Po prawie 20 latach starań, w ubiegłym roku na lotnisku w Suwałkach powstał utwardzony pas startowy, na którym mogą lądować samoloty do 50 pasażerów. W połowie czerwca został już udostępniony dla pilotów, a w tę sobotę nastąpi uroczyste otwarcie.
- DokÅ‚adnie 18 czerwca opublikowana zostaÅ‚a instrukcja operacyjna lotniska użytku wyÅ‚Ä…cznego w SuwaÅ‚kach i od tego dnia wszyscy mogÄ… do nas przylatywać – opowiada Waldemar ZÅ‚otnik, dyrektor Suwalskiej SzkoÅ‚y Lotniczej. – Tak dużego samolotu, który pomieÅ›ciÅ‚by 50 pasażerów jeszcze nie mieliÅ›my, ale na przykÅ‚ad w miniony poniedziaÅ‚ek na naszym pasie ćwiczyÅ‚ dwusilnikowy Piaggio, samolot Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
W tÄ™ sobotÄ™, 8 sierpnia do SuwaÅ‚k przyleci okoÅ‚o 30 mniejszych samolotów, które wezmÄ… udziaÅ‚ w XX MiÄ™dzynarodowym Zlocie PrzyjacióÅ‚ Lotnictwa i Mazur. Piloci przylecÄ… z KÄ™trzyna-Wilamowa okoÅ‚o godz. 11.00, a o 14.30 odlecÄ… na lÄ…dowisko w Giżach. O godz. 15.00 rozpocznÄ… siÄ™ odpÅ‚atne loty widokowe nad SuwaÅ‚kami.
Betonowy pas startowy jest dÅ‚ugi na 1320 i szeroki na 30 metrów, przystosowany jest do lotów nocnych. PowstaÅ‚a też pÅ‚yta do zawracania, droga koÅ‚owania, pÅ‚yta postojowa oraz pas trawiasty o dÅ‚ugoÅ›ci 800 m.
- W ubiegÅ‚ym roku, kiedy tymczasowo mieliÅ›my do dyspozycji tylko pas trawiasty, zanotowaliÅ›my 1500 operacji lotniczych – mówi Waldemar ZÅ‚otnik. – Liczymy, że po oddaniu do użytku pasa betonowego, liczba ta ulegnie zwielokrotnieniu.
Inwestycja pochÅ‚onęła 27 mln zÅ‚. Miasto SuwaÅ‚ki wyÅ‚ożyÅ‚o 11 mln, 10 mln doÅ‚ożyÅ‚y Fabryki Mebli Forte S.A., a 6 mln zÅ‚ samorzÄ…d województwa podlaskiego z unijnych Å›rodków RPOWP 2014-2020.
- Lotniskiem zarzÄ…dza Aeropartner – spóÅ‚ka Aeroklubu Polskiego, administratorem jest miejski ZakÅ‚ad Dróg i Zieleni, a gÅ‚ównym użytkownikiem Stowarzyszenie Suwalska SzkoÅ‚a Lotnicza, które szkoli pilotów szybowcowych i samolotowych - mówi Robert Szadkowski, prezes Suwalskiej SzkoÅ‚y Lotniczej.
Utwardzony pas powstaÅ‚ z myÅ›lÄ… o przedsiÄ™biorcach, inwestorach i turystach. Do peÅ‚nej ich obsÅ‚ugi brakuje budynku socjalnego i hangaru z prawdziwego zdarzenia, a przede wszystkim mini stacji paliw. Możliwość zatankowania, a także wypoczynku i posilenia siÄ™ sprawiÅ‚aby, że suwalskie lotnisko byÅ‚oby tranzytowym dla wÅ‚aÅ›cicieli samolotów czy taksówek powietrznych w drodze do paÅ„stw nadbaÅ‚tyckich.
Wojciech Drażba