14.04.2022

Marszałkowie województw o funduszach unijnych, firmach transportowych i o przewozach autobusowych

W Kielcach obradował Konwent Marszałków Województw. Rozmawiano m.in. o unijnej perspektywie finansowej na lata 201- 2027, funkcjonowaniu transportu publicznego, uchodźcach z Ukrainy.

Zdalnie w obradach przedstawicielki UE: Emma Toledano Laredo, dyrektor Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej oraz Manuela Geleng, dyrektor Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.

PieniÄ…dze z Interreg Polska - Rosja dla uchodźców z Ukrainy

Mówiono m.in. o newralgicznych obszarach dyskusji, propozycjach możliwoÅ›ci znalezienia źródeÅ‚ finansowych, dajÄ…cych możliwość wspierania uchodźców z Ukrainy oraz instytucji i organizacji pozarzÄ…dowych niosÄ…cych im pomoc.

Jak informuje wicemarszaÅ‚ek województwa warmiÅ„sko mazurskiego Miron Sycz, padÅ‚y konkretne propozycje, by pieniÄ…dze z Programu WspóÅ‚pracy Transgranicznej POLSKA-ROSJA, przeznaczyć na pomoc uchodźcom.

WizjÄ™ procesu negocjacji regionalnych omówiÅ‚a Manuela Geleng, dyrektor Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw SpoÅ‚ecznych i WÅ‚Ä…czenia SpoÅ‚ecznego. WÅ›ród wyzwaÅ„ spoÅ‚ecznych, czekajÄ…cych polskie regiony dyrektor Geleng wymieniÅ‚a m.in. kwestiÄ™ pomocy uchodźcom z Ukrainy i stworzenie im dedykowanych lokalnych programów integracyjnych, otwartego spojrzenia na możliwość wÅ‚Ä…czenia uchodźców w zmieniajÄ…cÄ… siÄ™ sytuacjÄ™ polskiego rynku zatrudnienia.

Przypomnijmy, że w odpowiedzi na inwazjÄ™ wojsk rosyjskich, wspomaganych przez BiaÅ‚oruÅ›, na UkrainÄ™, Komisja Europejska zawiesiÅ‚a wspóÅ‚pracÄ™ transgranicznÄ… z RosjÄ… i BiaÅ‚orusiÄ….

Zawieszenie wspóÅ‚pracy obejmuje w sumie dziewięć programów Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Instrumentu SÄ…siedztwa na lata 2014-2020 z udziaÅ‚em Rosji i BiaÅ‚orusi oraz program wspóÅ‚pracy transnarodowej Interreg Region Morza BaÅ‚tyckiego – również wdrażany z udziaÅ‚em Polski.

Polska też to uczyniła na początku marca br.

CaÅ‚kowity planowany wkÅ‚ad UE do budżetu Programu Interreg Polska - Rosja wynosiÅ‚ 87 344 800,00 euro. Alokacja pochodzi ze Å›rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (43 240 000,00 euro) oraz Instrumentu SÄ…siedztwa, Rozwoju i WspóÅ‚pracy MiÄ™dzynarodowej 44 104 800,00 euro.

Wynegocjować dodatkowe fundusze na pomoc Ukraińcom

W obradach wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. Minister zwróciÅ‚ uwagÄ™ na sytuacjÄ™ politycznÄ…, jaka musi zostać uwzglÄ™dniona w negocjowaniu wysokoÅ›ci Å›rodków finansowych, o które Polska ubiega siÄ™ z UE.

- Dla Polski sytuacja wojny za naszÄ… granicÄ… to wielkie wyzwanie, szacuje siÄ™, że okoÅ‚o 4 mln uchodźców z Ukrainy pojawi siÄ™ w naszym kraju. MyÅ›limy o tym, by obywatele ukraiÅ„scy uciekajÄ…cy przed zawieruchÄ… wojennÄ…, przebywajÄ…cy w Polsce byli chronieni, mieli opiekÄ™, pomoc finansowÄ…, szansÄ™ na pracÄ™, edukacjÄ™, opiekÄ™ zdrowotnÄ… - mówiÅ‚ minister Grzegorz Puda. - Zależy nam na tym, by wsparcie otrzymali także Polacy, niosÄ…cy pomoc, udostÄ™pniajÄ…cy swoje domy, organizujÄ…cy materialne, logistyczne wsparcie. Obecnie nie mamy żadnych Å›rodków europejskich, które moglibyÅ›my przeznaczyć na ten cel. Potrzebny jest nowy fundusz, dodatkowe pieniÄ…dze, by skutecznie, szybko i celowo nieść pomoc.

Unijna perspektywa finansowa 2021 - 2027

Dyskusja uczestników obrad w pierwszej części spotkania skupiÅ‚a siÄ™ na temacie finansów, czyli prowadzonych z KomisjÄ… EuropejskÄ… negocjacjach dotyczÄ…cych ksztaÅ‚tu programów regionalnych dla poszczególnych województw na lata 2021-2027.

W nowej perspektywie budżetu funduszy unijnych na lata 2021-2027 Polska ma otrzymać najwiÄ™ksze Å›rodki od poczÄ…tku czÅ‚onkostwa w Unii Europejskiej - bÄ™dzie to okoÅ‚o 76 mld euro. OkoÅ‚o 60 proc. funduszy unijnych ma być rozdysponowane na poziomie krajowym, pozostaÅ‚e 40 proc. trafi do marszaÅ‚ków 16 województw na programy regionalne.

Środki unijne w nowej perspektywie unijnej na lata 2021-2027 zostaną przeznaczone między innymi na badania, innowacje, przedsiębiorczość, infrastrukturę, klimat i ochronę środowiska, energetykę, cyfryzację, edukację i sprawy społeczne.

Każde z województw prowadziÅ‚o szerokie konsultacje spoÅ‚eczne nowego projektu swojego programu regionalnego. Negocjacje z KomisjÄ… EuropejskÄ… ksztaÅ‚tu tzw. Umowy Partnerstwa rozpoczęły siÄ™ w styczniu bieżącego roku. Na razie niewiadomo, kiedy one zakoÅ„czÄ… siÄ™.

Oby samorządom nie zabrakło pieniędzy na wkład własny

Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda zwracaÅ‚ uwagÄ™, że wyczerpanym walkÄ… z pandemiÄ… i ofiarnie organizujÄ…cym pomoc dla Ukrainy regionom może zabraknąć w rozpoczynajÄ…cej siÄ™ perspektywie finansowej Å›rodków na tzw. wkÅ‚ady wÅ‚asne w projekty, wspóÅ‚finansowane z pieniÄ™dzy unijnych.: - Identyfikujemy ryzyko kryzysu na Ukrainie w odniesieniu do szans realizacji zakÅ‚adanych inwestycji, wiedzÄ…c o sytuacji na rynku pracy, o odpÅ‚ywie pracowników ukraiÅ„skich z polskich firm. Mamy nadziejÄ™, że szybko uda nam siÄ™ proces negocjacyjny z KomisjÄ… EuropejskÄ… zakoÅ„czyć, wypracować takie rozwiÄ…zania, które pozwolÄ… nam na pomoc innym i wÅ‚asny rozwój - podkreÅ›liÅ‚ Grzegorz Puda.

Trudna sytuacja firm transportowych

O tym, że czas pandemii byÅ‚ bardzo trudnym okresem zarówno dla przewoźników drogowych i kolejowych, jak i pasażerów, mówiÅ‚a podczas Konwentu Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe.

Wprowadzone obostrzenia spowodowaÅ‚y spadki w ruchu pasażerskim i sprzedaży biletów, a co za tym idzie - zmniejszenie przychodów firm transportowych. Na skutek zawieszania lub redukcji poÅ‚Ä…czeÅ„ nastÄ…piÅ‚o również ograniczenie dostÄ™pnoÅ›ci usÅ‚ug dla pasażerów, zwÅ‚aszcza na terenach pozamiejskich. Co czwarta miejscowość w Polsce zostaÅ‚a wówczas odciÄ™ta od jakiegokolwiek transportu zbiorowego. W pewnym stopniu odpowiedziÄ… na te problemy okazaÅ‚ siÄ™ Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych i wprowadzone w nim zmiany. W 2021 r. dopÅ‚atÄ… z Funduszu objÄ™to 4 080 linii komunikacyjnych (Å‚Ä…czna kwota wsparcia to 435 993 128,69 zÅ‚).

- Obecnie wiÄ™kszość przewoźników boryka siÄ™ z takim problemami jak: wzrosty cen paliw, energii trakcyjnej i materiaÅ‚ów eksploatacyjnych, rosnÄ…ce oczekiwania pÅ‚acowe pracowników oraz zbyt wolne odrabianie strat w potokach pasażerskich po czasie ograniczeÅ„ pandemicznych - wyliczaÅ‚a Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe.

Jej zdaniem w dalszym rozwijaniu transportu zbiorowego należy dążyć do optymalizacji rozkÅ‚adów jazdy i siatki poÅ‚Ä…czeÅ„, budowania dobrej oferty biletowej oraz wypracowania katalogu podstawowych standardów przewozowych. Iwona Budych podkreÅ›liÅ‚a w swoim wystÄ…pieniu, że rozwijanie publicznego transportu zbiorowego jest dziaÅ‚aniem proekologicznym. Komunikacja zbiorowa jest bowiem kluczem do redukcji korków oraz zanieczyszczeÅ„ w miastach, dlatego warto wypracować katalog zachÄ™t, który przekona potencjalnych podróżnych do wyboru transportu zbiorowego zamiast auta.

BÄ™dÄ… zmiany w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych

Z kolei Renata Rychter z Ministerstwa Infrastruktury przedstawiÅ‚a informacjÄ™ na temat postÄ™pu prac nad projektem zmian w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym. Celem przygotowywanych modyfikacji jest jak najlepsze wykorzystanie Å›rodków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i przyspieszenie rozwoju transportu publicznego. Ważne zmiany to m. in. stworzenie rezerwy Å›rodków, z których Ministerstwo Infrastruktury, jako dysponent Funduszu, bÄ™dzie mogÅ‚o dofinansowywać w trybie pilnym najbardziej istotne linie, a także zwiÄ™kszenie na staÅ‚e do 3 zÅ‚ dopÅ‚aty do wozokilometra.

- Przez zmniejszanie barier administracyjnych chcemy tworzyć jak najlepsze warunki dla organizatorów transportu, by mogli w jak najlepszy sposób sÅ‚użyć lokalnym spoÅ‚ecznoÅ›ciom - podkreÅ›laÅ‚a Renata Rychter, dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.

Do końca drugiego kwartału 2022 roku powinien zakończyć się rządowy proces legislacyjny, następnie projekt zmian w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym zostanie skierowany do prac parlamentarnych.

Projekty z dziedziny ochrony środowiska i klimatu

WÅ›ród tematów dyskusji i prelekcji z udziaÅ‚em ekspertów znalazÅ‚ siÄ™ również unijny program LIFE - instrument finansowy Unii Europejskiej poÅ›wiÄ™cony wyÅ‚Ä…cznie wspóÅ‚finansowaniu projektów z dziedziny ochrony Å›rodowiska i klimatu.

Program LIFE - program dziaÅ‚aÅ„ na rzecz Å›rodowiska i klimatu w okresie finansowania 2021-2027 zostaÅ‚ ustanowiony RozporzÄ…dzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w 29 kwietnia 2021 roku. Wdrażanie programu zostaÅ‚o podzielone na dwa okresy rozliczeniowe, w ramach których bÄ™dÄ… przyjmowane tzw. Wieloletnie Programy Prac, w ramach których KE definiuje ramy wdrażania LIFE w danym okresie.

Dla polskich samorzÄ…dów niezwykle istotne jest to, że na najbliższe lata Europa ma do wykorzystania blisko 5,5 mld euro na zadania zwiÄ…zane z ochronÄ… przyrody i różnorodnoÅ›ci biologicznej, prowadzenie inicjatyw wspierajÄ…cych gospodarkÄ™ o obiegu zamkniÄ™tym, dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu Å‚agodzenie zmian klimatu i przystosowywanie siÄ™ do nich oraz na przejÅ›cie na tzw. czystÄ… energiÄ™, czyli odnawialne źródÅ‚a energii i efektywność energetycznÄ….

Konwent MarszaÅ‚ków Województw RP jest organem opiniodawczo-doradczym, który analizuje i opiniuje propozycje zmian prawnych oraz omawia aktualne problemy samorzÄ…dów. Posiedzenia Konwentu koÅ„czÄ… siÄ™ wypracowaniem wspólnych stanowisk, które nastÄ™pnie kierowane sÄ… do wÅ‚aÅ›ciwych urzÄ™dów i instytucji centralnych.

 

WYG

ŹródÅ‚o: UrzÄ…d MarszaÅ‚kowski Województwa WarmiÅ„sko -Mazurskiego

Fot. UrzÄ…d MarszaÅ‚kowski Województwa ÅšwiÄ™tokrzyskiego

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.17.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
17.07.2024

Szukam pracy

16.07.2024

sprzedawca

16.07.2024

KASJER/SPRZEDAWCA

Dodaj nowe og³oszenie