natychmiastowemu wykonaniu - z chwilÄ… dorÄ™czenia lub ogÅ‚oszenia. MogÄ… być wydawane także ustnie, telefonicznie i za pomocÄ… Å›rodków komunikacji elektronicznej (np. e-mailem).
Z przedsiÄ™biorcÄ…, który otrzyma takie polecenie, umowÄ™ podpisze wÅ‚aÅ›ciwy wojewoda,
a za jego realizację zapłaci budżet państwa.
Ważne! Przygotowanie do realizacji zadaÅ„ wskazanych w umowie (np. prace planistyczne) bÄ™dÄ… finansowane ze Å›rodków wÅ‚asnych przedsiÄ™biorcy.
Jeżeli przedsiÄ™biorca odmówi zawarcia umowy, polecenie wydane w drodze decyzji administracyjnej bÄ™dzie podlegaÅ‚o natychmiastowemu wykonaniu.
GÅ‚ówny Inspektorat Sanitarny
GÅ‚ówny Inspektor Sanitarny lub dziaÅ‚ajÄ…cy z jego upoważnienia paÅ„stwowego wojewódzki inspektor sanitarny może wydawać decyzje, zalecenia i wytyczne osobom prawnym, osobom fizycznym i jednostkom organizacyjnym nieposiadajÄ…cych osobowoÅ›ci prawnej. Dotyczy to w szczególnoÅ›ci podmiotów, które wykonujÄ… dziaÅ‚alność leczniczÄ… i pracodawców.
W decyzji GIS może nakazać podjÄ™cie okreÅ›lonych dziaÅ‚aÅ„, które bÄ™dÄ… zapobiegać rozprzestrzenianiu siÄ™ wirusa czy naÅ‚ożyć obowiÄ…zek przeprowadzenia kontroli.
Z kolei zalecenia i wytyczne okreÅ›lÄ… sposób realizacji tych dziaÅ‚aÅ„.
Decyzje GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego podlegajÄ… natychmiastowemu wykonaniu
z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia i nie wymagają uzasadnienia. W nagłych przypadkach mogą być wydawane ustnie, a następnie - niezwłocznie - potwierdzane na piśmie.
Jeżeli przedsiębiorca będzie chciał odwołać się od decyzji GIS, będzie musiał wnieść odwołanie do Ministra Zdrowia w terminie 2 dni roboczych od dnia doręczenia decyzji lub potwierdzenia na piśmie decyzji wydanej ustnie. Odwołanie zostanie rozpatrzone
w terminie 5 dni roboczych od dnia doręczenia.
Zmiany dla pracodawców i pracowników
Pracodawca bÄ™dzie mógÅ‚ polecić pracownikowi zatrudnionemu na etacie,
żeby wykonywał - przez określony czas - pracę zdalnie (np. z domu).
Jeżeli z powodu COVID-19 zamknięte zostanie żłobek, klub dziecięcy, przedszkole
lub szkoła ubezpieczony pracownik, zwolniony od wykonywania pracy z powodu opieki nad dzieckiem do lat 8, zyskuje prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Taki zasiłek
- przysługuje nie dłużej niż za 14 dni,
- nie wlicza siÄ™ go do 60 dni zasiÅ‚ku opiekuÅ„czego, który przysÅ‚uguje pracownikowi w roku kalendarzowym.
Zwolnienie z prawa zamówieÅ„ publicznych i prawa budowlanego
Jeżeli pojawi siÄ™ prawdopodobieÅ„stwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania siÄ™ koronawirusa lub jeżeli bÄ™dzie tego wymagaÅ‚a ochrona zdrowia publicznego, instytucje objÄ™te ustawÄ… Praw zamówieÅ„ publicznych bÄ™dÄ… mogÅ‚y zamawiać towary lub usÅ‚ugi niezbÄ™dne do przeciwdziaÅ‚ania COVID-19 z pominiÄ™ciem tych przepisów.
Projektowanie, budowa, przebudowa, utrzymanie i rozbiórka obiektów budowlanych,
w tym zmiana sposobu użytkowania, jeżeli ma zwiÄ…zek z przeciwdziaÅ‚aniem COVID-19, może zostać zwolniona z przepisów ustaw:
- prawo budowlane,
- o planowania i zagospodarowaniu przestrzennym,
- o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Działalność turystyczna, hotelarska i przewozowa
Jeżeli w związku z zagrożeniem epidemią koronawirusa (COVID-19):
- podróżny odstÄ…pi od umowy (nie musi pÅ‚acić za odstÄ…pienie oraz zachowuje możliwość żądania zwrotu poniesionych wpÅ‚at, jednak bez dodatkowego odszkodowania
lub zadośćuczynienia) lub - organizator turystyki rozwiąże umowÄ™ o udziaÅ‚ w imprezie turystycznej i dokona przy tym peÅ‚nego zwrotu wpÅ‚at dokonanych przez podróżnego z tytuÅ‚u imprezy turystycznej, ale bez dodatkowego odszkodowania lub zadośćuczynienia,
- to przedsiębiorcy turystycznemu przysługiwać będzie zwrot wpłat przekazanych na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.
Z wnioskiem o zwrot wpÅ‚aty przedsiÄ™biorca turystyczny musi wystÄ…pić w terminie 60 dni od dnia odstÄ…pienia od umowy lub rozwiÄ…zania umowy. We wniosku trzeba wykazać kwotÄ™, która ma podlegać zwrotowi oraz doÅ‚Ä…czyć:
- dokumenty potwierdzajÄ…ce odstÄ…pienie od umowy lub jej rozwiÄ…zanie
- oÅ›wiadczenie organizatora turystyki dotyczÄ…ce daty, w których to odstÄ…pienie lub rozwiÄ…zanie staÅ‚o siÄ™ skuteczne
- korektę deklaracji wstępnej złożonej do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego
wraz z wykazem umów, z których wynikajÄ… skÅ‚adki podlegajÄ…ce zwrotowi.
W obiektach Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi hotelarskie, które nie zostaÅ‚y zgÅ‚oszone do ewidencji prowadzonych przez MarszaÅ‚ków Województw oraz wójtów, burmistrzów, prezydentów miast – w przypadku pól biwakowych, wymagania sanitarne uznaje siÄ™ za nie speÅ‚nione. Oznacza to, że w takich obiektach nie mogÄ… być Å›wiadczone usÅ‚ugi hotelarskie.
Podmioty, które zarzÄ…dzajÄ… lotniskiem, dworcem kolejowym, przewoźnicy lotniczy, kolejowi lub drogowi, nie bÄ™dÄ… ponosili odpowiedzialnoÅ›ci za szkodÄ™ wyrzÄ…dzonÄ… w zwiÄ…zku z dziaÅ‚aniami wÅ‚adz publicznych majÄ…cymi na celu przeciwdziaÅ‚anie COVID-19, a w szczególnoÅ›ci za brak możliwoÅ›ci przewozu.
DziaÅ‚alność farmaceutyczna i sprzedaż produktów leczniczych
Minister Zdrowia może w obwieszczeniu wprowadzić maksymalne ceny produktów leczniczych, wyrobów medycznych oraz Å›rodków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego.
GÅ‚ówny Inspektor Sanitarny lub dziaÅ‚ajÄ…cy z jego upoważnienia paÅ„stwowego wojewódzki inspektor sanitarny może naÅ‚ożyć:
- na hurtownie farmaceutyczne - obowiÄ…zek dystrybucji produktów leczniczych, Å›rodków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych,
- na producentów, dystrybutorów lub importerów – obowiÄ…zek dystrybucji Å›rodków ochrony osobistej.
Minister Zdrowia może ogÅ‚osić wykaz produktów leczniczych, Å›rodków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, które mogÄ… być sprzedawane przez hurtowniÄ™ farmaceutycznÄ… wyÅ‚Ä…cznie do aptek, punktów aptecznych, do innych hurtowni farmaceutycznych oraz zakÅ‚adów leczniczych lub podmiotów leczniczych dziaÅ‚ajÄ…cych na terytorium Polski.
Producenci lub importerzy wyrobów wpisanych do takiego wykazu bÄ™dÄ… mogli sprzedawać je wyÅ‚Ä…cznie do hurtowni farmaceutycznych. JeÅ›li nie zastosujÄ… siÄ™ tego obowiÄ…zku, grozi im kara w wysokoÅ›ci od 10 000 zÅ‚ do 5 000 000 zÅ‚.
Minister Zdrowia może nałożyć w rozporządzeniu obowiązek monitorowania
i zgÅ‚aszania do Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi produktów leczniczych, Å›rodków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, które sÄ… obrocie. W przypadku naÅ‚ożenia takiego obowiÄ…zku, podmioty, które dotychczas nie byÅ‚y podÅ‚Ä…czone do zintegrowanego systemu, muszÄ… siÄ™ w ciÄ…gu 24 godzin do niego podÅ‚Ä…czyć i rozpocząć przekazywanie informacji.
Minister Zdrowia bÄ™dzie mógÅ‚ ograniczyć ilość produktu leczniczego, wyrobu medycznego lub Å›rodka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego na jednego pacjenta w sytuacji:
- zagrożenia braku dostępności na terytorium Polski produktu leczniczego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego,
- stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo w razie niebezpieczeÅ„stwa szerzenia siÄ™ zakażenia lub choroby zakaźnej, które może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego.
W przypadku nagÅ‚ego zagrożenia zdrowia pacjenta w zwiÄ…zku z COVID-19, farmaceuta posiadajÄ…cy prawo wykonywania zawodu bÄ™dzie mógÅ‚ wystawić receptÄ™ farmaceutycznÄ….
ObowiÄ…zki spóÅ‚ek prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność leczniczÄ…
Premier, na wniosek Ministra Zdrowia, może nałożyć na podmiot leczniczy będący:
- spóÅ‚kÄ… kapitaÅ‚owÄ…, w której jedynym albo wiÄ™kszoÅ›ciowym udziaÅ‚owcem albo akcjonariuszem jest Skarb PaÅ„stwa lub
- samodzielnym publicznym albo niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej lub
- państwową jednostką budżetową
– obowiÄ…zek wykonania okreÅ›lonego zadania w zwiÄ…zku z przeciwdziaÅ‚aniem COVID-19.
W szczególnoÅ›ci może to przekazania produktów leczniczych, wyrobów medycznych, Å›rodków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz aparatury
i sprzętu medycznego, żeby zapewnić udzielenie świadczeń zdrowotnych w innym podmiocie leczniczym.
W przypadku naÅ‚ożenia takiego obowiÄ…zku wÅ‚adze publiczne zapewniajÄ… Å›rodki na pokrycie wydatków zwiÄ…zanych z jego wykonaniem. W przypadku poniesienia przez podmiot leczniczy szkody przy wykonywaniu naÅ‚ożonego zadania Minister Zdrowia jest obowiÄ…zany do jej naprawienia.
ObowiÄ…zki przedsiÄ™biorców w zakresie obronnoÅ›ci paÅ„stwa
Przepisy okreÅ›lajÄ… zasady organizowania zadaÅ„ na rzecz obronnoÅ›ci paÅ„stwa realizowanych przez przedsiÄ™biorców wykonujÄ…cych dziaÅ‚alność gospodarczÄ… na terytorium Polski, w tym przez przedsiÄ™biorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Dotychczas dotyczyÅ‚y gÅ‚ównie sytuacji stanu zagrożenia bezpieczeÅ„stwa paÅ„stwa (w rozumieniu militarnym), czasu wojny oraz realizowania zadaÅ„ obronnych.
W związku z zagrożeniem koronawirusem ich zakres rozszerzono o sytuacje zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego.
Katalog przedsiÄ™biorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym zostaÅ‚ rozszerzony o przedsiÄ™biorców wytwarzajÄ…cych i dystrybuujÄ…cych produkty lecznicze, Å›rodki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, Å›rodki ochronne i wyroby medyczne oraz udzielajÄ…cych Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych.
Dotychczas katalog obejmowaÅ‚ przedsiÄ™biorców dziaÅ‚ajÄ…cych w obszarach takich jak eksploatacja lotnisk i portów morskich; kolportaż; nadawanie programów radiowych
i telewizyjnych; produkcja, transport i magazynowanie produktów naftowych; produkcja, remonty lub modernizacja uzbrojenia i sprzÄ™tu wojskowego; transport; usÅ‚ugi pocztowe; usÅ‚ugi telekomunikacyjne; wytwarzanie, dystrybucja i przesyÅ‚ania: gazu ziemnego, paliw pÅ‚ynnych oraz energii elektrycznej).
SzczegóÅ‚owy wykaz przedsiÄ™biorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym okreÅ›la Rada Ministrów w formie rozporzÄ…dzenia.
Program mobilizacji gospodarki ustalany przez RadÄ™ Ministrów zostaÅ‚ rozszerzony
o zadania jakie mogÄ… być naÅ‚ożone na przedsiÄ™biorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, w zakresie wytwarzania i dystrybucji produktów leczniczych, Å›rodków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, Å›rodków ochronnych i wyrobów medycznych oraz udzielania Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego. DecyzjÄ™ o uruchomieniu programu podejmuje Premier, w drodze rozporzÄ…dzenia. Pogram może zostać uruchomiony w caÅ‚oÅ›ci lub selektywnie (np. wyÅ‚Ä…cznie w zakresie wytwarzania i dystrybucji produktów leczniczych). Do programu stosuje siÄ™ przepisy o ochronie informacji niejawnych.
biznes.gov.pl