11.03.2016

Piwo w Polsce. Pijemy prawie po 100 litrów, lubimy nowości

W ubiegłym roku polska branża piwowarska zanotowała nieznaczny wzrost sprzedaży, zarówno
w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym w porównaniu do 2014 r. Najbardziej dynamicznym segmentem pod względem wolumenu oraz wartości sprzedaży okazały się być piwne specjalności – piwa smakowe, pszeniczne, niepasteryzowane oraz niskoalkoholowe radlery.

Obserwowana od kilku lat rosnÄ…ca popularność piwnych nowoÅ›ci to trend, który - zdaniem analityków - może pomóc ustabilizować poziom konsumpcji w obliczu prognozowanego w dÅ‚ugofalowej perspektywie organicznego spadku wielkoÅ›ci rynku.

Jak wynika z najnowszego raportu firmy Nielsen, w 2015 r. krajowy rynek piwa ustabilizowaÅ‚ siÄ™. Branża piwowarska zanotowaÅ‚a lekki wzrost wartoÅ›ci sprzedaży o 0,8 proc. W ujÄ™ciu iloÅ›ciowym  sprzedaż zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ natomiast o 1,4 proc.

 Dane Nielsena wskazujÄ…, że polscy konsumenci sÄ… zdecydowanie otwarci na nowoÅ›ci. W ubiegÅ‚ym roku to wÅ‚aÅ›nie segment piwnych specjalnoÅ›ci, do którego należą piwa smakowe, pszeniczne, niepasteryzowane czy niskoalkoholowe radlery, odnotowaÅ‚ najwiÄ™kszy wzrost tak wartoÅ›ci 

(o 15,3 proc. w porównaniu z rokiem 2014), jak i wolumenu sprzedaży (wzrost o 15,6 proc.
w stosunku do 2014 r.). Dość stabilnie zachowywaÅ‚ siÄ™ segment wciąż chÄ™tnie wybieranych przez Polaków lagerów[1] (wzrost wolumenu sprzedaży o 0,1 proc i spadek wartoÅ›ci o 0,8 proc.), natomiast najwiÄ™ksze spadki dotknęły segment piw mocnych (spadek wolumenu sprzedaży o 3,5 proc. i wartoÅ›ci sprzedaży o 5,4 proc.).

 JeÅ›li chodzi o kanaÅ‚y sprzedaży piwa, liderem rynku sÄ… wciąż maÅ‚e sklepy detaliczne. Choć w porównaniu z 2014 r. ich liczba zmniejszyÅ‚a siÄ™ o 1 proc., to nadal za ich poÅ›rednictwem do konsumenta trafiajÄ… aż dwie z każdych trzech sprzedanych butelek piwa (63,4 proc.). – Kategoria piwa w Polsce nieodÅ‚Ä…cznie powiÄ…zania jest z handlem maÅ‚oformatowym. Dla piwa maÅ‚e sklepy sÄ… niezmiennie najważniejszym kanaÅ‚em sprzedaży. JednoczeÅ›nie z perspektywy obrotów tych sklepów, piwo pozostaje kluczowÄ… kategoriÄ… – potwierdza Marcin Cyganiak, Dyrektor w Dziale ObsÅ‚ugi Klienta w firmie Nielsen.

Zdaniem analityków Nielsena, w ciÄ…gu minionych dwunastu miesiÄ™cy statystyczny polski piwosz nieco częściej niż w 2014 r. siÄ™gaÅ‚ po piwa markowe (wzrost wolumenu sprzedaży o 1,8 proc i wartoÅ›ci sprzedaży o 1,1 proc.). Na znaczeniu straciÅ‚y natomiast marki wÅ‚asne sieci detalicznych, które odnotowaÅ‚y 3,8 proc. spadek iloÅ›ciowy i 3,3 proc. spadek wartoÅ›ciowy sprzedaży.

Polska branża piwowarska w europejskiej czoÅ‚ówce

 Unia Europejska z 6,5 tys. browarów jest drugim Å›wiatowym producentem piwa i najwiÄ™kszym jego eksporterem. Browarnictwo jest jednÄ… z najstarszych gaÅ‚Ä™zi przemysÅ‚u w Europie.

 W Å›wietle opublikowanego w lutym br. przez The Brewers of Europe raportu The Contribution made by Beer to the European Economy, europejski przemysÅ‚ piwowarski generuje 2,3 mln miejsc pracy, czyli tyle ile wynosi caÅ‚kowite zatrudnienie w SÅ‚owacji. Ponad poÅ‚owa tej liczby przypada na zatrudnienie w hotelarstwie i gastronomii. WpÅ‚ywy z podatków od piwa w Unii (42 mld EUR) odpowiadajÄ… caÅ‚kowitym dochodom budżetowym WÄ™gier, a wytworzona przez branżę wartość dodana (51 mld EUR) porównywalna jest z produktem krajowym brutto Chorwacji lub Luksemburga.     

 Na tym tle polski przemysÅ‚ piwowarski plasuje siÄ™ w Å›cisÅ‚ej czoÅ‚ówce tak pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci produkcji, jak również generowanego zatrudnienia i wysokoÅ›ci wpÅ‚ywów do budżetu paÅ„stwa.

W roku 2014 rodzime browary dostarczyły na rynek 40,5 mln hl piwa, co dało nam 3. miejsce na Starym Kontynencie, tuż za Niemcami i Wielką Brytanią. Pod względem konsumpcji per capita wynoszącej 98 l zajęliśmy 4. miejsce, ustępując jedynie Czechom, Niemcom i Austriakom.

 Wartość dochodów sektora finansów publicznych wygenerowanych przez branżę piwowarskÄ… w 2014 r. wyniosÅ‚a 9,9 mld zÅ‚. NajwiÄ™kszy udziaÅ‚ w nich miaÅ‚y wpÅ‚ywy z podatku akcyzowego, które wzrosÅ‚yo 2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego i wyniosÅ‚y 3,56 mld zÅ‚.

 DziaÅ‚alność branży browarniczej przekÅ‚ada siÄ™ wyraźnie także na rynek pracy. W caÅ‚ym  Å‚aÅ„cuchu  dostaw  – poczÄ…wszy od dostawców surowców rolnych, sprzÄ™tu i urzÄ…dzeÅ„, opakowaÅ„, po firmy zajmujÄ…ce siÄ™ transportem, reklamÄ…, sprzedażą detalicznÄ… i gastronomiÄ… – przemysÅ‚ piwowarski wygenerowaÅ‚ w 2014 r. 205 tys. miejsc pracy, to jest o jednÄ… piÄ…tÄ… (22 proc.) wiÄ™cej niż rok wczeÅ›niej. NajwiÄ™cej miejsc pracy piwo generuje u dostawców surowców i usÅ‚ug (Å‚Ä…cznie blisko 80 tysiÄ™cy). 

W grupie dostawców najliczniej reprezentowane jest rolnictwo, w którym, dziÄ™ki piwu, znajduje zatrudnienie 40 tysiÄ™cy osób. Ponadto piwo odgrywa ogromne znaczenie w generowaniu zatrudnienia w sektorach zajmujÄ…cych siÄ™ jego sprzedażą – w gastronomii daje pracÄ™ 64 tysiÄ…com osób, a w handlu detalicznym kolejnym 46 tysiÄ…com.    



[1]Jak wynika z badania „Wizerunek piwa w kontekÅ›cie innych alkoholi”, przeprowadzonego przez Instytut GfK Polonia na zlecenie ZwiÄ…zku Pracodawców PrzemysÅ‚u Piwowarskiego - Browary Polskie w listopadzie 2014 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków powyżej 18. r.ż., lager jest gatunkiem piwa wybieranym przez 82 proc. polskich piwoszy.

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.23.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie