15.01.2021

Parlamentarzyści o budowie drogi ekspresowej. Przez Grajewo? Co z Via Mazurią?

Odbyło się pierwsze w tym roku posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. budowy drogi ekspresowej S16.

Tworzy go szeÅ›ciu posÅ‚ów (5 z PIS i jeden - Lech KoÅ‚akowski - niezrzeszony. PrzewodniczÄ…cym ZespoÅ‚u jest Kazimierz Gwiazdowski z PIS. ZespóÅ‚ powstaÅ‚ w styczniu 2020 foku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiÅ‚a szczegóÅ‚owe informacje dotyczÄ…ce tej inwestycji, która w roku 2020 weszÅ‚a w kolejnÄ… fazÄ™ prac przygotowawczych. ZÅ‚ożono bowiem wniosek o wydanie decyzji Å›rodowiskowej dla budowy S16 MrÄ…gowo - EÅ‚k, co oznacza, że skoÅ„czono fazÄ™ analiz poszczególnych wariantów. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji Å›rodowiskowej, bÄ™dzie opracowanie szczegóÅ‚owego projektu technicznego.

Skierować ruch z krÄ™tych dróg na autostradÄ™

Ruch drogowy na terenie Mazur jest obecnie rozproszony pomiÄ™dzy drogi krajowe nr 16, 59 i 58 oraz drogi wojewódzkie nr 610, 656 i 655. Drogi te posiadajÄ… niskie parametry techniczne i w wiÄ™kszoÅ›ci od lat nie byÅ‚y modernizowane. SÄ… krÄ™te, przebiegajÄ… przez tereny zurbanizowane, bardzo blisko zabudowy mieszkaniowej. Drogi te przebiegajÄ… również przez bardzo cenne przyrodniczo obszary Mazurskiego Parku Krajobrazowego, Puszczy Piskiej oraz Ostoi Piskiej.

Celem budowy przyszÅ‚ej drogi S16 jest zebranie ruchu z tych dróg i skanalizowanie go w jednym, nowoczesnym i bezpiecznym korytarzu transportowym, który poÅ‚Ä…czy kluczowe oÅ›rodki regionu oraz zepnie w spójnÄ… sieć istniejÄ…ce drogi, usprawniajÄ…c lokalne poÅ‚Ä…czenia. Budowa drogi nie tylko wpÅ‚ynie na zmniejszenie ruchu na istniejÄ…cej DK16, ale również na DK59 MrÄ…gowo - Ryn - Giżycko oraz DK58 Stare KieÅ‚bonki - Ruciane Nida - Pisz.

 

Jak podkreÅ›la GDDKiA, gdyby udaÅ‚o siÄ™ w 2027 r. wybudować S16 miÄ™dzy MrÄ…gowem a EÅ‚kiem, natężenie ruchu na tym odcinku wynosiÅ‚oby od 9 do 12 tys. pojazdów na dobÄ™. Natomiast w 2035 r. prognozowany ruch wynosiÅ‚by ok. 18 tys. poj. na dobÄ™, z czego okoÅ‚o 24 proc. stanowiÅ‚by ruch ciężki - ok.  4,4 tys. poj. na dobÄ™ (pojazdy ciężarowe, ciężarowe z naczepami i autobusy).

Z kolei zaniechanie budowy S16 sprawi, że ruch ten bÄ™dzie odbywaÅ‚ siÄ™ sieciÄ… istniejÄ…cych mazurskich dróg. WedÅ‚ug prognozy na rok 2035 ruch na drogach krajowych 16, 58 i 59 wyniósÅ‚by Å‚Ä…cznie ponad 24 tys. pojazdów na dobÄ™, z czego 4,5 tys. poj. na dobÄ™ to byÅ‚by ruch ciężarowy. Z powyższych prognoz wynika, że S16 jest w stanie przejąć prawie caÅ‚y ruch ciężki z istniejÄ…cej sieci, która nie jest i nie może być ze wzglÄ™du na niskie parametry techniczne, przebieg przez miasta, wsie, inne tereny zabudowane, przystosowana do przejazdu takiej liczby samochodów. Korki, wypadki i zatory drogowe byÅ‚yby w tej sytuacji nieuniknione.

41 wariantów

W 2008 roku przeanalizowano16 wariantów. Silny nacisk spoÅ‚eczny, aby przeanalizować dodatkowe, zaproponowane w toku konsultacji warianty przebiegu trasy, spowodowaÅ‚, że w 2009 roku podjÄ™to decyzjÄ™ o zwiÄ™kszeniu zakresu analiz o warianty zgÅ‚aszane przez lokalnÄ… spoÅ‚eczność i samorzÄ…dy podczas spotkaÅ„ informacyjnych, w tym m.in. wariant przebiegajÄ…cy w okolicach Rynu. W rezultacie analizie poddano 41 wariantów na trasie od Sorkwit do EÅ‚ku i zbadano obszar o powierzchni okoÅ‚o 1600 km2, o dÅ‚ugoÅ›ci okoÅ‚o 80 km i szerokoÅ›ci okoÅ‚o 20 km.

Efektem tych prac byÅ‚o wskazanie przez KomisjÄ™ Oceny PrzedsiÄ™wzięć Inwestycyjnych (KOPI) do realizacji wariantu B przebiegajÄ…cego na trasie MrÄ…gowo - Kosewo - Baranowo (od strony poÅ‚udniowej) - MikoÅ‚ajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz  (od strony póÅ‚nocnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - EÅ‚k (Kolejny etap prac nad S16 za nami). NastÄ™pnym krokiem byÅ‚o zÅ‚ożenie w grudniu 2020 roku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Åšrodowiska (RDOÅš) w Olsztynie wniosku o wydanie decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku MrÄ…gowo - Orzysz - EÅ‚k.

Uzasadnienie wyboru wariantu B

Zgodnie z Raportem oceny oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko (ROÅš) opracowanym w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego (STEÅš-R etap I) z trzech analizowanych wariantów, ze wzglÄ™dów Å›rodowiskowych tylko dwa mogÄ… być realizowane, tj. wariant B i wariant C. Natomiast w przypadku wariantu A autorzy raportu wykazali na znaczÄ…ce, negatywne oddziaÅ‚ywanie inwestycji na obszar Natura 2000, co zgodnie z DyrektywÄ… UE wyklucza realizacjÄ™ inwestycji w wariancie A.

 

 

Wariant C wypadÅ‚ najlepiej wedÅ‚ug kryteriów technicznego i ekonomicznego. W analizie wielokryterialnej wariant B uzyskaÅ‚ nieznacznie wiÄ™cej punktów w stosunku do wariantu C. Komisja Oceny PrzedsiÄ™wzięć Inwestycyjnych na posiedzeniu 9 wrzeÅ›nia 2020 roku podjęła decyzjÄ™ o wskazaniu wariantu B, jako realizacyjnego we wniosku o wydanie decyzji Å›rodowiskowej.

Wariant C z lepszymi notowaniami, ale na przeszkodzie Ostoja Å»óÅ‚wia

Zgodnie z analizÄ… wielokryterialnÄ… przedstawionÄ… 3 sierpnia 2020 roku na posiedzeniu ZespoÅ‚u Oceny PrzedsiÄ™wzięć Inwestycyjnych (ZOPI) wariant C uzyskaÅ‚ nieznacznie lepsze notowania w stosunku do wariantu B. Jednak uczestnicy ZOPI zwrócili uwagÄ™, że w przypadku przedmiotowej inwestycji istotny wpÅ‚yw na decyzjÄ™ o wskazaniu wariantu realizacyjnego ma czynnik spoÅ‚eczny, który zostaÅ‚ uwzglÄ™dniony w niewielkim stopniu w stosunku do wagi, jakÄ… nadano wpÅ‚ywowi inwestycji na obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja żóÅ‚wia Baranowo. Przyrodnicy w Raporcie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko wykazali, że możliwa jest realizacja inwestycji w wariancie B, przy zachowaniu obostrzeÅ„ wskazanych w Raporcie. Zasadne jest wiÄ™c uznanie również racji wskazywanych przez protestujÄ…cych przeciwko realizacji inwestycji w wariancie C, który przebiega przez obszary równie cenne przyrodniczo, jednak mniej dotkniÄ™te dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… czÅ‚owieka, jak to ma miejsce w przypadku wariantu B, przebiegajÄ…cego w pobliżu istniejÄ…cej DK16.

Społeczeństwo o S16

Jak wynika z przeprowadzonych spotkaÅ„ informacyjnych i licznej korespondencji mieszkaÅ„ców, planowana budowa drogi ekspresowej S16 budzi duże kontrowersje i silne emocje wÅ›ród mieszkaÅ„ców regionu oraz samorzÄ…dów gmin i miast MrÄ…gowo, MikoÅ‚ajki, Ryn i Orzysz. Planowana inwestycja budzi również emocje wÅ›ród mieszkaÅ„ców innych rejonów kraju. O tym, jak ważna jest budowa drogi S16 na analizowanym odcinku, Å›wiadczy zgÅ‚oszenie ponad 4 tysiÄ™cy opinii.

PowstaÅ‚y zorganizowane grupy przeciwników budowy S16 w poszczególnych wariantach. JednoczeÅ›nie wsparcie dla budowy drogi wyraziÅ‚y samorzÄ…dy województwa warmiÅ„sko-mazurskiego, powiatów goÅ‚dapskiego, eÅ‚ckiego, oleckiego, kÄ™trzyÅ„skiego, giżyckiego i mrÄ…gowskiego. InwestycjÄ™ wsparÅ‚y także gminy i miasta takie jak EÅ‚k, Giżycko, Olecko, KÄ™trzyn, BiaÅ‚a Piska czy Wieliczki. Swoje poparcie wyraziÅ‚ także WarmiÅ„sko-Mazurski Klub Biznesu.

Via Mazuria jako alternatywa dla S16?

W trakcie dyskusji nad inwestycjÄ… strona spoÅ‚eczna przedstawiÅ‚a do analizy alternatywny dla S16, przebiegajÄ…cy poza terenem Wielkich Jezior Mazurskich wariant budowy drogi ekspresowej na poÅ‚udniu regionu pomiÄ™dzy NidzicÄ… i Szczuczynem o dÅ‚ugoÅ›ci ok. 150 km. JednoczeÅ›nie zgÅ‚oszono potrzebÄ™ przeprowadzenia modernizacji istniejÄ…cej drogi krajowej nr 16. GDDKiA wykonaÅ‚a analizÄ™ i prognozÄ™ ruchu dla tego korytarza drogi, tzw. Via Mazuria, które wykazaÅ‚y, że budowa drogi ekspresowej w korytarzu alternatywnym dla S16, tj. Nidzica - Szczytno - Pisz - Szczuczyn nie ma szans na realizacjÄ™ z uwagi na zbyt maÅ‚y prognozowany ruch, który jest najważniejszym wskaźnikiem uzasadniajÄ…cym wydatkowanie publicznych Å›rodków finansowych.

 W analizach wykazano, że budowa drogi S16, w korytarzu MrÄ…gowo - Orzysz - EÅ‚k, jest jedynym rozwiÄ…zaniem, które zaspokoi potrzeby komunikacyjne regionu. Inne rozwiÄ…zania, jak na przykÅ‚ad modernizacja DK16 i pozostaÅ‚ych dróg krajowych, nie zaspokojÄ… potrzeb komunikacyjnych. Parametry techniczne tych dróg, przebieg przez tereny cenne przyrodniczo i tereny o zwartej zabudowie, nie pozwalajÄ… na zwiÄ™kszenie ich przepustowoÅ›ci. Rozbudowa o dodatkowe pasy ruchu wymagaÅ‚aby budowy obwodnic terenów zabudowanych, korekty Å‚uków poziomych o bardzo maÅ‚ych promieniach, a wiÄ™c budowy dróg w nowym przebiegu. Straty dla Å›rodowiska oraz koszty realizacji byÅ‚yby o wiele wiÄ™ksze niż przy budowie S16. RosnÄ…cy ruch w najbliższych latach doprowadzi do znaczÄ…cego spadku przepustowoÅ›ci na istniejÄ…cych drogach, a co za tym idzie wydÅ‚użenia czasu przejazdu i pogorszenia bezpieczeÅ„stwa ruchu.

 Proponowany przebieg alternatywnej drogi ekspresowej w korytarzu Nidzica - Szczuczyn na odcinku Nidzica - Rozogi o dÅ‚ugoÅ›ci okoÅ‚o 75 km dubluje już funkcjonujÄ…ce albo bÄ™dÄ…ce w zaawansowanej fazie realizacji odcinki dróg S16 i S51. Nie ma uzasadnienia ruchowego dla budowy dodatkowego, równolegÅ‚ego do S16 odcinka drogi ekspresowej, co znalazÅ‚o odzwierciedlenie w wykonanej dla trasy Nidzica - Szczuczyn prognozie ruchu. Każdy z wariantów S16 przenosi wiÄ™kszy ruch niż przebieg Nidzica - Szczuczyn.

Zgodnie z wykonanÄ… na zlecenie GDDKiA w 2020 r. prognozÄ… ruchu po zmodernizowanej, zgodnie z propozycjÄ… wskazanÄ… w petycjach, istniejÄ…cej DK16 bÄ™dzie poruszaÅ‚o siÄ™ cztery razy wiÄ™cej samochodów ciężarowych niż po drodze ekspresowej Nidzica - Szczuczyn (Via Mazuria), co wyraźnie wskazuje, że korytarz transportowy S16 MrÄ…gowo - Orzysz - EÅ‚k, pokrywajÄ…cy siÄ™ z korytarzem istniejÄ…cej DK16, zostaÅ‚ wyznaczony prawidÅ‚owo, ponieważ ruch ciężki zostanie przeniesiony z dróg istniejÄ…cych, w tym DK16, na S16 MrÄ…gowo - Orzysz - EÅ‚k. Dodatkowo należy wskazać, że proponowana droga Via Mazuria nie bÄ™dzie obsÅ‚ugiwaÅ‚a Olsztyna, najwiÄ™kszego oÅ›rodka gospodarczego regionu, generujÄ…cego najwiÄ™kszy ruch.

 Brakuje również uzasadnienia ekonomicznego budowy drogi ekspresowej Nidzica - Szczuczyn. Szacunkowy koszt realizacji S16 wynosi okoÅ‚o 3,5 mld zÅ‚. Szacunkowy koszt realizacji odcinka drogi ekspresowej Nidzica - Szczuczyn (ok. 6,0 mld zÅ‚) oraz dostosowanie do klasy GP istniejÄ…cej DK16 (ok. 1 mld zÅ‚) wyniesie okoÅ‚o 7 mld zÅ‚. Przy czym ruch ciężki nadal bÄ™dzie obsÅ‚ugiwany przez istniejÄ…cÄ… DK16. Wydatkowanie dwa razy wiÄ™kszej kwoty, tj. 7 mld zÅ‚ zamiast 3,5 mld zÅ‚, na inwestycjÄ™, która nie przyniesie oczekiwanych efektów, jest nieuzasadnione.

 Via Mazuria również koliduje z obszarami chronionymi

Nie ma również uzasadnienia argument rzekomej, mniejszej ingerencji Via Mazuria w Å›rodowisko przyrodnicze. Trasa ta bowiem przecina nastÄ™pujÄ…ce obszary Natura 2000:

Ostoja Napiwodzko - Ramucka (PLH280052),

Puszcza Piska (PLB280008),

Ostoja Piska (PLH280048).

Obszar Ostoi Napiwodzko - Ramudzkiej bÄ™dzie z trzech stron ograniczony drogami ekspresowymi (S7, S51 i Via Mazuria), co utrudni migracjÄ™ i wymianÄ™ genetycznÄ… w tym obszarze z terenami na póÅ‚noc, zachód i poÅ‚udnie. Budowa drogi klasy S na odcinku od Nidzicy do Rozóg wprowadzi znacznÄ… fragmentacjÄ™ korytarzy migracji.

Via Mazuria koliduje także z innymi obszarami chronionymi:

- trasa drogi ekspresowej Nidzica - Szczuczyn przechodzi w bezpośrednim sąsiedztwie lub może kolidować z rezerwatami Jezioro Nidzkie oraz Jezioro Pogubie Wielkie,

-na znacznych odcinkach trasa przecina obszary chronionego krajobrazu,

-w znacznie wiÄ™kszym stopniu, w stosunku do analizowanych wariantów S16, ingeruje w kompleksy leÅ›ne (wariant ten jest dÅ‚uższy),

- analiza zagospodarowania wykazuje, że na trasie jest szereg zbiorników, terenów podmokÅ‚ych, które z pewnoÅ›ciÄ… stanowiÄ… siedliska i miejsca bytowania cennych gatunków zwierzÄ…t (podobnych skÅ‚adem do tych, jakie sÄ… na trasie S16). Jednak z uwagi na dÅ‚ugość przebiegu ingerencja bÄ™dzie prawdopodobnie wiÄ™ksza.

W który miejscu Å‚Ä…cznik via Carpatii z via BalticÄ…?

PomysÅ‚em drogowców jest poÅ‚Ä…czenie drogÄ… S16 na trasie EÅ‚k - Knyszyn dróg ekspresowych S19 pod BiaÅ‚ymstokiem i S61 na węźle Guty. DyskusyjnÄ… kwestiÄ… jest przeciÄ™cie drogi z przyrodniczo cennÄ… dolinÄ… Biebrzy, otulinÄ… BiebrzaÅ„skiego Parku Narodowego oraz terenami Natura 2000 na co już wielokrotnie zwracali uwagÄ™ nie tylko ekolodzy ale też samorzÄ…dowcy.

Podczas konsultacji większość sprzeciwiała się prowadzeniu drogi przez teren Biebrzańskiego Parku Narodowego.

Drugą kwestią jest wydłużenie drogi co pociągnie za sobą istotne skutki ekonomiczne ale też i przyrodnicze. Sama budowa estakady nad doliną Biebrzy to koszt w zależności od wariantu od 143 do 252 mln zł.

Dlatego też analizowany jest wariant korytarza alternatywnego, który przebiegaÅ‚by po obecnym Å›ladzie drogi krajowej nr 8 poprzez Korycin, SuchowolÄ™, Sztabin, Augustów i koÅ„czyÅ‚by siÄ™ na węźle Raczki drogi S61. Zdaniem CzesÅ‚awa Renkiewicza, prezydenta SuwaÅ‚k to najlepsze rozwiÄ…zanie nie tylko ze wzglÄ™dów przyrodniczych i ekonomicznych ale również z perspektywy caÅ‚ej póÅ‚nocnej części naszego województwa.

Przypomnijmy, że pod koniec grudnia 2020 roku suwalscy radni jednogłośnie przyjęli stanowisko w sprawie poparcia budowy drogi Via Carpatia (S-19) po trasie przebiegu DK Nr 8 i połączenia jej z Via Baltiką (S-61) w Raczkach.



 

Podobne stanowisko przyjęła w grudniu 2020 Rada Miejska w Augustowie. SamorzÄ…dy zwracajÄ… uwagÄ™, że poÅ‚Ä…czenie dróg ekspresowych S19 i S61 powinno powstać poprzez modernizacjÄ™ i przebudowÄ™ DK8 na odcinku Korycin- Augustów - Raczki.

Z kolei wÅ‚adze Grajewa uważajÄ…, że warianty augustowski i Å‚omżyÅ„ski przebiegu planowanej trasy S16 sÄ… nie do przyjÄ™cia dla mieszkaÅ„ców ich miasta, bo zablokuje to rozwój Grajewa, przez brak dobrej komunikacji m.in. z BiaÅ‚ymstokiem. StÄ…d też grajewianie optujÄ… za wariantem przebiegu trasy z Grajewa, przez Osowiec, do Knyszyna.

 

WYG

ŹródÅ‚o, fot, mapy: GDGKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie