Ministrowie transportu Litwy, Łotwy i Estonii wyrazili chęć utrzymania i dalszego zwiększania europejskiego finansowania na strategiczne projekty w zakresie infrastruktury transportowej, które poprawiają połączenia w zakresie mobilności wojskowej z Europą.
We wspólnym, podpisanym w miniony piątek w Połądze dokumencie „CEF III – ukierunkowane podejście do konwergencji UE” Minister Transportu Marius Skuodis, Minister Transportu Łotwy Kasparas Briškens i Minister Infrastruktury Estonii Vladimiras Svetas podkreślili potrzebę utrzymania i znacznego wzmocnienia instrumentu „Łącząc Europę” ( CEF) w nadchodzącej europejskiej perspektywie finansowej Unii (UE).
Zdaniem ministrów przy planowaniu przyszłego długoterminowego budżetu UE po 2028 r. szczególnie istotne będzie większe finansowanie europejskie, aby dalej rozwijać brakujące transgraniczne połączenia transportowe, przyspieszyć projekt szybkiej kolei Rail Baltica i zintegrować kraje bałtyckie z europejskim systemem transportowym.
Zwraca się także uwagę na potrzebę zapewnienia większych środków na mobilność wojskową.
- Obecna sytuacja geopolityczna sprzyja znacznie szybszej integracji z europejską siecią kolejową, zwiększając jakość i przepustowość infrastruktury komunikacyjnej naszego regionu. Budowa europejskiej linii kolejowej Rail Baltica, połączenie kolei europejskiej z Kłajpedą oraz realizacja innych ważnych projektów strategicznych, które jednocześnie zwiększają możliwości mobilności wojskowej, to obszary, w których dalsze wsparcie UE jest dla Litwy niezwykle ważne - – mówi minister komunikacji Litwy Marius Skuodis.
Instrument CEF „Łącząc Europę” jest jednym z najważniejszych źródeł finansowania rozwoju infrastruktury transportowej UE, a także europejskiej linii kolejowej Rail Baltica.
Konieczność wzmocnienia CEF, a także zapewnienia większych środków na mobilność wojskową w skali europejskiej została także zauważona w podpisanej w tym roku w Czechach deklaracji ministrów transportu krajów Europy Środkowej i Bałtyckiej.
W tym roku Komisja Europejska przeznaczyła około 1,2 miliarda euro na rozwój europejskiej kolei Rail Baltica w krajach bałtyckich, z czego udział Litwy wynosi około 458 mln euro. euro. Jest to największe finansowanie, jakie Litwa kiedykolwiek otrzymała z Europejskiego Instrumentu Sieci Infrastruktury.
Zakończenie całego projektu Rail Baltica, łączącego kraje bałtyckie z Europą, ma nastąpić w 2030 r., a połączenie torów litewskich i polskich w 2028 r. – informuje litewski resort komunikacji.
A może dopiero w 2030 roku?
Tymczasem nadal dokładnie nie wiadomo, kiedy ruszy budowa odcinka Ełk - Trakiszki. W br. ma być gotowa dokumentacja, ale, jak na razie, brak pieniędzy.
Jak pisał portal Rynek Kolejowy, prace na odcinku Białystok - Ełk planowane są w latach 2024 - 2028. Dla odcinka Ełk - Trakiszki (78 km odcinka głównego + 35 km odcinka uzupełniającego) trwają obecnie prace projektowe. Zakończenie podpisanej pod koniec 2021 r. umowy na dokumentację projektową planowane jest w 2024 roku, a prace planowane są na lata 2025 - 2028.
Problem w tym, że inwestycja nie ma finansowania - według Krajowego Programu Kolejowego do 2032 r. zadanie to jest na liście rezerwowej i będzie przygotowywane do zgłoszenia w ramach naborów do instrumentu CEF 2. Dopiero uzyskanie dofinansowania pozwoli na realizację inwestycji - informował Rynek Kolejowy.
Źródło i fot: Ministerstwo Komunikacji RL
WYG