Niedawno Parlament Europejski przyjął kontrowersyjny projekt regulacji niekorzystnych dla Polski i krajów regionu, który zakłada między innymi objęcie przewoźników drogowych przepisami o delegowaniu pracowników.
Ponadto pakiet przewiduje obowiÄ…zek powrotu kierowcy do domu raz na trzy tygodnie, zaznaczania w tachografach momentu przekroczenia granicy.
W obawie przed nowymi ograniczeniami UE, litewskie firmy przewozowe grożą przeniesieniem swoich przedsiÄ™biorstw do Polski lub innych krajów, aby być bliżej swoich kluczowych rynków w Europie Zachodniej, poinformowaÅ‚a agencja LETA / BNS.
Mecislavas Atroskevicius, sekretarz generalny litewskiej krajowej organizacji przewoźników drogowych Linava, mówi, że firmy transportowe poszukujÄ… sposobów ochrony swoich przedsiÄ™biorstw, jeÅ›li nowy pakiet UE dotyczÄ…cy mobilnoÅ›ci wejdzie w życie.
- Przewoźnicy muszÄ… w jakiÅ› sposób zaplanować i chronić swojÄ… dziaÅ‚alność (...). Ludzie i politycy twierdzÄ…, że przewoźnicy nie bÄ™dÄ… siÄ™ nigdzie przemieszczać, ale my mamy informacje, że chociaż proces nie jest ogromny, to firmy już wyprowadzajÄ… siÄ™ z kraju, choć na razie w niewielkim zakresie - powiedziaÅ‚ Atroskevicius, dodajÄ…c, że „jeÅ›li proces nabierze tempa, naprawdÄ™ trudno bÄ™dzie go zatrzymać”.
WedÅ‚ug sekretarza generalnego Linava, Polska jest atrakcyjna dla litewskich firm transportowych, ponieważ znajduje siÄ™ bliżej Europy Zachodniej, a zwÅ‚aszcza Francji i Niemiec. JeÅ›li zacznie obowiÄ…zywać m.in. wymóg powrotu ciężarówek do kraju rejestracji co trzy tygodnie, kierowcy ciężarówek bÄ™dÄ… musieli wracać do Polski, a nie na LitwÄ™.
- JeÅ›li firma bÄ™dzie zarejestrowana np. w SuwaÅ‚kach, nie oznacza to, że jej kierowcy bÄ™dÄ… musieli wrócić do SuwaÅ‚k. BÄ™dÄ… musieli wrócić tylko do Polski - wyjaÅ›nia Atroskevicius. - BÄ™dÄ… mogli przekroczyć granicÄ™ np. we Frankfurcie nad OdrÄ…, wjechać do Polski, odpocząć, napeÅ‚nić TIR- y polskim paliwem, a nastÄ™pnie wrócić do Niemiec, które pozostajÄ… naszym gÅ‚ównym rynkiem- tÅ‚umaczyÅ‚ agencji informacyjnej sekretarz generalny Linava.
Atroskevicius nie wyklucza, że litewskie firmy transportowe mogÄ… również przenosić siÄ™ również do Francji, Niemiec lub innych krajów zachodnich.
- JeÅ›li chodzi o pakiet mobilnoÅ›ci, jesteÅ›my zainteresowani jak najbliższym centrum, w którym Å›wiadczymy nasze usÅ‚ugi, a przede wszystkim obsÅ‚ugujemy najwiÄ™ksze gospodarki - FrancjÄ™, Niemcy i HolandiÄ™. W przyszÅ‚oÅ›ci przewoźnicy mogÄ… przeniosÄ… siÄ™ również do krajów Beneluksu - powiedziaÅ‚ Atroskevicius.
Niewykluczone, że tym Å›ladem pójdÄ… i polskie firmy transportowe. A za nimi i podatki.
WYG
ŹródÅ‚o:BC.com