Od konsultacji społecznych w sprawie przebiegu trasy mija osiem lat, a od złożenia wniosku o pozwolenie na budowę – już pół roku. Na szczęście, kończy się papierkowa robota i będą mogły wreszcie ruszyć prace budowlane.
W najbliższy poniedziaÅ‚ek, 23 stycznia w biaÅ‚ostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbÄ™dzie siÄ™ posiedzenie ZespoÅ‚u Oceny PrzedsiÄ™wzięć Inwestycyjnych, który zajmie siÄ™ Projektem Wykonawczym obwodnicy SuwaÅ‚k w ciÄ…gu drogi ekspresowej S-61. To już ostatni element zamykajÄ…cy proces tworzenia i zatwierdzania dokumentacji – gÅ‚osi komunikat.
- Ustalone zostanÄ… ostatnie szczegóÅ‚y projektowe, dotyczÄ…ce robót budowlanych – mówi RafaÅ‚ Malinowski, rzecznik biaÅ‚ostockiego oddziaÅ‚u GDDKiA. – To posiedzenie nie ma nic wspólnego z tak oczekiwanym wydaniem przez wojewodÄ™ podlaskiego zezwolenia na budowÄ™ – ZRID-u. Po jego otrzymaniu Budimex, wykonawca obwodnicy z marszu może przystÄ…pić do robot.
Wniosek o zezwolenie na realizacjÄ™ inwestycji drogowej – budowÄ™ obwodnicy SuwaÅ‚k trafiÅ‚ do Podlaskiego UrzÄ™du Wojewódzkiego w ostatnich dniach lipca. ByÅ‚y nadzieje, że wojewoda wyda decyzjÄ™ w koÅ„cu ubiegÅ‚ego roku, ale procedura siÄ™ przeciÄ…gnęła. Teraz mowa jest o przyszÅ‚ym tygodniu lub poczÄ…tku lutego, ale nie ma obaw, że ewentualne przeÅ‚ożenie wycinki drzew na nastÄ™pnÄ… zimÄ™ spowoduje jakieÅ› opóźnienia.
- Zgodnie z umowÄ…, roboty budowlane i tak byÅ‚y zaplanowane na 2017 rok – uspokaja RafaÅ‚ Malinowski. – Termin oddania obwodnicy do użytku – wiosna 2019 roku – w żaden sposób nie jest zagrożony. Wycinka drzew obejmie pewnie kilkadziesiÄ…t metrów kwadratowych. W przypadku innych naszych inwestycji w grÄ™ wchodziÅ‚y nawet dziesiÄ…tki hektarów.
Także dziesiÄ…tki, bo mówi siÄ™ o ponad 30 latach, mijajÄ… od pomysÅ‚u wybudowania obwodnicy SuwaÅ‚k. Konkretów idea nabraÅ‚a w 2009 roku, kiedy rozpoczęły siÄ™ konsultacje spoÅ‚eczne dotyczÄ…ce przebiegu trasy.
- W tym samym roku byÅ‚y konsultacje w sprawie drogi S8 BiaÅ‚ystok – Warszawa, a dzisiaj mamy już oddane do użytku trzy odcinki (do Jeżewa, obwodnica Zambrowa, do Mężenina) i dwa w budowie – opowiada RafaÅ‚ Malinowski. – Gdyby nie decyzja, że cala droga ekspresowa S61, której bÄ™dzie fragmentem, ma być wykonana z cementu, obwodnica SuwaÅ‚k byÅ‚aby już pewnie gotowa. Prace projektowe trzeba byÅ‚o jednak powtórzyć.
Niemal 13-kilometrowa obwodnica SuwaÅ‚k Å‚Ä…czy siÄ™ z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa (12 km) na węźle „SuwaÅ‚ki PoÅ‚udnie” (dawniej Lotnisko). NastÄ™pnie ominie SuwaÅ‚ki od zachodu i póÅ‚nocy i poÅ‚Ä…czy siÄ™ z istniejÄ…cÄ… drogÄ… krajowÄ… nr 8 (SuwaÅ‚ki - Budzisko).
Obwodnica SuwaÅ‚k to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielajÄ…cy, pas awaryjny, drogi serwisowe. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni cementowej – bÄ™dzie to pierwsza tego typu „eska” na Podlasiu, przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk– 115 kN / oÅ›.
WD
fot. GDDKiA
[27.03.2016] Szlakiem obwodnicy Suwałk. Zobacz, jak tiry ominą miasto [wideo]