Inwestorzy będą mogli nabywać grunty od gmin w zamian za mieszkania lub inne lokale służące wspólnotom samorządowym.
Takie bÄ™dÄ… efekty ustawy przygotowanej przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, którÄ… Sejm uchwaliÅ‚ w Å›rodÄ™, 16 grudnia. RozwiÄ…zanie to bÄ™dzie siÄ™ opierać na wspóÅ‚pracy miÄ™dzy gminami a inwestorami.
- Uchwalona przez Sejm ustawa to pierwsza z propozycji rozwiÄ…zaÅ„ tworzÄ…cych część rynkowÄ… pakietu mieszkaniowego. Zawiera ona narzÄ™dzia sprzyjajÄ…ce inwestowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych z wykorzystaniem modelu wspóÅ‚pracy miÄ™dzy samorzÄ…dami i inwestorami… Chcemy uwolnić w tym celu tereny, które sÄ… w posiadaniu gmin. OczywiÅ›cie z korzyÅ›ciÄ… dla nich i ich mieszkaÅ„ców. W zamian za zbycie gruntu inwestorowi gmina otrzyma okreÅ›lonÄ… liczbÄ™ lokali. BÄ™dzie je mogÅ‚a przeznaczyć na zaspokojenie lokalnych potrzeb mieszkaniowych lub np. pod dziaÅ‚alność zdrowotnÄ…, edukacyjnÄ… czy kulturalnÄ…. Dodatkowo gmina bÄ™dzie mogÅ‚a liczyć na bezzwrotnÄ… pomoc paÅ„stwa przy realizacji infrastruktury technicznej i spoÅ‚ecznej - mówi wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii JarosÅ‚aw Gowin.
Lokal za Grunt
Gminy mogÄ… przeznaczać swoje nieruchomoÅ›ci na cele inwestycyjne już obecnie, na podstawie ogólnych zasad gospodarowania gruntami gminnymi. W praktyce jednak możliwoÅ›ci te nie sÄ… w peÅ‚ni wykorzystywane. Projektowana ustawa ma zachÄ™cić samorzÄ…dy lokalne do szerszego angażowania siÄ™ w dziaÅ‚ania sÅ‚użące rozwojowi budownictwa z wykorzystaniem zasobu nieruchomoÅ›ci gminnych. Na konieczność opracowania takiej regulacji zwracajÄ… uwagÄ™ zarówno samorzÄ…dy, jak i potencjalni inwestorzy.
Podstawowy model wspóÅ‚pracy miÄ™dzy gminÄ… a inwestorem:
- Inwestor (nabywca nieruchomości od gminy) budowałby budynek (ewentualnie remontował lub przebudowywał budynek istniejący) i przekazywałby część mieszkań samorządowi gminnemu.
- Gmina mogÅ‚aby te mieszkania zachować w swoim zasobie (jako mieszkania komunalne) lub wnieść je do spóÅ‚ek gminnych (np. towarzystw budownictwa spoÅ‚ecznego/spoÅ‚ecznych inicjatyw mieszkaniowych) lub paÅ„stwowych.
- W ten sposób, bez potrzeby samodzielnego prowadzenia skomplikowanego i czasochÅ‚onnego procesu inwestycyjnego, gmina uzyskiwaÅ‚aby zasób mieszkaniowy, który mogÅ‚aby przeznaczyć na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych wspólnoty lokalnej.
Elastyczny model
Ustawa dopuszcza również inne formy inwestowania, np. uzyskiwanie przez gminy mieszkaÅ„ poÅ‚ożonych w innych lokalizacjach lub powierzchni niemieszkalnych (np. pod dziaÅ‚alność edukacyjnÄ…, zdrowotnÄ…, kulturalnÄ… itp.).
NieruchomoÅ›ci oferowane przez gminÄ™ bÄ™dÄ… musiaÅ‚y być objÄ™te miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzjÄ… o warunkach zabudowy. Istotnie przyspieszy to proces inwestycyjny i zmniejszy niepewność potencjalnych inwestorów co do możliwoÅ›ci zagospodarowania danego gruntu.
Przepisy ustawy wprowadzą dodatkowo zachęty do inwestowania na terenach poddawanych rewitalizacji oraz prowadzenia prac remontowych w budynkach zabytkowych.
Obustronne korzyści
KorzyÅ›ci dla inwestorów:
- rozszerzenie dostępu do nieruchomości o potencjale inwestycyjnym, często atrakcyjnie zlokalizowanych i dobrze skomunikowanych;
- wiÄ™ksze możliwoÅ›ci dostosowania sposobu pozyskania nieruchomoÅ›ci do posiadanych aktywów i potrzeb inwestora;
- możliwość odroczenia ostatecznego rozliczenia ceny nieruchomości do czasu zakończenia inwestycji;
- przyspieszenie procedur związanych z rozpoczęciem procesu inwestycyjno-budowlanego, np. dzięki możliwości nabycia nieruchomości objętej już decyzją o warunkach zabudowy;
- możliwość przeznaczenia do przekazania w zamian za nieruchomość lokali lub budynków pochodzÄ…cych z innych inwestycji oraz swoboda w gospodarowaniu lokalami i budynkami objÄ™tymi inwestycjÄ…, a nieprzekazywanymi gminie.
KorzyÅ›ci dla samorzÄ…dów:
- zwiększenie zasobu służącego realizacji zadań gminy, bez konieczności bezpośredniego zaangażowania się w realizację procesu inwestycyjno-budowlanego, w tym niekiedy od razu po zbyciu gruntu;
- szerokie możliwoÅ›ci wykorzystania instrumentu do realizacji zadaÅ„ gminy (np. w celu zwiÄ™kszenia oferty lokalowej, realizacji dziaÅ‚aÅ„ rewitalizacyjnych, poprawy dostÄ™pu osiedli mieszkalnych do infrastruktury technicznej i spoÅ‚ecznej, zwiÄ™kszenia zakresu lub poprawy jakoÅ›ci usÅ‚ug Å›wiadczonych na rzecz mieszkaÅ„ców);
- możliwość zagospodarowania dziaÅ‚ek niewykorzystywanych do realizacji zadaÅ„ (a generujÄ…cych koszty zwiÄ…zane z utrzymaniem nieruchomoÅ›ci) przy jednoczesnym zwiÄ™kszeniu zasobu lokalowego gminy i uzyskaniu istotnych spoÅ‚ecznie efektów niematerialnych (np. poprawy jakoÅ›ci życia mieszkaÅ„ców gminy);
- zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu.
WiÄ™cej beneficjentów w „Mieszkaniu na Start”
Najemcy mieszkaÅ„ uzyskanych przez gminÄ™ w ramach rozliczenia „lokal za grunt” i wniesionych do spóÅ‚ek gminnych lub spóÅ‚ek Skarbu PaÅ„stwa bÄ™dÄ… mogli ubiegać siÄ™ o dopÅ‚aty do czynszu w ramach programu Mieszkanie na Start, których wysokość zależy od lokalizacji mieszkania oraz liczby czÅ‚onków gospodarstwa domowego.
DopÅ‚aty majÄ… na celu polepszenie warunków mieszkaniowych osób Å›redniozamożnych (uzyskujÄ…cych Å›rednie dochody) i sÄ… dużym wsparciem dla wielu rodzin. Program Mieszkanie na Start jest realizowany od 1 stycznia 2019 r.
Grant na InfrastrukturÄ™
Resort proponuje dodatkowe zachęty dla gmin do angażowania się w działania dla realizacji polityki mieszkaniowej państwa.
Gmina, która zaangażuje siÄ™ w prowadzenie polityki mieszkaniowej poprzez:
- tworzenie mieszkań komunalnych,
- tworzenie mieszkań w formule SIM,
- wspóÅ‚pracÄ™ z inwestorami na zasadach „lokal za grunt”,
- inwestycjÄ™ mieszkaniowÄ…, z którÄ… zwiÄ…zane sÄ… dopÅ‚aty do czynszu MnS,
będzie mogła uzyskać grant na infrastrukturę (droga, żłobek, przedszkole itd.) w wysokości 10% tego przedsięwzięcia infrastrukturalnego, przy czym nie wyższy niż wkład w tej gminy w inwestycję promieszkaniową.
Przykład
Gmina decyduje siÄ™ skorzystać z rozwiÄ…zania „lokal za grunt”. Wystawia w tym trybie na sprzedaż dziaÅ‚kÄ™ o wartoÅ›ci 1 mln zÅ‚. JeÅ›li dojdzie do podpisania umowy bÄ™dzie mogÅ‚a dodatkowo uzyskać grant na pokrycie do 10% kosztów przedsiÄ™wziÄ™cia infrastrukturalnego towarzyszÄ…cego inwestycji realizowanej przez nabywcÄ™ nieruchomoÅ›ci.
Ustawa przewiduje też preferencje w ubieganiu siÄ™ o wsparcie ze Å›rodków z Funduszu Dróg SamorzÄ…dowych (a niedÅ‚ugo RzÄ…dowego Funduszu Rozwoju Dróg) i Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użytecznoÅ›ci publicznej przy Å‚Ä…czeniu dziaÅ‚alnoÅ›ci promieszkaniowej z innymi formami dziaÅ‚ania na rzecz lokalnej wspólnoty.
Takie zachÄ™ty bÄ™dÄ… pozytywnie wpÅ‚ywać nie tylko na dziaÅ‚alność inwestycyjnÄ… w przestrzeni mieszkaniowej, ale również w przestrzeni towarzyszÄ…cej rozwojowi mieszkalnictwa. IntencjÄ… tych rozwiÄ…zaÅ„ jest to, żeby z jednej strony gmina, która zaangażuje siÄ™ w prowadzenie polityki mieszkaniowej, byÅ‚a wyżej punktowana przy ubieganiu siÄ™ o już dostÄ™pne Å›rodki z programów rzÄ…dowych i unijnych, a z drugiej dostawaÅ‚a dodatkowy grant z Funduszu DopÅ‚at na realizacjÄ™ infrastruktury towarzyszÄ…cej mieszkalnictwu.
ŹródÅ‚o: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii