Via Lietuva (odpowiednik polskiej GDDKiA) poinformowała w czwartek, 28 listopada, że odnowiony, będący dotąd w najgorszym stanie, odcinek drogi Wilno - Utena z Molėtai do Uteny został oddany do ruchu.
Od połowy marca br. na 30-kilometrowym odcinku trwały intensywne prace modernizacyjne. Zdemontowano płyty betonowe i w ciągu zaledwie 9 miesięcy zbudowano nową drogę.
Zakres prac
Podczas kapitalnego remontu 30 kilometrów autostrady zdemontowano 92 tys. ton starych płyt betonowych. Te i nowe prace drogowe wykonano przy pomocy 280 pojazdów (samochodów ciężarowych, buldożerów, koparek itp.). Na nową drogę wyłożono 164 tys. ton asfaltu, 190 tys. ton gruzu dolomitowego, ponad 1 milion ton piasku.
Na przebudowanej drodze z Molėtai do Uteny zainstalowano łącznie 20 km barier, które zapewnią bezpieczeństwo użytkownikom drogi na różnych odcinkach drogi. Podczas projektowania tego odcinka przeprowadzono dodatkowo audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego. Podczas niego oceniano wszystkie aspekty związane z zapewnieniem bezpiecznego ruchu.
Na drodze z Molėtai do Uteny podczas remontu poprawiono dwa pasy ruchu, zainstalowano przystanki autobusowe z pawilonami, ciągi piesze i nowoczesne oświetlenie. Na tym odcinku drogi dobiega także końca montaż ogrodzeń siatkowych i barier poziomych zabezpieczających przed migracją zwierząt, co wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków komunikacyjnych. Uwzględniając rejestrowane potoki pojazdów na drodze, na skrzyżowaniach na odcinku objętym remontem generalnym wyznaczono dodatkowe pasy do skrętu w lewo.
Choć przebudowa 30-kilometrowego odcinka Molėtai-Utena miała zakończyć się w drugim kwartale 2025 roku, prace poszły znacznie szybciej. Nowa droga została już wybudowana, a do połowy grudnia zakończą się wszystkie prace wykończeniowe (oznakowanie drogowe, utrzymanie jezdni, ogrodzeń itp.). W ich trakcie maksymalna dozwolona prędkość na drodze zostanie ograniczona do 50 km/h.
Strategiczna droga
- Prace na autostradzie Utena z Molėtai do Uteny rozpoczęliśmy wiosną, a zaledwie 9 miesięcy później ta droga zmieniła się nie do poznania. Droga stanowi strategiczne połączenie stolicy z Uścianami i z innymi miastami północno-wschodniego regionu kraju. Rozumiejąc strategiczne znaczenie tego projektu i słysząc oczekiwania społeczne dotyczące jego realizacji, od momentu jego zainicjowania poświęciliśmy mu szczególną uwagę – mówi dyrektor generalny Via Lietuva Marius Švaikauskas.
- Duża część zadania została już wykonana – dziś mamy już ponad 40 procent wyremontowanej autostrady do Uteny. Zrealizowane w niecałe dziewięć miesięcy prace rekonstrukcyjne na 30-kilometrowym odcinku pokazują, że potrafimy poruszać się niezwykle szybko i sprawnie. Rozpoczęcie przebudowy pozostałych odcinków planowane jest już na wiosnę przyszłego roku, dzięki czemu projekt nazwany „budową stulecia” pomyślnie zbliża się do końca – mówi Minister Transportu i Komunikacji Marius Skuodis.
Pozostały do modernizacji jeszcze 42 km
Długość pozostałej, jeszcze nie odnowionej drogi Wilno-Utena, wynosi 42,8 km. Projekt renowacji tej części składa się z 5 odrębnych odcinków, na dwa, prawie 18-kilometrowe odcinki od skrzyżowania Nemenčinė-Maišiagala do osady Pociūnai, podpisano kontrakty w listopadzie 2024 r.
Obecnie trwają także przetargi publiczne na remont pozostałych 25-kilometrowych odcinków drogi.
Ze względu na większe natężenie ruchu droga z Wilna do Molėtai zostanie przebudowana na pasy ruchu 2+1. Prace na 18-kilometrowym odcinku powinny rozpocząć się już wiosną 2025 roku i zakończyć w ciągu 12 miesięcy (z wyłączeniem przerwy zimowej). Po zakończeniu postępowania przetargowego na ostatnie 25 km robót, remont tej części również powinien rozpocząć się już wiosną 2025 roku.
Główna arteria Litwy
Droga Wilno – Utena została wybudowana w latach 1979-1985 i jest jedyną wykonaną z płyt betonowych na Litwie. Ta autostrada jest jedną z głównych arterii komunikacyjnych Litwy, wiodących ze stolicy kraju do okolicznych miast i gmin. Dziennie tą drogą przejeżdża łącznie blisko 9 tys. pojazdów.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Via Lietuva