Dwie drogowe wiadomości, Pierwsza, dobra: modernizacja drogi Via Baltica (E67) planowana jest na lato 2014 roku. Zła - drogowcy wejdą na litewski, a nie polski odcinek szosy. Jak informuje litewskie ministerstwo łączności, odcinek drogi od granicy polsko-litewskiej do Kowna będzie stopniowo przekształcany w autostradę.
Przypomnijmy, że Litwini swój odcinek via Baltiki, od Budziska do Kowna, zbudowali już pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Nieco później oddali do użytku obwodnicę Marijampole.
"Ze środków finansowych nowego rozdania UE oraz własnych, planujemy poszerzyć drogę, podzielić na oddzielne 4 pasy ruchu – zakomunikował 15 stycznia br. powiedział minister Transportu i Łączności - Rimantas Sinkevičius.
Jak informowaliśmy, w czerwcu 2013 Via Baltice oraz korytarzowi drogowemu wschód- przyznano status o szczególnym znaczeniu krajowym. Projekt rekonstrukcji 34 km drogi Via Baltika między Kownem i Mariampolem został uznany za priorytet, ale zabrakło funduszy na realizację. Planowano to zadanie zrealizować do końca 2105 roku, ale termin zakończenia prac przesunięto początkowo na rok 2018, ale teraz ministerstwo obiecuje wykonać prace wcześniej.
Przypomnijmy, że pod koniec 2013 roku na Litwie oddano do użytku dwie ważne inwestycje drogowe. Najpierw obwodnicę zachodnią stolicy Litwy. To była dobra także wiadomość dla licznych polskich kierowców przemierzających Republikę Litewską oraz inne kraje tego regionu. Obwodnica połączyła bowiem międzynarodowy korytarz transportowy IX B (Kijów-Mińsk-Wilno-Kłajpeda) z autostradą Wilno-Poniewieżys. Natomiast na początku grudnia, cztery miesiące przed terminem, odbyło się uroczyste otwarcie przebudowanego odcinka szosy Wilno - Mińsk. Polskim kierowcom, robiącym coraz liczniejsze interesy w obu krajach, a także turystom, mającym np. zamiar odwiedzić polskie Soleczniki, będzie teraz łatwej podróżować, szczególnie, że nastał czas zimowy.
Rekonstrukcja tej drogi jeszcze bardziej usprawni połączenie Białorusi z portem w Kłajpedzie oraz tranzyt do i z obwodu kaliningradzkiego. W ciągu doby przejeżdża tędy 3,5 tysiąca samochodów, z czego jedna czwarta - to TIR-y. Tak przy okazji, przez Suwałki przejeżdża już ponad 10 tys. aut i wciąż są tylko obietnice budowy. Kiedyś tam, w przyszłości, jak dobre pójdzie.
W ramach rozbudowy poszerzono jezdnię od 7 do 9 metrów, trasę wyposażono w urządzenia drogowe służące bezpieczeństwu ruchu i ochronie środowiska, przebudowano sieci inżynieryjne. Prace ukończono o pół roku wcześniej niż planowano. Wartość projektu wyniosła 36 mln litów (bez VAT), ale aż 80 proc. ma być sfinansowana z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, bo magistrala E28 (A3) Wilno - Mińsk jest częścią europejskiej sieci TEN-T.
"Korzyści płynące z tej rozbudowy są bardzo znaczące dla Litwy: z jednej strony, polepszenie infrastruktury drogowej zapewnia konkurencyjność w dążeniu do bycia pomostem w eksporcie pomiędzy Europą Wschodnią i Zachodnią, po drugie, zapewnia to dobrobyt i dogodniejszy dojazd także obywatelom Litwy, mieszkających w okolicach Wilna" – powiedział podczas uroczystości minister łączności Republiki Litewskiej - Rimantas Sinkevičius
Jan Wyganowski