Pociągi już zaczęły jeździć do wszystkich trzech stolic państw bałtyckich. Do tej pory nie było możliwości dojazdu pociągiem z Wilna do Tallina w jeden dzień.
Pociągi kursują od 7 stycznia codziennie, w obu kierunkach. Harmonogramy zostały dostosowane tak, aby przejazdy były komfortowe.
Odjazd z Tallina o godz. 10:25 rano i przyjazd do Wilna o 21:00. Odjazd z Wilna o godz. 7:05 rano, przyjzd do Tallina o 17:35 czas litewski)
Połączenie pozwoli również dotrzeć pociągiem do drugiego co do wielkości miasta Estonii Tartu.
- Po zakończeniu prac budowlanych trasy Rail Baltica będzie to naprawdę konkurencyjne i komfortowe przemieszczanie się, ale już i teraz w pociągu jest możliwość pracy, czytania, podróżowania z rodziną lub przyjaciółmi, grania w gry planszowe, czas w pociągu różni się od jazdy autem - powiedziała Violeta Šimelionienė, menedżer ds. rozwoju międzynarodowego LTG Link.
Menedżerowie trzech bałtyckich przewoźników pasażerskich jako pierwsi przetestowali połączenie kolejowe Wilno - Tallin.
Skoordynowane przejazdy
Przewoźnicy trzech krajów bałtyckich – LTG Link, Vivi i Elron – skoordynowali rozkłady jazdy pociągów, aby zapewnić połączenia kolejowe pomiędzy trzema stolicami. Do tej pory nie można było w ciągu jednego dnia dojechać pociągami z Wilna do Tallina. 6 stycznia „Elron” dostosował dodatkowy pociąg Tallinn - Valga - Tallinn, dzięki czemu powstało w pełni funkcjonujące codzienne połączenie kolejowe pomiędzy Wilnem, Rygą i Tallinem.
Menedżerowie przewoźników, omówili także dalsze etapy rozwoju tego połączenia: zapewnienie pasażerom dogodnej możliwości zakupu biletu w atrakcyjniejszej cenie oraz zmniejszenie liczby przesiadek.
- Chcemy poszerzyć geografię podróży naszych pasażerów i zaoferować więcej opcji. Z zadowoleniem przyjmuję współpracę wszystkich stron w znalezieniu najbardziej optymalnych rozwiązań. Ważne jest, abyśmy wszyscy mieli ten sam cel i wizję, dlatego wierzę, że wkrótce będziemy mogli zaoferować mieszkańcom trzech krajów wygodniejszy i bardziej zrównoważony środek transportu - mówi menedżerka LTG Link Kristina Meidė.
- Ujednolicając rozkłady jazdy pociągów w Estonii, na Łotwie i Litwie, tworzymy regularne połączenie kolejowe pomiędzy tymi trzema krajami, jakiego nie było od prawie 30 lat - mówi Lauri Betlem, prezes zarządu Elron.- Choć wcześniej między stolicami teoretycznie można było podróżować pociągami, to nowe rozkłady jazdy znacznie ułatwią przesiadki. Połączenie to jest szczególnie ważne dla południowej Estonii, ponieważ znacznie poprawia połączenia międzynarodowe regionu.
Według Raitisa Nešporsa, prezesa zarządu łotewskiego przewoźnika pociągów pasażerskich Pasažieru Vilciens (Vivi), wszyscy trzej operatorzy pociągów pracują nad wspólnym celem - poprawą komunikacji między krajami bałtyckimi:
- Harmonizacja rozkładów jazdy to dopiero pierwszy krok w tworzeniu wygodnej komunikacji kolejowej dla pasażerów przez kraje bałtyckie - zauważa Raitis Nešpors/
Ujednolicone rozwiązanie w zakresie sprzedaży biletów
Według K. Medei, koordynacja tras międzynarodowych trwa zwykle ponad rok, w tym przypadku trzem krajom udało się skoordynować rozkłady w ciągu pół roku, ale jednolita decyzja w sprawie sprzedaży biletów, pozwalająca na zakup biletów w atrakcyjniejszej cenie, będzie musiała poczekać, gdyż jest to związane z wymogami podatkowymi poszczególnych krajów i możliwościami interoperacyjności systemów informatycznych każdego przewoźnika.
Ujednolicone rozwiązanie w zakresie sprzedaży biletów, które umożliwi zakup biletów w atrakcyjniejszej cenie, zostanie zaprezentowane pasażerom w pierwszym kwartale tego roku. Planuje się, że w tym czasie na trasie z Wilna do Tallina konieczna będzie tylko jedna przesiadka.
Rail Baltica w krajach bałtyckich
Państwa bałtyckie mają zakończyć budowę korytarza kolejowego Rail Baltica w 2030 roku. Wówczas zostaną włączone do europejskiego systemu transportowego, Litwa będzie ważnym centrum logistycznym w regionie. Szczególna rola przypada gospodarczej stolicy Litwy - Kownu, gdzie już funkcjonuje duży intermodalny terminal kolejowy.
Nadchodzące zmiany:
• Efektywniejsza komunikacja kolejowa ułatwi przemieszczanie się osób i towarów przez granice, promuje integrację gospodarczą. Łatwiejsze i szybsze wycieczki na Litwę przyciągną więcej turystów, co będzie korzystne dla branży biznesowej i hotelarskiej.
• Szybsza mobilność mieszkańców będzie oznaczać możliwość pracy lub nauki w każdym mieście na obszarze Bałtyku lub w Polsce. To pozwoli firmom przyciągnąć talenty z szerszego obszaru geograficznego i zwiększyć ich konkurencyjność.
• Transport towarowy kolejowy stanie się bardziej efektywny, szybszy i zrównoważony.
- Szacuje się, że jeden transport intermodalny wyprowadza z dróg 36 tirów. Łącząc państwa bałtyckie z europejską siecią TEN-T, firmy logistyczne będą mogły szybciej i skuteczniej dostarczać ładunki, uzyskać dostęp do nowych rynków i rozszerzyć swoją działalność - powiedział Egidijus Lazauskas, dyrektor generalny grupy LTG.
• Państwa bałtyckie stanowią wschodnią flankę NATO, dlatego skuteczny ruch sił wojskowych na tym terytorium jest kluczowy zarówno w odstraszeniu potencjalnych agresorów, jak i w przypadku kryzysu.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Komunika RL; Litewskie Koleje ( LTG)