Zachęcenie kupujących nie tylko do brania, ale także do sprawdzania paragonów wydawanych z kas fiskalnych – to cel akcji „Nie daj się oszukać - sprawdź paragon". Tegoroczna nowa odsłona prowadzonej od lat przez Ministerstwo Finansów akcji „Weź paragon" rusza w lipcu.
Chcemy zwrócić uwagÄ™, że obok paragonów fiskalnych sprzedawcy wystawiajÄ… też paragony niefiskalne. SÄ… one wystawiane przed fiskalizacjÄ… kasy i nie powinny być przekazane kupujÄ…cemu jako dowód zakupu, jeżeli sprzedawca jest zobowiÄ…zany do ewidencjonowania obrotów na kasach rejestrujÄ…cych.
„Zjawisko to nie jest powszechnie znane, ma jednak negatywny wpÅ‚yw nie tylko na kondycjÄ™ caÅ‚ego spoÅ‚eczeÅ„stwa jako odbiorcy usÅ‚ug finansowanych przez paÅ„stwo, jak edukacja czy bezpieczeÅ„stwo, ale również na uczciwÄ… konkurencjÄ™ w poszczególnych branżach. StÄ…d decyzja o rozszerzeniu zakresu kampanii paragonowej" – mówi wiceminister finansów, peÅ‚nomocnik rzÄ…du ds. informacji i edukacji finansowej Izabela Leszczyna. "WierzÄ™, że nasza akcja bÄ™dzie cieszyć siÄ™ dużym spoÅ‚ecznym zainteresowaniem, bo propaguje takie wartoÅ›ci jak uczciwość i wspóÅ‚odpowiedzialność za paÅ„stwo" – dodaje.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszÅ‚o w życie rozporzÄ…dzenie stanowiÄ…ce, że w przypadku Å›wiadczenia takich czynnoÅ›ci jak np. usÅ‚ugi fryzjerskie, kosmetyczne, kosmetologiczne, prawnicze, usÅ‚ugi opieki medycznej Å›wiadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, usÅ‚ugi zwiÄ…zane z wyżywieniem Å›wiadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne konieczne jest stosowanie kas rejestrujÄ…cych. Niemniej jednak przy wprowadzaniu wymogu bezwzglÄ™dnego ewidencjonowania zdecydowano siÄ™ na wprowadzenie okresu przejÅ›ciowego na zainstalowanie kasy (2-3 miesiÄ™cy od rozpoczÄ™cia ich wykonywania). Oznacza to, że podatnik nowootwierajÄ…cy dziaÅ‚alność gospodarczÄ… np. w zakresie usÅ‚ug fryzjerskich (który nie prowadziÅ‚ wczeÅ›niej w ogóle dziaÅ‚alnoÅ›ci) ma 2-3 miesiÄ™cy (w zależnoÅ›ci od tego kiedy w miesiÄ…cu dokona pierwszej czynnoÅ›ci) na zainstalowanie kasy.
PrzykÅ‚adem branży, w której zjawisko paragonów niefiskalnych jest szczególnie zauważalne, jest gastronomia. Jako paragon funkcjonuje tu czÄ™sto tzw. rachunek lub paragon kelnerski.
Zjawisko to dokumentuje felieton przygotowany przy użyciu ukrytej kamery na potrzeby Wielkiego Testu o Podatkach, zrealizowany przez Telewizję Polską. Można go obejrzeć na Youtubie:
Dlatego dziÅ› zwracamy uwagÄ™ konsumentów nie tylko na egzekwowanie paragonu – prosimy również o jego sprawdzenie. Każdy paragon fiskalny zawiera charakterystyczne elementy, takie jak: Akcja skierowana jest przede wszystkim do konsumentów, bo to oni otrzymujÄ… paragony i majÄ… możliwość ich sprawdzenia. Chcemy zwrócić uwagÄ™, że zarówno w przypadku niewydania paragonu, jak również wydania paragonu niefiskalnego, wartość podatku i tak z reguÅ‚y jest pobierana od konsumenta. To konsument pÅ‚aci podatek w cenie towaru lub usÅ‚ugi, podatek który nie zawsze trafia do budżetu, czasem do „kieszeni" nieuczciwego sprzedawcy. PamiÄ™tajmy: paragon fiskalny jest dowodem uczciwie prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci sprzedawcy. Dlatego do tej akcji zapraszamy również uczciwych przedsiÄ™biorców. Dla nich w ramach akcji przygotowano materiaÅ‚y informacyjne do pobrania – baner internetowy i plakat. ZachÄ™camy do pobierania materiaÅ‚ów z zakÅ‚adki DziaÅ‚alność edukacyjna i eksponowania ich na wÅ‚asnych stronach internetowych i w siedzibach przedsiÄ™biorstw.
|
|