19.06.2020

Mazurska Debata Drogowa o drodze ekspresowej S16 między Ełkiem a Olsztynem

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wspólnie z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim zorganizowała debatę poświęconą planowanej budowie drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Ełkiem.

WziÄ™li w niej udziaÅ‚ przedstawiciele samorzÄ…dów, organizacji pozarzÄ…dowych oraz naukowcy. Uczestnicy debaty, a także jej odbiorcy, mogli przedstawić argumenty zarówno przeciwko jak i za budowÄ… tej drogi.

Duże zainteresowanie i wysoka frekwencja

Debata pierwotnie miaÅ‚a odbyć siÄ™ w kwietniu br. roku w Olsztynie z udziaÅ‚em ok. 500 osób, jednak za sprawÄ… pandemii koronawirusa i ograniczeÅ„ z niej wynikajÄ…cych, przeprowadzono jÄ… 17 czerwca br  jÄ… online. TransmisjÄ™ na żywo Å›ledziÅ‚o blisko 300 osób, a na czacie wpisano ok. 400 komentarzy.

DebatÄ™ moderowaÅ‚ prof. dr hab. inż. Ryszard Źróbek, kierownik Katedry Zasobów NieruchomoÅ›ci i Systemów Informacji Geograficznej Uniwersytetu WarmiÅ„sko-Mazurskiego (UWM). Po sÅ‚owie wstÄ™pnym Tomasza Å»uchowskiego, peÅ‚niÄ…cego obowiÄ…zki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz PawÅ‚a Czemiela, doradcy w Gabinecie Politycznym Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka i jednoczeÅ›nie radnego Sejmiku Województwa WarmiÅ„sko-Mazurskiego, przedstawiono przebieg dotychczasowy prac nad 80-kilometrowym odcinkiem S16 MrÄ…gowo - Orzysz - EÅ‚k.

Prace nad wytyczeniem S16

Przypomnijmy, że od 2007 roku przeprowadzono analizÄ™ 41 wariantów przebiegu tej trasy, w korytarzu o szerokoÅ›ci 30 km i dÅ‚ugoÅ›ci 100 km. SzczegóÅ‚owej analizie poddano siedem z tych wariantów, a obecnie wykonawca Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego (STEÅš) pracuje nad trzema wariantami. Ostateczny wariant GDDKiA wybierze pod koniec 2020 roku.

 

 

Przeanalizowano również rozwiÄ…zania zgÅ‚oszone w petycjach, w tym wariant budowy drogi ekspresowej na poÅ‚udniu regionu pomiÄ™dzy NidzicÄ… i Szczuczynem o dÅ‚ugoÅ›ci ok. 150 km. Ten wariant, na 75-kilometrowym odcinku Nidzica - Rozogi, dublowaÅ‚by już funkcjonujÄ…ce albo bÄ™dÄ…ce w zaawansowanej fazie realizacji odcinki dróg S16 i S51. Co wiÄ™cej, zgodnie z prognozÄ… ruchu po zmodernizowanej, tak jak to wskazano w petycjach, DK16 poruszaÅ‚oby siÄ™ cztery razy wiÄ™cej samochodów ciężarowych w stosunku do trasy ekspresowej Nidzica - Szczuczyn. Mija siÄ™ to jednak z celem inwestycji, czyli przeniesieniem ruchu ciężkiego na drogÄ™ ekspresowÄ….

Ponadto nowy przebieg trasy nie uÅ‚atwiÅ‚by obsÅ‚ugi Olsztyna, najwiÄ™kszego oÅ›rodka gospodarczego regionu, generujÄ…cego najwiÄ™kszy ruch. PrzyniósÅ‚by kolejne konflikty Å›rodowiskowe, kolizje z obszarami Natura 2000 oraz innymi terenami chronionymi wystÄ™pujÄ…cymi na znacznie wiÄ™kszych obszarach w stosunku do kolizji wariantów S16. Przy czym modernizacja istniejÄ…cej DK16, przebiegajÄ…cej przez liczne obszary chronione, byÅ‚aby bardzo trudna. Nie bez znaczenia sÄ… również koszty, gdzie dÅ‚uższy odcinek to nakÅ‚ad rzÄ™du ok. 6 mld zÅ‚ plus dodatkowy miliard zÅ‚otych na dostosowanie istniejÄ…cej DK16 do drogi klasy GP. Szacunkowy koszt realizacji S16 wynosi, zależnie od wariantu, od 3,4 mld zÅ‚ do 3,8 mld zÅ‚.

KoÅ„czone jest opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego (STEÅš)  oraz raportu o oddziaÅ‚ywaniu na Å›rodowisko. Po zakoÅ„czeniu weryfikacji odbÄ™dzie siÄ™ posiedzenie ZespoÅ‚u Oceny PrzedsiÄ™wzięć Inwestycyjnych (ZOPI). Po zaakceptowaniu opracowaÅ„ przez ZOPI, odbÄ™dzie siÄ™ posiedzenie Komisji Oceny PrzedsiÄ™wzięć Inwestycyjnych (KOPI).

Za i przeciw

Przebieg drogi budzi duże zainteresowanie mieszkaÅ„ców, samorzÄ…dów jak i organizacji pozarzÄ…dowych. W debacie wypowiadali siÄ™: Tomasz Andrukiewicz - prezydent EÅ‚ku, Tomasz Osewski - wójt Gminy EÅ‚k, Zbigniew WÅ‚odkowski - burmistrz Orzysza, Piotr Jakubowski - burmistrz MikoÅ‚ajek, JarosÅ‚aw Filipek - burmistrz Rynu, Piotr Piercewicz - wójt Gminy MrÄ…gowo, Piotr Grzymowicz - prezydent Olsztyna i jednoczeÅ›nie prezes zarzÄ…du Stowarzyszenia „Szesnastka”, Krzysztof Cibor ze Stowarzyszenia Greenpeace Polska, Wojciech Iwaszkiewicz - burmistrz Giżycka, Piotr Niemczycki z Inicjatywy SpoÅ‚ecznej „Ratujmy Mazury”, Marcin Burza - prezes WarmiÅ„sko-Mazurskiego Klubu Biznesu oraz Krzysztof Worobiec ze Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego Mazur SADYBA.

Ich wypowiedzi byÅ‚y bardzo różne, od negacji budowy S16 w jednym z trzech proponowanych wariantów po zachÄ™tÄ™ do jak najszybszej budowy drogi w jednym z nich, by Mazury przestaÅ‚y być najbardziej wykluczonym komunikacyjnie regionem Europy.

Krzysztof Worobiec ze Stowarzyszenia Sadyba przekonywaÅ‚, że Mazury potrzebujÄ… nie drogi na zachód, ale na poÅ‚udnie, bo stamtÄ…d przyjeżdżajÄ… turyÅ›ci.

O  pilnej potrzebie jej budowy mówiÅ‚ natomiast byÅ‚y wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.:- Droga nr 16 to jest przede wszystkim bezpieczeÅ„stwo ludzi. Droga nr 16 to też rozwój naszego województwa, części Mazurskiej, która najbardziej tego rozwoju potrzebuje –tÅ‚umaczyÅ‚ Jerzy Szmit.

Natomiast MirosÅ‚aw Nicewicz, dyrektor olsztyÅ„skiego oddziaÅ‚u GDDKiA przekonywaÅ‚, że zaproponowana przez  część spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej droga ekspresowa biegnÄ…ca na poÅ‚udnie od Krainy Wielkich Jezior Mazurskich nie przejmie ruchu ciężarowego odbywajÄ…cego siÄ™ obecnie po mazurskich szosach.:- Prognozy wskazujÄ… wyraźnie, że po drodze nr 16 bÄ™dzie przejeżdżaÅ‚o blisko cztery razy wiÄ™cej pojazdów ciężkich, niż po drodze ekspresowej Nidzica – Szczuczyn – wyjaÅ›niaÅ‚ M. Nicewicz.

GÅ‚os naukowców

Akademickie podejÅ›cie do temu przedstawili naukowcy, opisujÄ…c zagadnienia zwiÄ…zane z bezpieczeÅ„stwem ruchu drogowego, drogÄ… jako elementem krajobrazu, jej ocenÄ… oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko czy też elementem zrównoważonego rozwoju przestrzennego. W tej części swoje prezentacji wygÅ‚osili: dr hab. inż. Joanna Å»ukowska - prof. Politechniki GdaÅ„skiej, dr hab. inż. Adam Senetra, prof. UWM, dr hab. Elżbieta ZÄ™bek - prof. UWM oraz dr inż. Marek Ogryzek – UWM.

Podsumowanie

- LiczÄ™ na to, że zdrowy rozsÄ…dek zwycięży i że znajdziemy takie rozwiÄ…zanie, które pozwoli zachować walory Krainy Wielkich Jezior i jednoczeÅ›nie zapewni dostÄ™pność komunikacyjnÄ… tego regionu – podkreÅ›liÅ‚ na koniec debaty Tomasz Å»uchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

ŹródÅ‚o i fot:GDDKiA

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie