28.11.2020

Pierwszy odcinek trasy Via Carpatia w Podlaskiem już w realizacji. Którędy łącznik do Via Baltiki?

Białystok Południe - Ploski to pierwszy podlaski odcinek drogi ekspresowej S19, na którego na projekt i budowę została zawarta umowa. Wykonawcą odcinka o długości 12,7 km będzie firma Mota Engil. Koszt realizacji zadania to 396,9 mln zł.

Jeszcze w tym roku jest planowane zawarcie umów z wykonawcami kolejnych odcinków tej drogi BiaÅ‚ystok Zachód - Księżyno i Księżyno - BiaÅ‚ystok PoÅ‚udnie.

- Dotrzymujemy sÅ‚owa i rozpoczynamy proces realizacji Via Carpatii na Podlasiu. Wyrównujemy szanse regionów Polski, a zarazem tworzymy miÄ™dzynarodowy korytarz transportowy - powiedziaÅ‚ wiceminister infrastruktury RafaÅ‚ Weber.

- Podpisana umowa na odcinek od wÄ™zÅ‚a BiaÅ‚ystok PoÅ‚udnie do Plosek nad NarwiÄ…, to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizacjÄ™ trasy S19 w woj. podlaskim.  Jeszcze w tym roku planujemy podpisać kontrakty z wykonawcami odcinków Księżyno - BiaÅ‚ystok PoÅ‚udnie (wraz z DK65 do Grabówki) oraz BiaÅ‚ystok Zachód - Księżyno. W ten sposób w realizacji bÄ™dzie już caÅ‚a tzw. poÅ‚udniowa obwodnica BiaÅ‚egostoku wraz z wylotem w stronÄ™ Bielska Podlaskiego. - powiedziaÅ‚ Tomasz Å»uchowski, p.o Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

- W pierwszej poÅ‚owie 2021 r. planujemy podpisanie umów na pozostaÅ‚e odcinki S19 w woj. podlaskim, na które w tym roku ogÅ‚osiliÅ›my przetargi - dodaÅ‚ szef GDDKiA.

 

W ramach odcinka BiaÅ‚ystok PoÅ‚udnie – Ploski, na którego realizacjÄ™ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarÅ‚a umowÄ™ 27 listopada 2020 r., powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, asfaltowÄ… lub betonowÄ…, wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego. Zadanie obejmować bÄ™dzie ponadto budowÄ™ 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad dolinÄ… Narwi i osiem przejść dla zwierzÄ…t. Na tym fragmencie S19 zaplanowany zostaÅ‚ wÄ™zeÅ‚ ZabÅ‚udów, zapewniajÄ…cy relacjÄ™ BiaÅ‚ystok - ZabÅ‚udów - Juchnowiec KoÅ›cielny.

Eska nad NarwiÄ…  

Odcinek BiaÅ‚ystok PoÅ‚udnie (bez wÄ™zÅ‚a) - Ploski nad NarwiÄ… ma dÅ‚ugość 12,73 km. Droga bÄ™dzie miaÅ‚a dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton czy asfalt - wybierze wykonawca. Zadanie obejmować bÄ™dzie też budowÄ™ 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad dolinÄ… Narwi i osiem przejść dla zwierzÄ…t. Na tym fragmencie S19 zaplanowany zostaÅ‚ wÄ™zeÅ‚ ZabÅ‚udów, zapewniajÄ…cy relacjÄ™ BiaÅ‚ystok - ZabÅ‚udów - Juchnowiec KoÅ›cielny.  

WykonawcÄ… zadania o wartoÅ›ci 396,9 mln zÅ‚ jest firma Mota Engil Central Europe. 

Harmonogram prac 

  • III/IV kwartaÅ‚ 2021 r. - zÅ‚ożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacjÄ™ inwestycji drogowej (ZRID) 

  • II kwartaÅ‚ 2022 r. - uzyskanie decyzji ZRID 

  • 2022-2024 - lata realizacji  

Dane techniczne  

  • Przekrój docelowy - 2x2 

  • Liczba i szerokość pasów ruchu - 2 x 2 x 3,5 m 

  • Pas dzielÄ…cy wraz z opaskami - min. 5 m 

  • PrÄ™dkość projektowa - 120 km/h  

  • Pas awaryjny - 2,5 m 

  • Kategoria ruchu - KR 6  

  • Obciążenie nawierzchni – 11,5 t/oÅ› 

Przypomnijmy, że do 4 grudnia br. potrwają konsultacje dotyczące łącznika między Via Carpatią i Via Baltiką w naszym regionie.



 

Jednym z elementów sieci dróg szybkiego ruchu w województwie podlaskim ma być droga ekspresowa S16 Å‚Ä…czÄ…ca drogÄ™ ekspresowÄ… S61 w rejonie EÅ‚ku z drogÄ… ekspresowÄ… S19 w rejonie BiaÅ‚egostoku. Drogowcy chcÄ…, by Å‚Ä…cznik miÄ™dzy trasami S19 i S61 (Via Baltica) prowadziÅ‚ od Knyszyna do EÅ‚ku i tym samym przeciÄ…Å‚ BiebrzaÅ„ski Park Narodowy. Na tym fragmencie przebiegaÅ‚by jako droga S16.

S16 ma być tu drogowym Å‚Ä…cznikiem miÄ™dzy Via BaltikÄ… i Via CarpatiÄ…. Takiemu rozwiÄ…zaniu sprzeciwiajÄ… siÄ™ przyrodnicy oraz część okolicznych mieszkaÅ„ców, którzy uważajÄ…, że inwestycja może mieć nieodwracalne konsekwencje dla przyrody.

Docelowo powstać ma dwujezdniowa droga ekspresowa o dÅ‚ugoÅ›ci 67 km, przekroju 2x2 i noÅ›noÅ›ci 115 kN/oÅ›. Dodatkowo, w jej ciÄ…gu majÄ… powstać wÄ™zÅ‚y drogowe i obiekty inżynierskie, a firma, która bÄ™dzie budowaÅ‚a trasÄ™ zrealizuje również drogi dla obsÅ‚ugi przylegÅ‚ego terenu. Trasa ma posiadać również urzÄ…dzenia bezpieczeÅ„stwa ruchu oraz ochrony Å›rodowiska.

Droga EÅ‚k - Knyszyn z przejÅ›ciem przez BiebrzaÅ„ski Park Narodowy w rejonie Osowca jest na wstÄ™pnym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonaÅ‚o prognozÄ™ i analizÄ™ ruchu, a w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Åšrodowiskowego (STEÅš) wypracowaÅ‚o sześć wariantów przebiegu, z których do dalszej analizy skierowane zostaÅ‚y trzy, wszystkie w przybliżeniu poprowadzone w rejonie istniejÄ…cej DK65.

Wiele samorzÄ…dów z woj. podlaskiego już wczeÅ›niej apelowaÅ‚o, by te drogi poÅ‚Ä…czyÅ‚ odcinek DK8 BiaÅ‚ystok - Augustów. Ekspresówka miaÅ‚aby biec mniej wiÄ™cej po obecnej drodze nr 8 – od Knyszyna przez Korycin, Augustów do miejscowoÅ›ci Raczki, gdzie arteria poÅ‚Ä…czyÅ‚aby siÄ™ z biegnÄ…cÄ… na LitwÄ™ via BalticÄ… - trasÄ… S61. W tej wersji trasa jednak też przecięłaby biebrzaÅ„skie bagna.

Jak informuje GDDKiA, od 15 września br. rozpoczęły się wstępne prace przy korytarzu alternatywnym dla przebiegu S16, tym razem wzdłuż istniejącej DK8 z przejściem Biebrzy w rejonie Sztabina i połączeniem z S61 na węźle Raczki (obwodnica Augustowa).

 

WYG

ŹródÅ‚a fot, mapa, infografika Ministerstwo infrastruktury, GDDKiA

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie