Jak informuje spółka Rail Baltica, przyśpieszają wreszcie prace przy budowie europejskiego korytarza kolejowego w Estonii.
Podpisano już umowy na 103 km konstrukcji żwirowych i inżynieryjnych, z których część jest już w budowie.
Terminal w Ülemiste
W czerwcu 2025 roku planowane jest otwarcie dworca w Ülemiste dla pociągów pasażerskich. Następnie kontynuowana będzie kolejna część budowy terminali, w tym kolei 1435 mm europejskiej szerokości torów.
Terminal w Ülemiste będzie nazywał się Linda - to tradycyjna estońska nazwa, którą społeczeństwo wybrało jednogłośnie.
Tego lata turyści podróżujący pociągiem przez kraje bałtyckie będą mieli okazję zatrzymać się w Terminalu Linda.
W tym roku Rail Baltic Estonia planuje podpisać umowę na roboty obejmujące cały kraj, prowadzone są również prace projektowe.
Zakończenie projektu planowane jest w 2028 roku, a jest on wart 200 milionów euro.
Trasa Rail Baltica w Pärnu - „ kręgosłup” na wschodniej flance NATO
Na początku kwietnia minister gospodarki i przemysłu Estonii Erkki Keldo podpisał dyrektywę ustanawiającą plan trasy Rail Baltica w rejonie Pärnu. Daje to okazję do rozpoczęcia budowy linii kolejowej na odcinku powiatu parnawskiego, której poprzedni plan został częściowo unieważniony przez Sąd Najwyższy w 2020 r.
- Linia kolejowa Rail Baltica to strategicznie ważny projekt infrastrukturalny dla Estonii i całego regionu bałtyckiego, który tworzy nowoczesne i przyjazne dla środowiska połączenie transportowe z europejską siecią kolejową, zmniejsza obciążenie transportu drogowego i promuje rozwój gospodarczy, będąc jednocześnie kręgosłupem mobilności wojskowej na wschodniej flance NATO- – powiedział minister gospodarki i przemysłu Erkki Keldo.
- Rozwój Rail Baltica postępuje systematycznie, a ustanowienie planu trasy okręgu Pärnu, wraz z pomyślnym zakończeniem zamówień budowlanych, są ważnymi kamieniami milowymi w tym procesie. Obecnie przygotowujemy się do zawarcia umów sojuszniczych z międzynarodowymi konsorcjami, w wyniku których najpóźniej do maja 2025 roku zostaną zawarte umowy budowlane na prawie całą główną trasę estońską.
- Naszym celem jest otwarcie szybkiej kolei Tallin-Warszawa w 2030 roku, powiedział Anvar Salomets, prezes zarządu Rail Baltic Estonia.
Oprócz korytarza linii kolejowej plan przewiduje nowe lokalne przystanki kolejowe w Surju i Urissaare, które mają poprawić mobilność mieszkańców i promować spójność regionalną.
Zaplanowano również drogi dojazdowe do obszarów mieszkalnych, gruntów rolnych i lasów, aby zapewnić możliwość poruszania się lokalnym mieszkańcom zarówno w okresie budowy, jak i eksploatacji kolei.
Z myślą o ochronie środowiska
Środki łagodzące zaproponowane w planie gwarantują zminimalizowanie istotnego oddziaływania na ludzi i środowisko naturalne. Przykładowo obszary wymagające ograniczenia hałasu są wyznaczane w celu ochrony zdrowia ludzi i wrażliwych społeczności naturalnych. Lokalizację ekranów akustycznych określa się na etapie projektowania.
Aby zrekompensować niełagodzone, znaczące negatywne oddziaływanie na rezerwat, opracowano środki kompensacyjne i działania wspierające mające na celu zapewnienie żywotnej populacji dzikich ptaków w rezerwacie ptaków Luitemaa.
Poprzedni plan trasy kolejowej w okręgu Pärnu został częściowo unieważniony przez Sąd Najwyższy w 2020 r. na odcinkach, na których nie dokonano wystarczającej oceny wpływu Rail Baltica na rezerwat ptaków Luitemaa sąsiadujący z trasą. W przypadku nowej trasy Rail Baltica w okręgu Pärnu rozważono łącznie sześć alternatywnych rozwiązań, oceniając ich wpływ na środowisko i sytuację społeczno-ekonomiczną.
Ekodukty ze strefą ochronną zapewniającą zwierzętom możliwość przemieszczania się. Korytarz trasy Rail Baltica, który został unieważniony przez Sąd Najwyższy, zostanie przekształcony w zieloną sieć mającą na celu zachowanie spójności siedlisk naturalnych i integralności ekosystemów.
Obszary, w których należy podjąć działania mające na celu ograniczenie hałasu w celu ochrony ludzi i wrażliwej przyrody. Dokładna lokalizacja ekranów akustycznych zostanie ustalona na etapie projektowania linii kolejowej.
Środki łagodzące mające na celu zminimalizowanie znaczącego oddziaływania na środowisko naturalne. Środki te zostaną określone w trakcie procesu projektowania.
Budowa Rail Baltica dociera do okręgu Pärnu
Z kolei w marcu 2025 roku budowa Rail Baltica w Estonii osiągnęła kolejny ważny kamień milowy, gdy Rail Baltic Estonia i AS Tariston podpisały umowę na budowę pierwszego odcinka głównej linii okręgu parnawskiego, Selja-Tootsi. Odcinek o długości 15,8 km po raz pierwszy umożliwi budowę międzynarodowej linii kolejowej dużych prędkości w okręgu Parnawa, który jest ważnym węzłem logistycznym dla Estonii i całych krajów bałtyckich.
Oprócz infrastruktury kolei dużych prędkości na tym odcinku Rail Baltica powstaną także obiekty służące ochronie środowiska, w tym ekodukty Kõnnu i Viluvere, które stworzą ważne połączenie umożliwiające przemieszczanie się dzikich zwierząt. Wybudowane zostaną także wiadukty i tunele komunikacyjne, które umożliwią wygodne połączenia dla mieszkańców i lepiej połączą region w jedną całość. Równolegle z budową linii głównej rozpoczną się również prace budowlane na przystanku Kaisma, które potrwają dwa lata, po czym teren stacji zostanie przekazany wykonawcy na kolejny etap budowy i będzie można rozpocząć budowę pozostałej infrastruktury związanej z przystankiem.
Do 2026 roku powinno zostać ukończonych co najmniej dziesięć kilometrów nasypu głównej trasy, a cały odcinek musi być gotowy do 2028 roku.
Rail Baltica ma nie tylko znaczenie dla szybkiego połączenia transportowego – jest to kluczowy projekt bezpieczeństwa, który wzmacnia zdolności obronne i mobilność wojskową regionu – zgodnie uważają bałtyccy politycy.
Łączna długość linii kolejowych w państwach bałtyckich wynosi 870 km, z czego część estońska liczy 213 km. W Estonii powstaną dwa międzynarodowe terminale pasażerskie : w Tallinie i Parnawie oraz 12 przystanków lokalnych.
Prędkość projektowa dla pociągów pasażerskich wynosi 249 km/h, dla pociągów towarowych 120 km/h.
- Jesteśmy naprawdę zadowoleni z postępów naszych kolegów z Estonii, ale korzyści płynące z projektu będzie można odczuć tylko wtedy, gdy linia kolejowa zostanie zbudowana z Estonii przez Łotwę i Litwę do Polski - zauważą słusznie spółka Rail Baltica Lietuva.
A to nie stanie się wcześniej jak w 2030 roku.
WYG
Źródła i fot: Rail Baltica; Ministerstwo Gospodarki i Przemysłu Estonii