29.12.2015

Powrót ikony – nowa Toyota Prius oszczędna i bardziej dynamiczna

18 lat temu rozpoczęła się trwająca do dziś rewolucja w dziedzinie napędów. Zadebiutowała wtedy Toyota Prius, pierwszy seryjny model hybrydowy. W latach dziewięćdziesiątych Toyota jako jedyny producent samochodów postanowiła uruchomić seryjną produkcję samochodu napędzanego tandemem silników: elektrycznego i benzynowego. Auto stawiało na komfort, ekonomiczność i ekologiczność jazdy. Zwłaszcza te dwa ostatnie elementy nie były doceniane przez konkurencję. Wejście w hybrydy okazało się po 18 latach strzałem w dziesiątkę.

Każda kolejna generacja Priusa jest oszczÄ™dniejsza i dynamiczniejsza od poprzedniej. Jednak najnowszy Prius bije pod tym wzglÄ™dem wszelkie rekordy. Auto zużywa aż o 18% benzyny mniej od Priusa sprzedawanego obecnie. Podobny skok nie udaÅ‚ siÄ™ jeszcze żadnemu producentowi. 

Toyota Prius jest ikonÄ… motoryzacji, synonimem hybrydy. Åšwiat przyzwyczaiÅ‚ siÄ™ już, że każda nowa generacja tego modelu wprowadza na rynek najnowoczeÅ›niejsze i najbardziej Å›miaÅ‚e technologie Toyoty. Podobnie jak do emocjonujÄ…cej, niekonwencjonalnej stylistyki, która wyprzedza swoje czasy. Prius IV speÅ‚nia wszystkie te oczekiwania.

Wyróżniaj siÄ™ lub zgiÅ„

Nowy Prius caÅ‚kowicie zmieniÅ‚ wyglÄ…d, zachowaÅ‚ jednak charakterystycznÄ… sylwetkÄ™ klina, która caÅ‚emu Å›wiatu jednoznacznie kojarzy siÄ™ z hybrydami. Z poprzednikiem Å‚Ä…czy go także nadwozie typu liftback i aerodynamiczna linia dachu, z tyÅ‚u mocno opadajÄ…cego ku linii Å›wiateÅ‚. Na tym podobieÅ„stwa siÄ™ koÅ„czÄ…. Auto wprowadza do gamy modeli Toyoty zupeÅ‚nie nowy design. Stylistyka Priusa jest Å›miaÅ‚a i niecodzienna. Po raz kolejny flagowa hybryda Toyoty wyróżnia siÄ™ z tÅ‚umu.

Mniej znaczy więcej

Wraz z nowym Priusem debiutuje nastÄ™pna generacja napÄ™du hybrydowego Toyoty. Samochód jest o 18% bardziej oszczÄ™dny od poprzednika, a jednoczeÅ›nie bardziej dynamiczny. Wszystkie elementy napÄ™du hybrydowego sÄ… mniejsze i bardziej wydajne, a dziÄ™ki przemyÅ›lanemu uÅ‚ożeniu zajmujÄ… mniej miejsca. W konsekwencji bagażnik i kabina pasażerska sÄ… teraz przestronniejsze – miejsce na bagaże urosÅ‚o do 503 litrów.

PomysÅ‚, na którym firma oparÅ‚a konstrukcjÄ™ napÄ™du hybrydowego – żeby odzyskać energiÄ™ traconÄ… podczas hamowania i wykorzystać jÄ… do napÄ™dzania auta – choć prosty i genialny zarazem, 18 lat temu spotkaÅ‚ siÄ™ z niedowierzaniem Å›wiatowej opinii publicznej. Do dziÅ› wielu ludzi sÄ…dzi, że hybrydy trzeba Å‚adować z gniazdka, co jest zupeÅ‚nym mitem. Do standardowego samochodu hybrydowego, takiego jak hybrydy Toyoty, wlewa siÄ™ tylko benzynÄ™. UkÅ‚ad hybrydowy wykona za nas caÅ‚Ä… pracÄ™ – wygeneruje prÄ…d z hamowania i skieruje go do akumulatora lub silnika elektrycznego. Automatyczna przekÅ‚adnia zajmuje siÄ™ optymalnym wykorzystaniem obu silników i najbardziej wydajnym gospodarowaniem energiÄ….

W efekcie caÅ‚kowite zużycie paliwa spada, silnik spalinowy pracuje w zakresie obrotów gwarantujÄ…cym trwaÅ‚ość, a  gdy potrzeba mocy, do akcji wkracza duet: silnik elektryczny i benzynowy. Kiedy silnik spalinowy pracuje na zbyt niskich obrotach, jego wÅ‚asne opory rosnÄ…, a wraz z nimi zużycie paliwa. UkÅ‚ad hybrydowy utrzymuje silnik w optymalnym zakresie obrotów, nadmiar mocy wykorzystujÄ…c do generowania prÄ…du i magazynowania go w akumulatorach.

NapÄ™d hybrydowy nowego Priusa to prawdziwa sensacja z jeszcze jednego powodu. Jego silnik 1.8 zostaÅ‚ skonstruowany od nowa w taki sposób, że jego sprawność osiÄ…gnęła 40%. Å»adna inna jednostka benzynowa nie może siÄ™ pochwalić takim wynikiem. Efektem jest jeszcze niższe spalanie, szczególnie zauważalne w trasie i na autostradzie.

Nowy od podstaw

Razem z czwartym Priusem debiutuje nowa platforma TNGA. Na pierwszy rzut oka może siÄ™ wydawać, że szczegóÅ‚y zaprojektowania platformy podÅ‚ogowej nie majÄ… aż takiego znaczenia dla wrażeÅ„ z jazdy – nic bardziej mylnego.  

Nowa platforma zapewnia Priusowi niżej poÅ‚ożony Å›rodek ciężkoÅ›ci w porównaniu z obecnym modelem, a to wpÅ‚ywa na wiÄ™kszÄ… stabilność, dynamikÄ™ i kulturÄ™ prowadzenia. Auto lepiej trzyma siÄ™ drogi w zakrÄ™tach i pewniej siÄ™ prowadzi. Konstrukcja platformy decyduje również o tym, że kierowca zajmuje wygodniejszÄ… pozycjÄ™ za kierownicÄ… i ma szersze pole widzenia z przodu i z tyÅ‚u. Maska jest niższa o 62 mm w porównaniu z poprzednim modelem – to naprawdÄ™ poprawia widoczność. Karoseria lepiej absorbuje siÅ‚Ä™ zderzenia, zwiÄ™kszajÄ…c bezpieczeÅ„stwo pasażerów i pieszych.

Oko sokoła

Od czerwca tego roku Toyota wprowadza do kolejnych modeli pakiet bezpieczeÅ„stwa Toyota Safety Sense (TSS). SkÅ‚adajÄ… siÄ™ na niego cztery systemy bezpieczeÅ„stwa czynnego. UkÅ‚ad wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia ostrzega o zbliżaniu siÄ™ do przeszkody, a jeÅ›li kierowca nie zareaguje, wÅ‚Ä…cza hamowanie awaryjne. Drugi ukÅ‚ad ostrzega kierowcÄ™ o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, a trzeci rozpoznaje najważniejsze znaki drogowe – przede wszystkim ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci. Dużym uÅ‚atwieniem jest także czwarty system, automatyczne Å›wiatÅ‚a drogowe. PrzeÅ‚Ä…cza Å›wiatÅ‚a drogowe na mijania i z powrotem, w zależnoÅ›ci obecnoÅ›ci innych pojazdów na drodze.

Razem z nowym Priusem zadebiutuje rozszerzona wersja TSS, oparta na jeszcze precyzyjniejszej technologii radaru wspóÅ‚pracujÄ…cego z kamerÄ…. Radar pozwala nie tylko na zwiÄ™kszenie zasiÄ™gu i skutecznoÅ›ci obecnych systemów, ale także na wprowadzenie nowych – aktywnego tempomatu, który dostosowuje prÄ™dkość samochodu do poprzedzajÄ…cego auta, oraz funkcji zapobiegania zderzeniu z pieszym.

Prestiż w standardzie

Prius jest nie tylko pierwszym seryjnym samochodem hybrydowym na Å›wiecie, ale też najpopularniejszym. Od jego rynkowego debiutu w 1997 roku żaden inny model z podwójnym napÄ™dem nie zagroziÅ‚ jego pozycji – 3,5 miliona sprzedanych aut robi wrażenie. Samochód wszedÅ‚ do kultury popularnej jako symbol zaangażowania spoÅ‚ecznego w wersji lux, a także jako znak rozpoznawczy i ulubione auto celebrytów. Od samego poczÄ…tku, tj. od kompaktowego sedana pierwszej generacji przez rozpoznawalne na caÅ‚ym Å›wiecie liftbacki o sylwetce klina drugiej i trzeciej generacji, każdy kolejny model Priusa wzbudza niemaÅ‚e emocje. W tym roku czwarta odsÅ‚ona zostaÅ‚a nominowana do nagrody World Car of the Year.

 

 

 MateriaÅ‚ promocyjny

 

udostępnij na fabebook
16.12.2015, 11:34:09

yakub

Prius jest najbardziej oszczędnym samochodem już od I generacji i z tego co się orientuję rywala nie ma i nie zapowiada się żeby w najbliższym czasie powstało auto palące mniej.

11.12.2015, 12:44:35

Tobiasz

Zadziwiające jak duży postęp zrobiła Toyota od czasu wypuszczenia pierwszego Priusa. Spalanie z generacji na generację coraz to mniejsze, z tego co kojarzę to między I, a IV Priusem to jakieś 2-3l różnicy. Systemy bezpieczeństwa też są cały czas dopracowywane, że nie wspomnę już o sylwetce, która jest zdecydowanie zgrabniejsza. Widać, że sukces hybrydowego oczka w głowie japońców dodał im skrzydeł i podkręcił chęć dalszego udoskonalania auta.

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.23.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie