Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej przygotowało "ogólne wytyczne" dla przedsiębiorstw państwowych, zakazujących importu towarów, z wyjątkiem tych, których odpowiednika nie ma w Rosji. Środek ten będzie mieć zastosowanie do firm, w których udział skarbu państwa przekracza 50%.
Rosyjskie wÅ‚adze przygotowujÄ… peÅ‚ny zakaz dla przedsiÄ™biorstw paÅ„stwowych zakupu pojazdów, produktów hutnictwa, metalurgicznych, inżynierii i ciężkiego sprzÄ™tu przemysÅ‚u motoryzacyjnego - napisaÅ‚ w poniedziaÅ‚ek 20 października br. „Kommiersant", powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na dane z PrzemysÅ‚u i Handlu oraz Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego.
"Ograniczenie to bÄ™dzie realizowane poprzez przedstawicieli paÅ„stwowych zasiadajÄ…cych w zarzÄ…dach przedsiÄ™biorstw paÅ„stwowych" – powiedziaÅ‚o źródÅ‚o w Ministerstwie Rozwoju Gospodarczego, podkreÅ›lajÄ…c, że taki mechanizm nie byÅ‚by niezgodny z zasadami WTO. Dokument ma wejść w życie przed koÅ„cem roku.
Natomiast już pod koniec lipca br. w Rosji wprowadzono zakaz kupowania przez instytucje paÅ„stwowe i wÅ‚adze terenowe zagranicznych samochodów. Zakaz obejmuje nie tylko samochody osobowe dla urzÄ™dników, lecz również Å›rodki transportu miejskiego i wyspecjalizowany sprzÄ™t.
RzÄ…d Federacji Rosyjskiej postanowiÅ‚ wesprzeć krajowych producentów. Teraz na potrzeby paÅ„stwowe bÄ™dÄ… kupowane samochody produkowane wyÅ‚Ä…cznie w Rosji. Lepiej, żeby Å›rodki z budżetu byÅ‚y wykorzystywane na zakup towarów i usÅ‚ug oferowanych przez rosyjskie spóÅ‚ki. W taki sposób uzasadniÅ‚ swojÄ… decyzjÄ™ premier Dmitrij Miedwiediew: „Chodzi nie tylko o tak gÅ‚oÅ›ne tematy, jak samochody dla urzÄ™dników, lecz również o Å›rodki transportu miejskiego i wyspecjalizowany sprzÄ™t wykorzystywany przez sÅ‚użby ratunkowe, organizacje budżetowe, sÅ‚użby komunalne, sektor budowlany i caÅ‚y szereg innych branż. OczywiÅ›cie, podpisanie tego dokumentu nie oznacza wcale rezygnacji ze wspóÅ‚pracy z zagranicznymi spóÅ‚kami. ByÅ‚oby to niewÅ‚aÅ›ciwe posuniÄ™cie. Przeciwnie, decyzja ta przewiduje rozwój wspóÅ‚pracy w sferze produkcji miÄ™dzy rosyjskimi i zagranicznymi firmami”.
Rozczarowani bÄ™dÄ… jednak ci, którzy uważajÄ…, że podobny krok maksymalnie przybliży urzÄ™dników do warunków życia klasy Å›redniej. Prawie wszystkie reprezentacyjne samochody urzÄ™dników paÅ„stwowych już sÄ… produkowane w Rosji. Ford Mondeo i Nissan Teana sÄ… montowane pod Petersburgiem. Skoda Superb i Audi A6 i A8 - w zakÅ‚adach VW Group Rus w KaÅ‚udze, natomiast BWM serii 5 i 7 – w Kaliningradzie. Tylko jedna z najbardziej popularnych marek - Mercedes - jak dotychczas jest sprowadzana z zagranicy - podkreÅ›la zastÄ™pca redaktora naczelnego czasopisma „Za kierownicÄ…” Igor Marżaretto: „WÅ›ród marek klasy premium tylko Mercedes nie jest produkowany w Rosji. Jednak prowadzone sÄ… już rozmowy w sprawie rozpoczÄ™cia montowania tych samochodów w Federacji Rosyjskiej. Wszystkie pozostaÅ‚e sÄ… produkowane w naszym kraju. Ze wszystkimi spóÅ‚kami, które już uruchomiÅ‚y odcinki produkcyjne swych samochodów w Rosji, podpisano porozumienia w sprawie lokalizacji. MajÄ… one stopniowo wytwarzać coraz wiÄ™cej części również w Rosji. Nowa uchwaÅ‚a rzÄ…du sprzyjać bÄ™dzie podnoszeniu poziomu lokalizacji, przyczyni siÄ™ do zmotywowania spóÅ‚ek do przeniesienia caÅ‚ego procesu do Rosji”.
Należy zaznaczyć, że takie kryteria w zakresie zamówieÅ„ publicznych sÄ… jednym z niewielu mechanizmów akceptowanych przez ÅšwiatowÄ… OrganizacjÄ™ Handlu, które umożliwiajÄ… promowanie krajowych producentów samochodów.
Z realizacjÄ… kontraktu dla Rosjan zdążyÅ‚a jeszcze bydgoska Pesa. Kilka pierwszych tramwajów Fokstrot, wyprodukowanych przez bydgoskÄ… PesÄ™, od czerwca br. jeździ po Moskwie. Kontrakt zawarty w czerwcu 2013 r. pomiÄ™dzy PesÄ… i Uraltransmaszem, zamawiajÄ…cym dla Mosgostransu, przewiduje dostarczenie 120 tramwajów. Do koÅ„ca roku ma zostać przekazane 70 pojazdów, a pozostaÅ‚e do marca 2015 r. Natomiast od 2012 r. tramwaje Swing jeżdżą po Kaliningradzie
Jan Wyganowski
Na fot. Tramwaje z Pesy.Fot pesa.pl