03.02.2022

Nie będzie reaktywacji linii kolejowej Ełk - Olecko- Gołdap?

W ramach programu Kolej Plus w województwie warmińsko - mazurskim planowano modernizacje (odtwarzanie) kilku linii kolejowych.

- Modernizacja linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – MrÄ…gowo – MikoÅ‚ajki – Orzysz

- Modernizacja linii kolejowej nr 41 Gołdap - Olecko - Ełk

- Modernizacja linii kolejowej nr 35 OstroÅ‚Ä™ka – Chorzele – Wielbark – Szczytno (odcinek na terenie województwa warmiÅ„sko-mazurskiego) Powiat DziaÅ‚dowski

- Rewitalizacja i odtworzenie linii kolejowej na trasie DziaÅ‚dowo - ToruÅ„ na odc. DziaÅ‚dowo - Brodnica 

W ogÅ‚oszonym w 2021 roku planie inwestycyjnym PKP PLK do 2040 roku też znalazÅ‚a siÄ™ modernizacja torów Olecko – GoÅ‚dap.

 

Okazuje się, że nie wszystkie planowane przedsięwzięcia uda się zrealizować.

MarszaÅ‚ek województwa warmiÅ„sko - mazurskiego Gustaw Marek Brzezin przedstawiÅ‚ 01 lutego 2022 roku oficjalne stanowisko w sprawie rozwoju transportu kolejowego w regionie Warmii, Mazur i PowiÅ›la.

W stanowisku czytamy m.in.:

- Nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że modernizacja kolei pozytywnie wpÅ‚ywa na szeroko pojmowany rozwój spoÅ‚eczno-gospodarczy regionu. Także w tej pÅ‚aszczyźnie zarzÄ…d województwa otwarcie angażuje siÄ™ w programy umożliwiajÄ…ce pozyskanie dofinansowania ze Å›rodków zewnÄ™trznych, opartych m.in. na Å›rodkach europejskich oraz budżecie paÅ„stwa.

Jednym z wyrazów aktywnoÅ›ci zarzÄ…du województwa warmiÅ„sko-mazurskiego w tej materii jest partycypacja w Programie UzupeÅ‚niania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. WÅ‚adze regionu pracowaÅ‚y nad możliwoÅ›ciÄ… dofinansowania trzech projektów w ramach programu Kolej Plus: modernizacji linii kolejowej nr 223 (Czerwonka – Biskupiec – MrÄ…gowo – MikoÅ‚ajki – Orzysz), linii kolejowej nr 041 (GoÅ‚dap – Olecko – EÅ‚k) oraz linii kolejowej nr 35 (OstroÅ‚Ä™ka – Chorzele – Wielbark – Szczytno; odcinek na terenie województwa warmiÅ„sko-mazurskiego).

Należy zaznaczyć, że opracowanie tych projektów byÅ‚o poparte merytorycznÄ…, wnikliwÄ… analizÄ…, a nie sugerowanÄ… reakcjÄ… zarzÄ…du województwa na rzekome zewnÄ™trzne naciski polityczne.

Wyżej wymienione projekty speÅ‚niÅ‚y wszelkie kryteria i po ocenie formalnej znalazÅ‚y siÄ™ w grupie 96 wniosków zakwalifikowanych do II etapu naboru, gdzie dopiero studium planistyczno-prognostyczne i zÅ‚ożenie dokumentu zabezpieczajÄ…cego finansowanie bÄ™dzie decydować o realizacji projektu.

Konstrukcja Programu UzupeÅ‚niania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zakÅ‚ada, że po stronie samorzÄ…dów wnioskujÄ…cych o dofinansowanie modernizacji linii kolejowej jest zobowiÄ…zanie pokrycia wkÅ‚adu wÅ‚asnego w wysokoÅ›ci 15% wartoÅ›ci inwestycji, a także sfinansowanie wszystkich kosztów niekwalifikowanych (i podatku VAT od nich), do których zalicza siÄ™ m.in. budowa i utrzymanie infrastruktury towarzyszÄ…cej (drogi i chodniki do przystanków, parkingi, wÄ™zÅ‚y przesiadkowe, infrastruktura handlowa, dworce kolejowe).

Wytworzone w procesie budowlanym elementy infrastruktury kolejowej jako Å›rodki trwaÅ‚e ma nastÄ™pnie przejąć na majÄ…tek spóÅ‚ka PKP Polskie Linie Kolejowe – zarzÄ…dca infrastruktury kolejowej. To oznacza, że mimo zapewnienia wkÅ‚adu wÅ‚asnego do projektu oraz pokrycia kosztów niekwalifikowanych przez samorzÄ…dy, wnioskodawca (w tym przypadku województwo i partnerzy) nie bÄ™dzie miaÅ‚ żadnej podmiotowoÅ›ci w zakresie wÅ‚asnoÅ›ci wytworzonej infrastruktury, na którÄ… wykÅ‚ada Å›rodki.

Jest to wyraźne deprecjonowanie roli, jakÄ… w caÅ‚ym procesie inwestycyjnym odgrywajÄ… samorzÄ…dy, dla których pokrycie tak dużych kosztów jest wyjÄ…tkowo trudnym zadaniem, zwÅ‚aszcza w obliczu systematycznego ograniczania ich możliwoÅ›ci budżetowych- gÅ‚osi stanowisko.

Tylko Czerwonka - Biskupiec - Mrągowo - Mikołajki - Orzysz

Inne samorządy nie maja pieniędzy na wsparcie inwestycji.

ZarzÄ…d województwa zaprosiÅ‚ do wspóÅ‚pracy w realizacji projektów samorzÄ…dy lokalne, przez tereny których przebiegajÄ… rzeczone linie kolejowe. Wszystkie JST pozytywnie odpowiedziaÅ‚y na zaproszenie. W toku ustaleÅ„ przyjÄ™to metodologiÄ™ podziaÅ‚u partycypacji w zabezpieczeniu wkÅ‚adu wÅ‚asnego do projektu: spoÅ›ród wymaganych 15% wartoÅ›ci inwestycji jednÄ… poÅ‚owÄ™ tej części sfinansuje samorzÄ…d województwa, a drugÄ… poÅ‚owÄ™ - samorzÄ…dy lokalne.

PrzyjÄ™te zaÅ‚ożenia uzyskaÅ‚y peÅ‚nÄ… aprobatÄ™ jedynie wÅ›ród samorzÄ…dów, przez tereny których przebiega trasa linii kolejowej nr 223 (Czerwonka - Biskupiec - MrÄ…gowo - MikoÅ‚ajki – Orzysz). Skutkiem tego dalej procedowanym projektem modernizacji linii kolejowej w województwie warmiÅ„sko-mazurskim w ramach programu Kolej Plus jest wspomniana linia nr 223.

Å»aden z 9 samorzÄ…dów zainteresowany modernizacjÄ… linii kolejowej 41 EÅ‚k - Olecko - GoÅ‚dap nie zakÅ‚adaÅ‚ pokrycia wkÅ‚adu wÅ‚asnego ze swoich budżetów, bo takich pieniÄ™dzy po prostu nie posiadajÄ….

NiespeÅ‚na rok temu, tj. 12 lutego 2021 roku, MarszaÅ‚ek Województwa WarmiÅ„sko-Mazurskiego wystosowaÅ‚ oficjalne pismo zaadresowane do Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów oraz Prezesa PKP PLK.

Zwrócono w nim uwagÄ™ na wspomniany fakt deprecjonowania podmiotowoÅ›ci samorzÄ…dów w programie, a także stwierdzono, że kryteria II etapu naboru wniosków do programu Kolej Plus nie uwzglÄ™dniajÄ… specyfiki poszczególnych regionów. Skutkiem tego jest sytuacja, w której wiÄ™ksze szanse na pozyskanie dofinansowania majÄ… bogatsze samorzÄ…dy kosztem tych mniej rozwiniÄ™tych. W istocie podważa to nadrzÄ™dny cel programu Kolej Plus, jakim miaÅ‚o być upowszechnienie transportu kolejowego, na terenach których dostÄ™p do niego dotychczas byÅ‚ ograniczony.

DÅ‚ugie starania samorzÄ…dów z EGO

SamorzÄ…dy należące do Stowarzyszenia powiatów, miast i gmin "EGO Kraina bociana”, leżące wzdÅ‚uż linii 41, zabiegaÅ‚y od lat o przywrócenie transportu kolejowego. ByÅ‚o wiele pism, spotkaÅ„, w tym w Kancelarii Prezydenta RP.

Już w grudniu 2018 roku rozmawiano w GoÅ‚dapi na ten temat z senator MaÅ‚gorzatÄ… Kopiczko, która przebywaÅ‚a w mieÅ›cie spotkaÅ‚a siÄ™ z goÅ‚dapskimi przedsiÄ™biorcami oraz wÅ‚adzami miasta. Uczestnicy spotkania zgodnie stwierdzili, że przywrócenie poÅ‚Ä…czenia kolejowego do GoÅ‚dapi byÅ‚oby kamieniem milowym w rozwiÄ…zaniu problemów zwiÄ…zanych miÄ™dzy innymi z transportem towarów, produkowanych przez goÅ‚dapskich przedsiÄ™biorców.

BiorÄ…c pod uwagÄ™ funkcjonowanie goÅ‚dapskiej Podstrefy SSE, ma to ekonomiczny sens, bowiem funkcjonujÄ…ce w strefie firmy chÄ™tnie korzystaÅ‚yby z takiej wÅ‚aÅ›nie kolei przy transportach swoich towarów.. Być może nawet taka kolej byÅ‚aby zachÄ™tÄ… do dalszego rozwijania siÄ™ strefy o kolejne firmy, wiÄ™c i byÅ‚yby nowe miejsca pracy – mówiono podczas spotkania.  

Małgorzata Kopiczko poinformowała zebranych, że, niestety, do 2020 roku nie uda się wprowadzić tej inwestycji do budżetu, jednak starania o to z jej strony, a także ze strony gołdapskiego samorządu, nie ustaną.

- Nie poddajemy siÄ™ – stwierdziÅ‚a wówczas senator Kopiczko ( w 2019 roku zostaÅ‚a wybrana senatorem na kolejnÄ… kadencjÄ™ – przyp. red). - BÄ™dziemy próbować wpisać odcinek GoÅ‚dap-Olecko do planów rozwoju linii kolejowej na nastÄ™pne lata - mówiÅ‚a.

Interpelacja posła

PoseÅ‚ WiM Janusz CichoÅ„ zÅ‚ożyÅ‚ zaÅ› latem 2022 roku interpelacjÄ™ w sprawie przywrócenia linii kolejowej EÅ‚k - Olecko – GoÅ‚dap. 

Pisał m.in. o znaczeniu gospodarczym, ekologicznym, militarnym tego odcinka kolejowego:

- ”Obecnie odcinek mazurskiej linii nr 41 EÅ‚k – Olecko – GoÅ‚dap jest przejezdny jedynie miÄ™dzy EÅ‚kiem a Oleckiem, gdzie można jeździć z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 80 km/h. Dalej, od Olecka do GoÅ‚dapi, linia jest caÅ‚kowicie nieprzejezdna. MiÄ™dzy EÅ‚kiem a Oleckiem kursujÄ… wyÅ‚Ä…cznie pociÄ…gi towarowe, a ruch pasażerski wygasÅ‚ w rozkÅ‚adzie jazdy 2012/2013. Budowa linii Rail Baltica raczej wyeliminuje Olecko z rozkÅ‚adów jazdy wiÄ™kszoÅ›ci pociÄ…gów towarowych, co zakoÅ„czy siÄ™ marginalizacjÄ… tej i tak maÅ‚o uczÄ™szczanej stacji.

Modernizacja linii na caÅ‚ym odcinku ma sens, a realizacja powyższej modernizacji przyczyni siÄ™ do wÅ‚Ä…czenia komunikacji i zmniejszenia przepaÅ›ci w dostÄ™pie do Polski póÅ‚nocno-wschodniej, zdecydowanie przyczyni siÄ™ do rozwoju gospodarczego regionu oraz w przyszÅ‚oÅ›ci może stać siÄ™ koÅ‚em zamachowym rozwoju wspóÅ‚pracy transgranicznej Unia Europejska – Rosja. Lecz to nie wszystko. Inwestycja przeprowadzona przez paÅ„stwo ze wzglÄ™du na wymogi bezpieczeÅ„stwa i obronnoÅ›ci póÅ‚nocno-wschodnich rubieży RP otworzyÅ‚aby też możliwoÅ›ci wykorzystania jej do celów gospodarczych – kolejowych przewozów towarowych, ze szczególnym wskazaniem potencjaÅ‚u podmiotów gospodarczych funkcjonujÄ…cych w podstrefie GoÅ‚dap Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Kopalni Kruszywa Stożne.

Modelowym dziaÅ‚aniem paÅ„stwa byÅ‚oby umożliwienie dostÄ™pnoÅ›ci komunikacyjnej przyjaznym Å›rodowisku transportem kolejowym kuracjuszom, turystom i mieszkaÅ„com GoÅ‚dapi – jedynej na Mazurach i Warmii miejscowoÅ›ci uzdrowiskowej uważanej za uzdrowisko o najczystszym powietrzu w Polsce oraz przywrócenie caÅ‚ej linii EÅ‚k – Olecko – GoÅ‚dap, przede wszystkim ze wzglÄ™du na znaczenie dla obronnoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwa paÅ„stwa, jako linii zwiÄ™kszajÄ…cej zdolnoÅ›ci logistyczne przy granicy z obwodem kaliningradzkim FR i w bezpoÅ›rednim sÄ…siedztwie Przesmyku Suwalskiego, a także sfinansowanie przez paÅ„stwo modernizacji linii kolejowej Olecko - GoÅ‚dap - czytamy w interpelacji.

W odpowiedzi Ministerstwo infrastruktury poinformowaÅ‚o, że odcinek możliwi jest ”(…) do realizacji w nastÄ™pnej perspektywie finansowej UE 2021-2027 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego bÄ…dź jego odpowiednika”.

Nadzieja w Programie Polska Wschodnia?

12 kwietnia 2021 r. w ramach zakoÅ„czonych konsultacji programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027” samorzÄ…d województwa zgÅ‚osiÅ‚ do tego programu, jako inwestycjÄ™ priorytetowÄ… - odbudowÄ™ linii kolejowej nr 41 na odcinku GoÅ‚dap - Olecko. SamorzÄ…dy lokalne nie musiaÅ‚yby partycypować w kosztach tej inwestycji.

25 maja 2021 r. na sesji Sejmiku Województwa potwierdzono, że wobec finansowej niewydolnoÅ›ci samorzÄ…dów projekt odbudowy linii kolejowej zgÅ‚oszono do Programu Polski Wschodniej, gdzie bÄ™dzie ponad 500 mln euro na inwestycje kolejowe.

Czy linia kolejowa nr 41 znajdzie się w tym Programie zależy teraz od decyzji rządu.

Wsparcie z tego programu na lata 2021 – 2027 skoncentruje siÄ™ na czterech gÅ‚ównych obszarach: przedsiÄ™biorczość i inwestycje, energia i klimat, spójna sieć transportowa oraz turystyka (ponadregionalne szlaki tematyczne) i usÅ‚ugi uzdrowiskowe (wsparcie miejscowoÅ›ci uzdrowiskowych na Warmii i Mazurach).

Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej zostaÅ‚ przyjÄ™ty przez RadÄ™ Ministrów w styczniu 2022 roku.. Ta decyzja koÅ„czy prace strony polskiej nad dokumentem. Zostanie teraz wysÅ‚any do Komisji Europejskiej, aby rozpocząć oficjalne negocjacje. Potem, pewnie nie wczeÅ›niej jak w III – IV kwartale 2020r. bÄ™dÄ… pewnie podejmowane decyzje o tym, jakie podstawowe projekty zostanÄ… zakwalifikowane do realizacji.

Linia kolejowa nr 41

 To jednotorowa, w wiÄ™kszoÅ›ci niezelektryfikowana linia kolejowa Å‚Ä…czÄ…ca stacjÄ™ EÅ‚k ze stacjÄ… GoÅ‚dap, przechodzÄ…ca przez stacjÄ™ Olecko. W maju 1993 roku zamkniÄ™to dla ruchu pasażerskiego odcinek Olecko - GoÅ‚dap, a 30 czerwca 2002 roku również towarowy.

30 sierpnia 1999 roku zamkniÄ™to ruch pasażerski na odcinku EÅ‚k - Olecko, ale już 18 lutego 2005 roku ruch pasażerski zostaÅ‚ oficjalnie przywrócony. Wraz z wprowadzeniem rozkÅ‚adu jazdy 2012/2013 po linii kolejowej nie kursujÄ… żadne pociÄ…gi pasażerskie. 31 grudnia 2012 roku odjechaÅ‚ ostatni pociÄ…g z EÅ‚ku do Olecka.

Najbardziej zniszczone sÄ… tory na odcinku Olecko - GoÅ‚dap. Obecnie stan techniczny infrastruktury na tej linii jest niedostateczny i nie ma możliwoÅ›ci wznowienia ruchu pociÄ…gów z jakakolwiek prÄ™dkoÅ›ciÄ….

Konieczne jest zatem wykonanie kompleksowych robót modernizacyjnych wszystkich elementów infrastruktury kolejowej (tory, urzÄ…dzenia sterowane ruchem kolejowym, urzÄ…dzenia elektryczne i elektroenergetyczne, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowo-drogowe, perony z wyposażeniem i oÅ›wietleniem).

 

WYG

Na fot: Ilustracja do tekstu. Zarośnięte tory k. Olecka i Gołdapi. Fot: UM Gołdap i własne

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.17.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
17.07.2024

Szukam pracy

16.07.2024

sprzedawca

16.07.2024

KASJER/SPRZEDAWCA

Dodaj nowe og³oszenie