Z roku na rok przybywa firm, które chcą profesjonalnie zadbać o swój wizerunek. Niestety szybko zmieniają zdanie. Dlaczego? Przez tzw. klęskę urodzaju: powstaje tyle narzędzi marketingowych, tyle rozwiązań, nowości i trendów, że trudno zidentyfikować co rzeczywiście pomoże realizować biznesowe cele, a co jest jedynie chwilową modą. Całkowita rezygnacja z działań marketingowych to błąd – trzeba tylko wiedzieć w co najbardziej opłaca się inwestować, a co warto odpuścić. Na co powinny stawiać firmy w 2015 roku?
Każdy, kto ma doÅ›wiadczenie w prowadzeniu wÅ‚asnego biznesu wie, że kluczem do sukcesu jest skupianie siÄ™ na kilku priorytetach. Z marketingiem jest w gruncie rzeczy podobnie – lepiej skupić siÄ™ na dwóch, trzech narzÄ™dziach niż angażować czas i Å›rodki we wszystko, co cieszy siÄ™ chwilowÄ… popularnoÅ›ciÄ…. ZapytaliÅ›my specjalistÄ™ z dziedziny marketingu o to w co warto inwestować anno domini 2015.
WWW – trzy litery to podstawa
W dobie XXI wieku wÅ‚asna, profesjonalna strona internetowa firmy to podstawa jakichkolwiek innych dziaÅ‚aÅ„. W sieci nadal straszÄ… witryny, które wyglÄ…dajÄ… jak żywcem wyjÄ™te z lat 90, ale także takie, które przeÅ‚adowane sÄ… treÅ›ciami, kolorami, niepotrzebnymi widgetami. Strona internetowa to wizytówka firmy i czÄ™sto pierwsza pÅ‚aszczyzna kontaktu z potencjalnym klientem. Co pomyÅ›li o firmie, która pozycjonuje siÄ™ w roli lidera runku, a ma nieatrakcyjnÄ… stronÄ™ www? Takie niespójnoÅ›ci sÄ… od razu wychwytywane, czÄ™sto na poziomie podÅ›wiadomoÅ›ci. PamiÄ™taj, w internecie decydujÄ… klikniÄ™cia – jeden ruch i klient może już przejść na stronÄ™ konkurencji.
– Warto zatroszczyć siÄ™ też o użytkowników mobilnych, czyli takich, którzy korzystajÄ… z internetu z poziomu tableta czy telefonu. To najdynamiczniej rosnÄ…ca liczba użytkowników sieci – wskazuje Agnieszka Kaźmierczak project manager z agencji Creandii – W tym zakresie rozwiÄ…zaniem jest tworzenie stron w modelu RWD, czyli stron responsywnych, które dobrze prezentujÄ… siÄ™ zarówno na wiÄ™kszych, jak i mniejszych ekranach – zdradza Kaźmierczak.
Content marketing – metodÄ… maÅ‚ych kroków
Pod tÄ… anglojÄ™zycznÄ… nazwÄ… kryje siÄ™ skÄ…dinÄ…d prosty mechanizm: content marketing („marketing treÅ›ci”) oznacza proces docierania do klienta poprzez dystrybucjÄ™ interesujÄ…cych go treÅ›ci. Konsumenci wykazujÄ… zadziwiajÄ…cÄ… odporność na tradycyjne reklamy, jednak bardziej niż kiedykolwiek wczeÅ›niej poszukujÄ… informacji. I tu pojawia siÄ™ pole dziaÅ‚ania dla przedsiÄ™biorstw, które zamiast ustawiać siÄ™ w roli sprzedawcy stajÄ… siÄ™ branżowymi ekspertami. DoradzajÄ…, a nie sprzedajÄ…. OferujÄ… wartoÅ›ciowe informacje, nie naciskajÄ… na zakup. ReguÅ‚a autorytetu dziaÅ‚a lepiej niż usilna aktywność reklamowa i bombardowanie konsumenta sloganami. DziaÅ‚aniem z zakresu content marketingu jest np. zamieszczanie na stronie internetowej praktycznych porad w formie wpisów, a także materiaÅ‚ów wideo, które obecnie silnie zyskujÄ… na znaczeniu. Jak wyglÄ…da to w praktyce? Firma zajmujÄ…ca siÄ™ produkcjÄ… odżywek roÅ›linnych, może zaoferować klientom cykl porad dotyczÄ…cych troski o domowy ogród. Nie bez znaczenia jest też fakt, że zamieszczanie na stronie www treÅ›ci tego typu pozytywnie wpÅ‚ywa na pozycjonowanie witryny.
Buduj lojalność – nie tylko naklejkami
W codziennej walce o nowego konsumenta ofiarami padajÄ… czÄ™sto...ci obecni. JeÅ›li Ty nie zatroszczysz siÄ™ o staÅ‚ego klienta, z pewnoÅ›ciÄ… zainteresuje siÄ™ nim konkurencja. Budowanie lojalnoÅ›ci czÄ™sto jest bÅ‚Ä™dnie utożsamiane przez firmy z kalkowaniem prostych programów lojalnoÅ›ciowych – zakÅ‚adaniem klientom kart i zbieraniem przez nich znaczków. Owszem – można pomyÅ›leć nad wdrożeniem takiego programu, jednak dziÅ› klienci stawiajÄ… znacznie wyższe wymagania. Aby o nich wÅ‚aÅ›ciwie dbać, trzeba po pierwsze – utrzymywać regularny, lecz nienachalny kontakt, po drugie przygotowywać spersonalizowanÄ… ofertÄ™.
– Sprawdzonym sposobem na pielÄ™gnowanie relacji z klientami jest np. dystrybucja newslettera. PamiÄ™tajmy jednak o ważnej rzeczy: newsletter powinien oferować odbiorcom atrakcje niedostÄ™pne dla osób, które go nie subskrybujÄ…: może być to np. rabat czy voucher, który da klientom poczucie wyróżnienia – radzi Agnieszka Kaźmierczak (agencja Creandi).
Przygotowanie spersonalizowanej oferty to już wyższa szkoÅ‚a jazdy – jednak tego trendu nie wolno ignorować – klienci nie chcÄ… już otrzymywać ofert z mydÅ‚em i powidÅ‚em, a otrzymać skrojone pod swoje potrzeby propozycje. By sprostać temu zadaniu warto rozważyć inwestycjÄ™ w rozwiÄ…zania informatyczne klasy CRM (Customer Relationship Management), które uÅ‚atwiÄ… zarzÄ…dzanie relacjami z klientami i pozwolÄ… wypracować ukierunkowane na konkretnych konsumentów propozycje sprzedażowe.
Jak widać, prowadzenie skutecznych dziaÅ‚aÅ„ marketingowych warunkowane jest nie tyle budżetem jakim dysponuje firma, ale przede wszystkim umiejÄ™tnoÅ›ciÄ… wskazywania priorytetów. Wytyczenie zadaÅ„ i dobranie odpowiednich narzÄ™dzi pozwala na zbudowanie optymalnej strategii i dotarcie do grupy docelowej, dziÄ™ki czemu możliwa jest realizacja celów biznesowych organizacji.