Czy będzie więcej polskich przetworów mlecznych na półkach litewskich sklepów? Bardzo możliwe. Na pewno liczą na to polscy producenci wyrobów mlecznych zrzeszeni w Polskiej Izbie Mleka - największej organizacji branży mleczarskiej w Polsce.
Na Śniadaniu Mlecznym w Wilnie, które zostało zorganizowane 19 czerwca br. przez Polską Izbę Mleka oraz Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Polskiej, dominowały nastroje ekspansywne, zachęcano litewskich sprzedawców do prowadzenia rozmów biznesowych. Na osłodę śniadania proponowano najróżniejsze produkty mleczne.
Udział w spotkaniu wzięli przedstawiciele działów handlowych tak znanych producentów jak SM MLEKPOL, OSM Piątnica, Mleczarnia Turek, OSM Łowicz czy Laktopol. Litewskich dystrybutorów i sieci handlowe reprezentować będą takie firmy jak UAB Sanitex, UAB Osama, UAB Rivona – właściciel sieci Norfa oraz UAB Palink – właściciel sieci IKI.
Litewscy dziennikarze podkreślali, że jednym z głównych dostawców surowego mleka dla polskich przetwórców jest właśnie… Litwa. Tym bardziej więc polskie produkty mleczne muszą smakować wybornie! Bo przecież z litewskiego mleka! Tylko wolny rynek i jego prawa, i wolny przepływ towarów decydują o tym, że litewskie mleko trafia do Polski, a polskie wyroby mleczne - na Litwę. Niegdyś istniała Rzeczpospolita Obojga Narodów, jest dziś Rzeczpospolita Powietrzna, dlaczegóż nie miałoby być Rzeczpospolitej Mlecznej?
Oto kilka ciekawostek i danych na temat przemysłu mlecznego w Polsce, zaprezentowanych na Śniadaniu Mlecznym w Wilnie:
• Na polskim rynku działa około 150 spółdzielni mleczarskich. Największe z nich to: Mlekpol, Łowicz, Mlekovita, Sierpc, Gostyń, Piątnica, Spomlek. Większość jest zrzeszona w Polskiej Izbie Mleka - największej organizacji branży mleczarskiej w Polsce
• W roku 2012 produkcja mleka w Polsce wyniosła 12,3 mld litrów
• Na koniec roku 2012 w Polsce odnotowano 2 346 sztuk bydła
• W 2012 r. wyeksportowano z Polski 895 tysięcy ton produktów mleczarskich o wartości około 1.716,4 mln USD
• W 2012 r. najbardziej wzrósł eksport: mleka płynnego 1-6 procent, serwatki, pełnego mleka w proszku, produktów mleczarskich do smarowania
• Główne kierunki eksportu polskiego mleka i przetworów mlecznych to: Niemcy, Irlandia, Węgry, Republika Czeska, Holandia, Wielka Brytania, a nawet Arabia Saudyjska (sery topione)
• Największą popularnością cieszą się polskie sery i twarogi, w tym sektorze wzrost eksportu dotyczył wszystkich grup serów
• W 2012 r. import mleka płynnego i śmietany wzrósł do 134,9 tysięcy ton. Mleko i śmietanę z przeznaczeniem do przetwórstwa sprowadzono głównie z Litwy! (85 tysięcy ton)
• Specjalnością Polskiej Izby Mleka są m.in. kampanie promujące spożycie mleka i produktów mleczarskich. Na tle statystyk z innych krajów unijnych spożycie mleka wśród polskich dzieci wciąż nie jest zadowalające. Polska Izba Mleka poprzez kampanie promocyjne zachęca do kształtowania dobrych nawyków żywieniowych
• „Mam kota na punkcie mleka” - to program stworzony z myślą o uczniach w wieku od 8 do 13 lat. Dzięki kampanii organizatorzy chcą wprowadzić modę na mleko i w zabawny, niewymuszony sposób przekazać wiedzę na temat zdrowego odżywiania. Strona programu www.mamkotanapunkciemleka.pl pełni funkcję platformy komunikacyjnej i zawiera wiele ciekawych materiałów, takich jak porady ekspertów, przepisy na dania mleczne, a także wiele edukacyjnych gier i zabaw dla najmłodszych
• „Dzieciaki Mleczaki” to kolejny edukacyjno-informacyjny projekt skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich rodziców. Program edukuje przez zabawę i szerzy wiedzę na temat kształcenia prawidłowych nawyków żywieniowych. Wszystkie realizowane w programie działania mają za zadanie zwiększyć poziom konsumpcji wyrobów mlecznych. Autorzy projektu chcą pokazać najmłodszym dzieciom, że zdrowe odżywianie nie musi być nudne. Przedstawione są pyszne dania, które można stworzyć z rodzicami z produktów mlecznych, mleczne zabawy, np. gra „w krówkę”, a także wiele quizów, konkursów i pomysłów na spędzenie wolnego czasu. Postaci programu - piątka przyjaciół - odwiedzają przedszkola, gdzie bawią się z dziećmi i szerzą wiedzę dotyczącą zdrowego odżywiania. Strona www.dzieciakimleczaki.pl została zaprojektowana przy współpracy psychologów szkolnych, metodyków i pedagogów. Jej treść dzieli się na dwie zasadnicze części: strefę rodzica i strefę dziecka. Każda z nich ma odpowiednio dostosowaną zawartość merytoryczną i ilustracyjną. W strefie przeznaczonej dla dzieci znajdują się zakładki z grami, przepisami na smakołyki i informacjami na temat mleka. Całość jest niezwykle barwna i zachęcająca do częstego odwiedzania serwisu. Strefa rodzica natomiast zawiera praktyczne informacje i porady, w jaki sposób zachęcić i uprzyjemnić dzieciom spożywanie mlecznych posiłków