Będą też przepisy przeciwdziałające nieuczciwym praktykom handlowym oraz większe limity dopłat to oleju napędowego
Rada Ministrów przyjęła trzy projekty ustaw przedÅ‚ożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uÅ‚atwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego
Jednym z kluczowych rozwiÄ…zaÅ„ jest podwyższenie z 40 tys. do 100 tys. zÅ‚ kwoty przychodów zwolnionej z podatku. To zapewnienie wyższych dochodów ze sprzedaży dla rolników. Efektem wprowadzonych zmian bÄ™dzie także możliwość produkcji i zbywania żywnoÅ›ci w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD) do zakÅ‚adów prowadzÄ…cych handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego – takich jak np. sklepy, restauracje, stoÅ‚ówki – na terytorium caÅ‚ego kraju, a także możliwość nielimitowanej sprzedaży żywnoÅ›ci tym podmiotom.
Rolniczy handel detaliczny jest specyficznÄ… formÄ… handlu detalicznego funkcjonujÄ…cÄ… w Polsce od 2017 r. Podstawowym warunkiem prowadzenia tej dziaÅ‚alnoÅ›ci jest to, że żywność produkowana i wprowadzana na rynek musi pochodzić w caÅ‚oÅ›ci lub części z wÅ‚asnej uprawy, hodowli lub chowu danego podmiotu. W ramach RHD możliwa jest produkcja na maÅ‚Ä… skalÄ™ i jej zbywanie konsumentom finalnym, zlokalizowanym na ograniczonym obszarze kraju. Obecnie obszar ten obejmuje województwo, w którym ma miejsce prowadzenie produkcji żywnoÅ›ci w ramach RHD oraz powiaty lub miasta stanowiÄ…ce siedzibÄ™ wojewody lub sejmiku województwa, sÄ…siadujÄ…ce z tym województwem. Wielu producentów rolnych ogranicza także wielkość prowadzonej produkcji, aby uniknąć dodatkowych obowiÄ…zków administracyjnych.
Najważniejsze rozwiązania
- Podwyższono z 40 tys. do 100 tys. zÅ‚ kwotÄ™ przychodów ze sprzedaży, przetworzonych w sposób inny niż przemysÅ‚owy, produktów roÅ›linnych i zwierzÄ™cych. WyjÄ…tek stanowiÄ… przetworzone produkty roÅ›linne i zwierzÄ™ce uzyskane w ramach prowadzonych dziaÅ‚ów specjalnych produkcji rolnej oraz produkty opodatkowane podatkiem akcyzowym na podstawie odrÄ™bnych przepisów, zwolnione z podatku dochodowego.
- Dostawy żywnoÅ›ci, wyprodukowanej w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD), do zakÅ‚adów prowadzÄ…cych handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego – takich jak np. sklepy, restauracje, stoÅ‚ówki – mogÄ… odbywać siÄ™ na terytorium caÅ‚ego kraju.
- Zaproponowano zniesienie maksymalnych limitów żywnoÅ›ci zbywanej w ramach RHD, w odniesieniu do sprzedaży konsumentom finalnym i pozostawienie tych limitów wyÅ‚Ä…cznie w odniesieniu do dostaw do zakÅ‚adów prowadzÄ…cych handel detaliczny, z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego.
- Założono, że produkcja i zbywanie żywności w ramach RHD, tak jak dotychczas, będą podlegać przepisom prawa żywnościowego.
- Doprecyzowano kwestie pochodzenia skÅ‚adników wykorzystywanych do produkcji żywnoÅ›ci w ramach RHD.
Wejście w życie nowych rozwiązań uzależnione jest od przebiegu procesu notyfikacji projektu ustawy w Komisji Europejskiej i w państwach członkowskim UE.
Projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi
Chodzi m.in. o zdefiniowanie 16 nieuczciwych praktyk handlowych, w relacjach miÄ™dzy przedsiÄ™biorcami, w Å‚aÅ„cuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. DziÄ™ki nowym rozwiÄ…zaniom dostawcy produktów rolnych i spożywczych bÄ™dÄ… mieli wiÄ™kszÄ… pewność funkcjonowania na rynku krajowym. Wprowadzone zmiany pozytywnie wpÅ‚ynÄ… na konkurencyjność gospodarki oraz przedsiÄ™biorczość w sektorze mikro, maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw. Nowe rozwiÄ…zania zapewniÄ… odpowiedni poziom życia ludnoÅ›ci wiejskiej, co stanowi cel wspólnej polityki rolnej.
Struktura rynku rolno-żywnoÅ›ciowego sprawia, że w Å‚aÅ„cuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych czÄ™sto wstÄ™pujÄ… znaczne różnice w sile przetargowej miÄ™dzy dostawcami a nabywcami produktów rolnych i spożywczych. Stosowanie nieuczciwych praktyk handlowych ma miejsce w caÅ‚ym Å‚aÅ„cuchu dostaw żywnoÅ›ci. Różnice w potencjale ekonomicznym miÄ™dzy dostawcÄ… a nabywcÄ… mogÄ… prowadzić do narzucania nieuczciwych praktyk handlowych przez podmioty wiÄ™ksze podmiotom mniejszym. DziÄ™ki zmianom ochronÄ… zostanÄ… objÄ™ci rolnicy, mali i Å›redni przedsiÄ™biorcy sektora rolno-spożywczego.
Najważniejsze rozwiązania
- Zdefiniowano 10 nieuczciwych praktyk, które sÄ… bezwzglÄ™dnie zakazane m.in.:
- zapÅ‚ata w terminie późniejszym niż 30 dni za produkty Å‚atwopsujÄ…ce siÄ™ i 60 dni na pozostaÅ‚e produkty;
- anulowanie zamówienia produktów Å‚atwopsujÄ…cych w terminie krótszym niż 30 dni przed przewidywanym terminem dostarczenia;
- bezprawne pozyskiwanie, wykorzystywanie lub ujawnienie przez nabywcÄ™ tajemnic handlowych dostawcy.
- Zdefiniowano 6 nieuczciwych praktyk, które sÄ… dozwolone pod warunkiem, że zostaÅ‚y one przed ich stosowaniem jasno i jednoznacznie uzgodnione w umowie miÄ™dzy nabywcÄ… a dostawcÄ… m.in.:
- zwrot przez nabywcÄ™ niesprzedanych produktów rolnych i spożywczych dostawcy, nie pÅ‚acÄ…c za te niesprzedane produkty;
- pobieranie od dostawcy opÅ‚aty stanowiÄ…cej warunek przechowywania, prezentowania lub oferowania do sprzedaży jego produktów lub udostÄ™pniania takich produktów na rynku;
- żądanie od dostawcy ponoszenia caÅ‚oÅ›ci lub części kosztów rabatów na produkty rolne i spożywcze sprzedawane przez kupujÄ…cego w drodze promocji.
- Wprowadzono procedury dobrowolnego poddania się karze pieniężnej. W takim przypadku, wysokość kary może być obniżona nie więcej niż o 50% w stosunku do kary, jaka zostałaby nałożona, gdyby strona nie poddała się dobrowolnie karze.
- Rozszerzono definicje produktów rolnych i spożywczych. Chodzi m.in. o pasze, zwierzÄ™ta żywe, nasiona i owoce oleiste, bÄ™dÄ…ce przedmiotem produkcji rolników.
- Zmieniono definicjÄ™ nabywcy – bÄ™dzie to przedsiÄ™biorca lub organ publiczny, który bezpoÅ›rednio lub poÅ›rednio nabywa od dostawcy produkty rolne lub spożywcze.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 listopada 2021 roku.
Ustawa o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej
RzÄ…d chce zmniejszyć koszty produkcji w gospodarstwach rolnych. Chodzi o zwiÄ™kszenie limitu zużywanego oleju napÄ™dowego na 1 ha upraw rolnych ze 100 l do 110 l. Zmiany dotyczÄ… także zwiÄ™kszenia limitu zużycia oleju napÄ™dowego do 1 dużej jednostki przeliczeniowej bydÅ‚a (DJP) z 30 l do 40 l. Zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napÄ™dowego to znaczÄ…ce wsparcie finansowe dla rolników.
Najważniejsze rozwiązania
- Zaproponowano zwiększenie limitu zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych ze 100 l do 110 l.
- Zaproponowano zwiÄ™kszenie limitu zużycia oleju napÄ™dowego do 1 dużej jednostki przeliczeniowej bydÅ‚a (DJP) z 30 l do 40 l – w przypadku prowadzenia przez producenta rolnego chowu i hodowli bydÅ‚a, do którego przysÅ‚uguje zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa zakupionego do tej produkcji.
- Gminy jako zadanie zlecone będą przeprowadzały postępowania w sprawie zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym i jego wypłaty.
- Za poÅ›rednictwem wojewodów minister wÅ‚aÅ›ciwy do spraw finansów publicznych bÄ™dzie przekazywaÅ‚ gminom, na wniosek ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw rozwoju wsi, dotacjÄ™ celowÄ… na realizacjÄ™ tego zadania.
- Kierownicy powiatowych biur Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa bÄ™dÄ… wystawiać dokument zawierajÄ…cy informacjÄ™ o liczbie DJP bydÅ‚a dla producentów rolnych utrzymujÄ…cych bydÅ‚o.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r.
ŹródÅ‚o: MRIRW