Litewski rząd zatwierdził w środę, 20 listopada plan zagospodarowania przestrzennego węzła kolejowego w Poniewieżu w ramach projektu Rail Baltica.
Decyzją rządu zdecydowano także o rozpoczęciu procedur wykupu gruntów na potrzeby publiczne, które mają trwać do końca 2027 roku.
80 pociągów dziennie
Zgodnie z zatwierdzonym planem zagospodarowania infrastruktury inżynieryjnej węzła kolejowego Poniewież, w zachodniej części miasta, w pobliżu istniejącego węzła komunikacyjnego – obwodnicy, planowana jest międzynarodowa stacja pasażerskiej kolei „Rail Baltica”. Planuje się, że po torach kolejowych będzie kursowało do tej stacji do 80 pociągów pasażerskich dziennie, które przewożą do 4800 pasażerów.
- Międzynarodowy dworzec pasażerski i inna nowa infrastruktura kolejowa przyniosą niewątpliwe korzyści całemu regionowi Poniewieża i jego mieszkańcom. Na etapie kompleksowego planowania węzła „Rail Baltica” jedną z najważniejszych decyzji na terenie planowanego węzła kolejowego Poniewież było uratowanie wszystkich 23 budynków mieszkalnych wspólnoty ogrodowej „Šilas” podczas budowy odcinka europejskiej linii kolejowej „Rail Baltica” w okolicach Poniewieża - powiedział wiceminister komunikacji Mindaugas Tarnauskas.
Terminale, składy dla wojska
- Podczas planowania infrastruktury węzła kolejowego w Poniewieżu, na podstawie wielokryterialnej analizy kosztów i korzyści, wybrano pierwszy wariant jako najkorzystniejszy. Później linię kolejową przeniesiono, aby zachować zabudowę mieszkaniową. W fazie przygotowawczej zapewniliśmy najlepszą dostępność Poniewieża w przyszłości – zwraca uwagę Justas Vyžintas, szef zarządu Rail Baltica w LTG Infra.
W pobliżu Gustoni planowana jest nowa infrastruktura kolejowa: stacja towarowa, skład utrzymania infrastruktury, terminale cargo, składy ładunkowe i sprzętu wojskowego, a także regionalna stacja pasażerska odpowiadająca potrzebom regionu.
Poparcie biznesu
Rada Biznesu Miasta Poniewieża i Stowarzyszenie Przemysłowców Ziemi Poniewieskiej wyraziły już swoje poparcie dla pierwszego wariantu, który zakłada międzynarodową stację Rail Baltica w Poniewieżu. Według ich oceny węzeł kolejowy Poniewież należący do Rail Baltica stworzy znaczącą wartość dodaną dla rozwoju miasta i regionu, a organizacje publiczne, prywatne, pozarządowe i inne sektory odczują ogromne pozytywne korzyści przy rozwiązywaniu problemów przyciągania i zatrzymywania pracowników lub nowych talentów w regionie.
Trzy stacje międzynarodowe na Litwie
Na terenie Litwy planowane są łącznie trzy międzynarodowe stacje pasażerskie Rail Baltica – w Wilnie, Kownie i Poniewieżu.
W trakcie realizacji projektu Rail Baltica do zatwierdzenia pozostał jedynie ostatni plan specjalny nowej linii kolejowej Kowno-Wilno. Oczekuje się, że plan ten zostanie w najbliższej przyszłości przedłożony rządowi do zatwierdzenia.
Kierownik programu Rail Baltica, Vytautas Tilinskas, uważa za obecnie najbardziej dojrzałą fazę budowy toru europejskiego we wszystkich krajach bałtyckich to odcinek od Kowna do granicy Litwy i Łotwy.
Jego zdaniem, między 2024 r. i 2025 zakres planowanych prac będzie różnił się wstępnie 3-krotnie.
- Planujemy, że wielkość prac budowlanych na Litwie będzie rosła każdego roku, aż do około 2028 roku - mówi Vytautas Tilinskas.
Rail Baltica to strategiczny projekt Unii Europejskiej oraz największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, które wybudują zelektryfikowaną dwutorową linię kolejową o europejskim standardzie łączącą Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallin.
Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltiki w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.
WYG
Ministerstwo Komunikacji RL; Rail Baltica Lietuva