Podczas spotkania Bałtyckiej Rady Ministrów i ministrów komunikacji Litwy, Łotwy i Estonii uzgodniono, iż należy przyspieszyć budowę europejskiej kolei „Rail Baltica”, by była gotowa do 2026 r.
Według ministra łączności Jarosława Narkiewicza, uzgodniono, że w zależności od postępu realizacji projektu i przeprowadzonych prac, każdy kraj powinien kontynuować zaplanowane prace i ocenić, w jaki sposób można ulepszyć strukturę zarządzania projektem, aby zapewnić jego terminową realizację.
- Wspólnie z naszymi sąsiadami uzgodniliśmy, że Rail Baltica to wspólny cel, jeden z największych projektów infrastrukturalnych w regionie Morza Bałtyckiego do 2026 r. Jest on najważniejszy. Aby osiągnąć jak największą spójność, kraje już podejmują kroki w celu zintegrowania modelu zarządzania - podkreślił minister Narkiewicz.
Zaznaczył, że projekt Rail Baltica jest obecnie skutecznie wdrażany, szczególnie na Litwie. Za prace związane z budową kolei Rail Baltica i realizacją projektu na terytorium Republiki Litewskiej odpowiedzialny jest zarządca publicznej infrastruktury kolejowej - AB Lietuvos Geležinkeliai Infrastruktūra.
- Możemy być zadowoleni z intensywnej pracy. Pod koniec ubiegłego roku podpisano umowę na planowanie przestrzenne odcinka Wilno - Kowno, a intensywne prace budowlane w węźle w Kownie zostaną zakończone do końca tego roku. Do końca 2020 roku kolej europejska połączy Dworzec Centralny w Kownie z terminalem intermodalnym w Palemonasie, który stanie się głównym centrum przeładunkowym towarów. W ubiegłym roku na Litwie zakończono formowanie 1 741 działek na budowę linii kolejowej na północ od Kowna. W tym roku ruszy przetarg na prace budowlane, zaś budowa linii od Kowna w kierunku granicy litewsko-łotewskiej ma ruszyć w 2021 r. Planujemy ubiegać się o fundusze na budowę linii kolejowej do miasta Poniewież w tej perspektywie finansowej - do 2023 roku, a resztę linii planujemy uzupełnić w kolejnej perspektywie finansowej - powiedział Minister Transportu i Komunikacji.
Kowno - Wilno
W planach jest nowa linia kolejowa Rail Baltica Kowno-Wilno o prędkości docelowej pociągów 249 kilometrów na godzinę. Zgodnie z umową, jej projekt ma powstać do końca 2021 roku. Natomiast budowa odcinka ma się zakończyć w 2026 roku.
W przyszłości na nowej linii Kowno - Wilno w ciągu doby będzie kursowało dziesięć pociągów pasażerskich, a czas podróży między dwoma największymi miastami Litwy potrwa zaledwie 38 minut. Co więcej, z Wilna do innych miast można będzie dotrzeć bardzo szybko: do Poniewieża - w 37 minut, Rygi - w niemal dwie godziny, do Warszawy - trzy godziny, a do Tallinna trzy i pół godziny.
Cała linia kolejowa ma być zelektryfikowana, nie będzie pociągów napędzanych olejem napędowym w mieście, a obszary mieszkalne zostaną odgrodzone od hałasu i drgań. Projekt obejmuje także budowę wiaduktów nad liniami kolejowymi oraz przebudowę poszczególnych dróg.
Podczas planowania linii kolejowej zostaną przygotowane rozwiązania dla rozwoju Wileńskiego Dworca Pasażerskiego, jego połączenia z Międzynarodowym Wileńskim Portem Lotniczym, Terminalem Intermodalnym w Wilnie oraz połączenie projektowanego portu Lotniczego koło Elektrėnai i istniejącego międzynarodowego lotniska w Kownie.
Wniosek do Brukseli o finansowanie po 2020 roku
Przed kilkoma dniami o przyśpieszeniu realizacji projektu „Rail Baltica” minister łączności Jarosław Narkiewicz rozmawiał w Brukseli z unijną komisarz ds. transportu Adiną Valean – poinformowało Ministerstwo Łączności. - Rail Baltica to najważniejszy projekt infrastruktury transportowej w historii Litwy. To symbol naszej niezależności i integracji z UE. Dlatego i nadal oczekujemy Komisji Europejskiej uwagi dla tego ważnego projektu dla nas wszystkich - powiedział cytowany w komunikacie Narkiewicz.
Minister podkreślił także potrzebę zabezpieczenia finansowania projektu w latach 2021- 2027 w budżecie instrumentu „Łącząc Europę”. W ramach projektu Rail Baltica powstanie 870-kilometrowa europejska linia kolejowa szybkich pociągów pasażerskich i towarowych, łącząca Helsinki, Tallinn, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę. Wartość inwestycji tylko na Litwie wyniesie 2,5 mld euro Powstanie tu około 6 tys. nowych miejsc pracy.
WYG Źródło i fot: Ministerstwo Łączności RL