O dwa procent urósł w minionym roku rodzimy rynek piwa. Słabnie zainteresowanie piwami mocnymi, Polacy coraz częściej sięgają po piwa bezalkoholowe. Królem rynku jest nadal lager kupowany najczęściej w lokalnych sklepach, dla których piwo jest jednym z podstawowych źródeł dochodu.
Jak wynika z najnowszych danych Nielsena w 2016 r. branża piwowarska zanotowała wzrost ilościowy sprzedaży o 2,1 proc. W ujęciu wartościowym natomiast sprzedaż piwa wzrosła o 1,4 proc.
Na ustabilizowanym i nasyconym rynku piwa kluczowÄ… rolÄ™ odgrywajÄ… trendy konsumenckie, które dyktujÄ… popyt na okreÅ›lone rodzaje chmielowego trunku. Dane Nielsena pokazujÄ…, że polscy konsumenci sÄ… coraz wiÄ™kszymi entuzjastami piw bezalkoholowych. W ubiegÅ‚ym roku to wÅ‚aÅ›nie piwa o zawartoÅ›ci alkoholu do 0,5 proc. odnotowaÅ‚y najbardziej dynamiczny wzrost tak wartoÅ›ci (58 proc.), jak i wolumenu sprzedaży (64 proc.). W 2016 r. dość stabilnie zachowywaÅ‚ siÄ™ segment wciąż chÄ™tnie wybieranych przez Polaków lagerów. Kolejny rok z rzÄ™du spadki dotknęły natomiast segmentu piw mocnych (spadek iloÅ›ciowo o 3,3 proc, wartoÅ›ciowo – 4,2 proc.).
Z danych Nielsena wynika także, że konsumenci sÄ… nadal mocno przywiÄ…zani do kupowania piwa w maÅ‚ych sklepach. W 2016 r. sklepy maÅ‚oformatowe utrzymaÅ‚y swojÄ… pozycjÄ™ lidera, odpowiadajÄ…c za 64,4 proc. sprzedaży chmielowego trunku. Na znaczeniu straciÅ‚y za to nieznacznie dyskonty, jak i inne sieci wielkopowierzchniowe. JednoczeÅ›nie w najmniejszych sklepach spożywczych piwo stanowi ciÄ…gle niemal 30 proc. obrotów kategoriami spożywczymi, dziÄ™ki czemu niezmiennie pozostaje ono kluczowÄ… kategoriÄ… dla tych placówek.
Sięgający po piwo Polacy coraz większą uwagę zwracają na jego jakość. Według Nielsena w ubiegłym roku większą sprzedażą niż w 2015 r. charakteryzowały się piwa markowe (wzrost ilościowo o 2,2 proc, wartościowo o 1,4 proc.). W ciągu minionych dwunastu miesięcy marki własne sieci detalicznych odnotowały natomiast 3,5 proc. spadek ilościowy i 3,1 proc. spadek wartościowy sprzedaży.
Polska drugim płatnikiem piwnej akcyzy w Europie
Dobra kondycja branży piwowarskiej ma znaczenie dla tworzenia miejsc pracy i wzrostu gospodarczego. Z rocznÄ… produkcja na poziomie 40 mln hl Polska jest trzecim najwiÄ™kszym producentem chmielowego trunku na Starym Kontynencie, a przemysÅ‚ piwowarski – najwiÄ™kszym pracodawcÄ… w krajowym sektorze alkoholowym. CaÅ‚kowite zatrudnienie generowane przez browary w polskiej gospodarce wynosi 205 tys. etatów i dwukrotnie przewyższa liczbÄ™ miejsc pracy zwiÄ…zanych z produkcjÄ… i sprzedażą napojów spirytusowych (97 554)[1].
DziaÅ‚alność branży piwowarskiej ma przeÅ‚ożenie nie tylko na rynek pracy, ale również na dochody budżetu paÅ„stwa. Tylko w 2015 r. z tytuÅ‚u warzenia i sprzedaży napoju z piankÄ… piwowarzy zasilili Skarb PaÅ„stwa kwotÄ… 9,9 mld zÅ‚. Mniej wiÄ™cej jednÄ… trzeciÄ… tej sumy (3,6 mld zÅ‚) stanowiÅ‚y wpÅ‚ywy z akcyzy. DaÅ‚o to Polsce drugie w Europie miejsce (840,09 mln Euro) – po Wielkiej Brytanii (4 449 mln Euro), a przed FrancjÄ… (830 mln Euro), Niemcami (676 mln Euro), i WÅ‚ochami (619 mln Euro) – pod wzglÄ™dem wartoÅ›ci pÅ‚aconego podatku akcyzowego od piwa[2].
Eksport piwa ciÄ…gle roÅ›nie. Lojalność Polonii, a także wzrastajÄ…ca popularność polskiego piwa wÅ›ród obcokrajowców sprawiÅ‚y, że miÄ™dzy 2010 a 2015 jego eksport zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o prawie 70 proc. WedÅ‚ug danych GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego wartość eksportu w 2015 r. czterokrotnie przewyższyÅ‚a wartość piwa sprowadzonego z zagranicy. ByÅ‚a również wiÄ™ksza od wartoÅ›ci eksportu polskiej wódki, która tym samym straciÅ‚a pozycjÄ™ eksportowego lidera polskiej branży alkoholowej.
W piwie szukamy smaku, w wódce – procentów
Od kilku lat w Polsce spożycie piwa per capita utrzymuje siÄ™ na stabilnym poziomie, oscylujÄ…c w granicach 96-98 litrów. JednoczeÅ›nie na nasyconym i dojrzaÅ‚ym rynku piwa zachodzÄ… spore zmiany, które sÄ… odpowiedziÄ… na zmieniajÄ…ce siÄ™ preferencje konsumentów. Zaznajomieni z piwnÄ… kulturÄ…, otwarci na innowacje wielbiciele zÅ‚otego trunku coraz częściej wybierajÄ… piwa o niskiej zawartoÅ›ci alkoholu oraz piwne specjalnoÅ›ci. Jak wynika z badaÅ„ GfK Polonia[3], w przypadku jednych i drugich gÅ‚ównym kryterium wyboru jest smak (56 proc. wskazaÅ„). Piwosze zwracajÄ… ponadto uwagÄ™ na markÄ™ (38 proc.), gatunek i jakość napoju z piankÄ… (po 21 proc.). Dla zaledwie 11 proc. z nich znaczenie ma zawartość alkoholu. – Piwo, jak żadna inna kategoria trunków, może wystÄ™pować w postaci alkoholowej i bezalkoholowej. O jego wyjÄ…tkowoÅ›ci stanowi to, że nawet pozbawione „procentów” nie traci swoich walorów smakowych, które z punktu widzenia konsumenta sÄ… w piwie najważniejsze – podkreÅ›la Danuta Gut, Dyrektor Biura ZarzÄ…du ZwiÄ…zku Pracodawców PrzemysÅ‚u Piwowarskiego - Browary Polskie.
Najnowsze badania CBOS pokazujÄ…, że Polacy konsumujÄ… piwo w sposób zdecydowanie bardziej umiarkowany i odpowiedzialny niż np. napoje spirytusowe. W sytuacji picia wódki przeciÄ™tny konsument przyjmuje dwa razy wiÄ™cej czystego alkoholu niż wtedy, gdy pije piwo. Podczas gdy piwosz podczas jednej okazji wypija Å›rednio 3 póÅ‚litrowe piwa, konsument wódki wypija przeciÄ™tnie 11 jej kieliszków.
[1]Dane z raportu „WpÅ‚yw spoÅ‚eczno-gospodarczy branży spirytusowej w Polsce 2013-2014”.
[2]Dane z raportu Beer Statistics 2016.
[3]Badanie „Wizerunek piwa w kontekÅ›cie innych alkoholi”, przeprowadzone przez Instytut GfK Polonia na zlecenie ZwiÄ…zku Pracodawców PrzemysÅ‚u Piwowarskiego - Browary Polskie w listopadzie 2014 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków powyżej 18. r.ż.