22.11.2020

Mazury. Stan budowy trasy S16 Mrągowo- Orzysz Ełk i rozbudowa drogi Gołdap - Olecko - Ełk

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje dwa duże projekty inwestycyjne dotyczące ciągów komunikacyjnych północnej Polski. Są to prace nad dokumentacją dróg ekspresowych S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk i S5 Ostróda - Nowe Marzy.

Aktualny stan zaawansowania obu projektów przedstawia siÄ™ nastÄ™pujÄ…co:

S16 MrÄ…gowo - Orzysz - EÅ‚k

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla S16 zostanie złożony w 2021 roku

20 października br. zostaÅ‚ zatwierdzony protokóÅ‚ z posiedzenia Komisji Oceny PrzedsiÄ™wzięć Inwestycyjnych (KOPI) w sprawie przyjÄ™cia Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEÅš-R etap I) dla budowy drogi ekspresowej S16 MrÄ…gowo - Orzysz - EÅ‚k. Kolejnym krokiem bÄ™dzie zÅ‚ożenie wniosku o wydanie decyzji Å›rodowiskowej (DÅšU) dla tej inwestycji. Pierwotnie planowano zÅ‚ożyć ten wniosek jeszcze w październiku 2020r, jednak konieczność wprowadzenia w materiaÅ‚ach do wniosku o DÅšU korekt wynikajÄ…cych z uwag zawartych w protokole KOPI przesuwa ten termin na poczÄ…tek przyszÅ‚ego roku.

Rekomendowany wariant


GÅ‚ówne decyzje w sprawie przyjÄ™cia STEÅš-R i wariantu przebiegu przyszÅ‚ej drogi zapadÅ‚y. Komisja postanowiÅ‚a przyjąć przedÅ‚ożonÄ… dokumentacjÄ™ oraz zarekomendować do realizacji wariant B. UzyskaÅ‚ on najkorzystniejsze wyniki w kryterium „Å›rodowisko przyrodnicze i spoÅ‚eczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmujÄ…cym swym zakresem dÅ‚ugość trasy, dostÄ™pność transportowÄ… oraz wpÅ‚yw na bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego. GDDKiA Droga w rekomendowanym wariancie przebiega na trasie MrÄ…gowo - Kosewo - Baranowo (od strony poÅ‚udniowej) - MikoÅ‚ajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony póÅ‚nocnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - EÅ‚k. DostÄ™p do drogi bÄ™dzie możliwy poprzez wÄ™zÅ‚y znajdujÄ…ce siÄ™ w nastÄ™pujÄ…cych lokalizacjach: Baranowo, MikoÅ‚ajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o dÅ‚ugoÅ›ci 77,47 km.

Co zawiera wniosek o decyzję środowiskową?

Do wniosku o wydanie decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacjÄ™ przedsiÄ™wziÄ™cia (tzw. decyzji Å›rodowiskowej) zostanie doÅ‚Ä…czony raport o oddziaÅ‚ywaniu na Å›rodowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegóÅ‚owych prognoz oddziaÅ‚ywania budowy drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie haÅ‚asu, a także zawarto informacje na temat oddziaÅ‚ywania na inne komponenty Å›rodowiska (roÅ›liny, zwierzÄ™ta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostaÅ‚y w raporcie proponowane rozwiÄ…zania ograniczajÄ…ce negatywny wpÅ‚yw drogi na Å›rodowisko. OkreÅ›lona zostaÅ‚a m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierzÄ…t, zabezpieczeÅ„ akustycznych, urzÄ…dzeÅ„ ochrony wód, nasadzeÅ„ zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Na podstawie tego raportu zostanie przeprowadzona przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Åšrodowiska w Olsztynie ocena oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko.

SzczegóÅ‚owy projekt techniczny kolejnym etapem


Decyzja Å›rodowiskowa jest niezbÄ™dna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizacjÄ™ inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie decyzji Å›rodowiskowej oznacza możliwość realizacji drogi w przebiegu wnioskowanym przez inwestora, przy zachowaniu uwarunkowaÅ„ w zakresie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko na etapie realizacji, a nastÄ™pnie eksploatacji. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji Å›rodowiskowej, bÄ™dzie opracowanie szczegóÅ‚owego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego (STEÅš-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiÄ…zania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycjÄ™ oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsiÄ™wziÄ™cia. Na II etapie STEÅš-R wykonywane sÄ… także badania geologiczne dla wskazanego w DÅšU przebiegu trasy.

Rozbudowa drogi krajowej nr 65 : Gołdap, Olecko, Ełk

Na etapie wykonywania dokumentacji projektowej znajdujÄ… siÄ™ również zadania w zakresie modernizacji istniejÄ…cej sieci drogowej, majÄ…ce na celu poprawÄ™ bezpieczeÅ„stwa w ruchu drogowym oraz dostosowanie noÅ›noÅ›ci nawierzchni do 11,5 tony na oÅ›.

Inwestycja polega na rozbudowie siedmiu odcinków drogi krajowej nr 65 o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 59,1 km. Celem inwestycji jest dostosowanie nawierzchni drogi do noÅ›noÅ›ci 11,5 t/oÅ› oraz poprawa bezpieczeÅ„stwa.

GDDKiA przygotowuje dokumentacjÄ™ dla nastÄ™pujÄ…cych odcinków:

- drogowe przejście graniczne Gołdap - początek obwodnicy Gołdapi,

- Kowale Oleckie - poczÄ…tek obwodnicy Olecka,

- Olecko - GÄ…ski,

- GÄ…ski - EÅ‚k,

- droga krajowa nr 65 w Ełku na ul. Przemysłowej i ul. Grajewskiej,

- EÅ‚k - Nowa WieÅ› EÅ‚cka,

- Nowa Wieś Ełcka - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.

Przebudowa skrzyżowań na ronda

W celu poprawy bezpieczeÅ„stwa i zwiÄ™kszenia pÅ‚ynnoÅ›ci ruchu przygotowujemy przebudowÄ™ trzech skrzyżowaÅ„ na ronda. SÄ… to: skrzyżowanie obwodnicy Olecka (DK65) z drogÄ… wojewódzkÄ… nr 655, skrzyżowanie drogi krajowej nr 51 z drogami powiatowÄ… i gminnÄ… w rejonie miejscowoÅ›ci Dywity, skrzyżowanie drogi krajowej nr 15 z drogami powiatowÄ… i gminnÄ… w rejonie miejscowoÅ›ci Rożental. Dla rond w Olecku i Rożentalu przygotowywane sÄ… obecnie projekty budowlane i wykonawcze. Natomiast dokumentacja projektowa ronda koÅ‚o Dywit jest na ukoÅ„czeniu. ZÅ‚ożono już wniosek o wydanie decyzji ZRID. Przetarg na budowÄ™ ma być ogÅ‚oszony w lutym 2021 roku.

Program budowy 100 obwodnic

Na Warmii i Mazurach w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic przygotowywanych jest pięć inwestycji. Są to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Cztery z tych zadań znajduje się w fazie przygotowawczej. Dla obwodnicy Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65 uzyskano w październiku br. decyzję środowiskową. Oznacza to, że będzie można przystąpić teraz do prac nad II etapem STEŚ-R.

Budowa obwodnicy GÄ…sek przewidziana jest na lata 2022-2025.

Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy GÄ…sek o noÅ›noÅ›ci 11,5 tony na oÅ› i szerokoÅ›ci jezdni 8 m, obejmie budowÄ™ dodatkowych jezdni obsÅ‚ugujÄ…cych teren przylegÅ‚y do obwodnicy, przebudowÄ™ dróg publicznych kolidujÄ…cych z inwestycjÄ…, budowÄ™ wiaduktów, przejść dla zwierzÄ…t, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oÅ›wietlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urzÄ…dzenia BRD.

Po unieważnieniu przetargów na dokumentacjÄ™ obwodnic Olsztyna i Dywit, Szczytna oraz Pisza do Krajowej Izby OdwoÅ‚awczej nie wpÅ‚ynęły żadne odwoÅ‚ania. GDDKiA przygotowuje teraz kolejne przetargi na dokumentacjÄ™ dla tych zadaÅ„. Opracowano już materiaÅ‚y przetargowe i po uzgodnieniu warunków i kryteriów ponownie bÄ™dzie ogÅ‚oszony przetargi.

S5 Ostróda - Nowe Marzy

Studium korytarzowe

13 października 2015 roku poÅ‚Ä…czenie autostrady A1 z drogÄ… ekspresowÄ… S7 wpisano w rozporzÄ…dzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Droga ekspresowa S5 na odcinku Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1) wypeÅ‚nia lukÄ™ funkcjonalnÄ… miÄ™dzy realizowanymi ciÄ…gami S16 (Olsztyn - EÅ‚k) a S5 (Nowe Marzy - Bydgoszcz - PoznaÅ„ - WrocÅ‚aw). Nowy fragment S5 to również ważne komunikacyjne rozwiÄ…zanie dla spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnych oraz dogodne poÅ‚Ä…czenie Warmii i Mazur z BydgoszczÄ…, Toruniem czy dalej istniejÄ…cÄ… drogÄ… S5 z Poznaniem i WrocÅ‚awiem. Zanim drogowcy przejdÄ… do realizacji odcinka S5 pomiÄ™dzy drogami A1 i S7 (o dÅ‚ugoÅ›ci okoÅ‚o 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. RozpoczÄ™to od Studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiajÄ…cego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace sÄ… już zakoÅ„czone. Studium korytarzowe jest materiaÅ‚em wyjÅ›ciowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegóÅ‚owego opracowania, którego celem jest wybór wariantu inwestycyjnego, tj. Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego oraz materiaÅ‚ów do wniosku o wydanie decyzji Å›rodowiskowej.

Cztery korytarze S5

W Studium korytarzowym wskazano do dalszych analiz cztery korytarze o szerokoÅ›ci kilku kilometrów.

 

Korytarz 1 (różowy)

Obejmuje powiaty ostródzki, iÅ‚awski, nowomiejski, grudziÄ…dzki, brodnicki, wÄ…brzeski, cheÅ‚miÅ„ski. Jego dÅ‚ugość to 89,9 km i przewiduje budowÄ™ siedmiu wÄ™zÅ‚ów. Szacowany caÅ‚kowity koszt inwestycji w tym korytarzu to okoÅ‚o 5,1 mld zÅ‚otych. PoczÄ…tek korytarza na dowiÄ…zaniu do S5 w okolicy miejscowoÅ›ci Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w nowoprojektowanym węźle Sarnowo.

Korytarz 2 (zielony)

Obejmuje powiaty ostródzki, iÅ‚awski, nowomiejski, brodnicki, grudziÄ…dzki. Jego dÅ‚ugość to 90,9 km i również przewiduje budowÄ™ siedmiu wÄ™zÅ‚ów. Szacowany caÅ‚kowity koszt inwestycji w tym korytarzu to okoÅ‚o 5,2 mld zÅ‚otych. PoczÄ…tek korytarza na dowiÄ…zaniu do S5 w okolicy miejscowoÅ›ci Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejÄ…cym węźle GrudziÄ…dz.

Korytarz 3 (niebieski)

Obejmuje powiaty ostródzki, iÅ‚awski, grudziÄ…dzki oraz miasto GrudziÄ…dz. Jego dÅ‚ugość to 86,9 km i przewiduje budowÄ™ dziewiÄ™ciu wÄ™zÅ‚ów. Szacowany caÅ‚kowity koszt inwestycji w tym korytarzu to okoÅ‚o 6 mld zÅ‚otych. PoczÄ…tek korytarza na dowiÄ…zaniu do S5 w okolicy miejscowoÅ›ci Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejÄ…cym węźle GrudziÄ…dz.

Korytarz 4 (brÄ…zowy)

Obejmuje powiaty ostródzki, iÅ‚awski, nowomiejski, grudziÄ…dzki, Å›wiecki. Jego dÅ‚ugość to 102,2 km i przewiduje budowÄ™ dziewiÄ™ciu wÄ™zÅ‚ów. Szacowany caÅ‚kowity koszt inwestycji w tym korytarzu to okoÅ‚o 7,2 mld zÅ‚otych. PoczÄ…tek korytarza na dowiÄ…zaniu do S5 w okolicy miejscowoÅ›ci Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejÄ…cym węźle Nowe Marzy.

Korytarz 4 - alternatywne zakończenie Korytarza 4 w węźle Warlubie

Obejmuje powiaty ostródzki, iÅ‚awski, nowomiejski, grudziÄ…dzki, Å›wiecki. Jego dÅ‚ugość to 99,3 km i przewiduje budowÄ™ dziewiÄ™ciu wÄ™zÅ‚ów. Szacowany caÅ‚kowity koszt inwestycji w tym korytarzu to okoÅ‚o 6,8 mld zÅ‚otych. PoczÄ…tek korytarza na dowiÄ…zaniu do S5 w okolicy miejscowoÅ›ci Wirwajdy (Ostróda), koniec na A1 w istniejÄ…cym węźle Warlubie. GDDKiA

Efekty prac nad Studium korytarzowym przedstawiono zainteresowanym samorzÄ…dom na spotkaniu 7 października br. Do 7 listopada mogÅ‚y one przekazywać nam swoje uwagi i opinie na temat prezentowanych korytarzy. Zebrane stanowiska samorzÄ…dów wraz z naszÄ… opiniÄ… przekazano autorom opracowania. Po uzyskaniu akceptacji dla konkretnego korytarza oraz zapewnieniu finansowania, bÄ™dzie można ogÅ‚osić przetarg na przygotowanie dokumentacji w zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego i kontynuować nasze prace.

PozostaÅ‚e odcinki dróg przygotowywane do rozbudowy

GDDKiA przygotowuje również dokumentacjÄ™ projektowÄ… dla nastÄ™pujÄ…cych zadaÅ„:

- rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku Fiszewo - Jegłownik,

- rozbudowa drogi krajowej nr 51 w Dobrym Mieście,

- rozbudowa drogi krajowej nr 51 wraz z budową chodnika na odcinku Smolajny - Kosyń,

- rozbudowa drogi krajowej nr 63 na odcinku Borki - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.

 

WYG

ŹródÅ‚o, mapy, Fot: GDDKiA

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie