18.12.2023

Spada ruch i liczba klientów w galeriach handlowych. Grudniowe wyniki też zapowiadają się minusowe

Według najnowszej analizy, która uwzględnia zachowanie prawie 766 tys. konsumentów, w listopadzie br. ruch w galeriach i centrach handlowych zmniejszył się rok do roku o prawie 23%. Eksperci przekonują, że wpływ na to mają m.in. ceny oferowanych tam produktów oraz w jakiejś części wpływa na e-handel. Z raportu wynika też, że liczba klientów spadła rdr. o 18%. Z kolei średni czas spędzony w takim obiekcie skrócił się rdr. o 6%.

Jak prognozujÄ… znawcy tematu, w grudniu statystyki dotyczÄ…ce wizyt w tych miejscach mogÄ… być nieznacznie lepsze lub podobne do listopadowych, jednak to wciąż bÄ™dÄ… minusowe wartoÅ›ci.  

Dwucyfrowy problem z ruchem

Jak wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud, w listopadzie br. footfall w galeriach i centrach handlowych spadÅ‚ o 22,6% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Przeanalizowano ruch pochodzÄ…cy z monitoringu zachowaÅ„ blisko 766 tys. konsumentów robiÄ…cych zakupy w 710 tego typu obiektach. Anonimowe dane zebrano za poÅ›rednictwem tzw. geofencingów, czyli wirtualnych punktów na mapie.

– Nie spodziewaÅ‚em siÄ™ takiego wyniku. W przestrzeni publicznej pojawiaÅ‚y siÄ™ przecież informacje w bardziej optymistycznym tonie, że ruch w galeriach powoli roÅ›nie. Natomiast te dane pokazujÄ… spory problem. Wychodzi na to, że nie odbudowano ani najmu, ani liczby klientów. Koszty funkcjonowania w tego typu obiektach handlowych sÄ… wciąż bardzo wysokie, co wynika m.in. ze standardów technicznych wynajÄ™cia lokalu. W takich warunkach trudno utrzymać konkurencyjne ceny za oferowane produkty – komentuje dr Andrzej Maria FaliÅ„ski, byÅ‚y wieloletni dyrektor generalny POHiD-u.

WedÅ‚ug Mateusza Nowaka z Proxi.cloud, spadek ruchu i zasiÄ™gu może być spowodowany coraz czÄ™stszym kupowaniem towarów online z dostawÄ… do paczkomatu lub do domu. Promocje z okazji Black Friday również wystÄ™powaÅ‚y w Internecie. Ekspert podkreÅ›la, że to tylko hipoteza, a nie pewnik. Jej weryfikacja wymaga dodatkowych badaÅ„. Częściowo zgadza siÄ™ z tym Maciej Tygielski, ekspert rynku retailowego i e-commerce. Twierdzi on bowiem, że od momentu wybuchu pandemii wiele siÄ™ zmieniÅ‚o. Galerie rzeczywiÅ›cie odnotowujÄ… spadki ruchu, które przekÅ‚adajÄ… siÄ™ jednoznacznie na niższe obroty sklepów tam ulokowanych. Jednak nie spowodowaÅ‚a tego migracja klientów do sklepów internetowych. Rzeczywistym powodem jest istotny spadek sprzedaży detalicznej w każdym kanale sprzedaży.

– KiedyÅ› gÅ‚ównÄ… zaletÄ… zakupów stacjonarnych byÅ‚a możliwość przymierzenia czy sprawdzenia dużej iloÅ›ci towarów i ich porównania bez wiÄ™kszych komplikacji. Dzisiaj te same produkty dostaniemy w sklepach internetowych i tu siÄ™ wiele nie zmieniÅ‚o. Natomiast do e-zakupów zachÄ™cajÄ… m.in. bezpÅ‚atne dostawy i zwroty, liczne paczkomaty wokóÅ‚ nas, a także dÅ‚ugi okres gwarancji bezproblemowych zwrotów. Dlatego konsument może bez wiÄ™kszej presji czasu zastanowić siÄ™, który z zamówionych towarów jest dla niego satysfakcjonujÄ…cy – analizuje MiÅ‚osz Sojka z Proxi.cloud.

Mniej klientów

Z raportu wynika też, że w listopadzie liczba klientów galerii handlowych zmalaÅ‚a rdr. o 18%. WedÅ‚ug dr. FaliÅ„skiego, to kolejny przykÅ‚ad na to, że dyskonty czy mniejsze formaty spoza kategorii spożywczych sÄ… efektywniejsze. W takich placówkach wybranych sieci ciÄ…gle jest sporo klientów, których przyciÄ…gajÄ… niedrogie produkty. ByÅ‚y dyrektor POHiD-u zaznacza, że nie jesteÅ›my zamożnym spoÅ‚eczeÅ„stwem, nie kupujemy masowo markowych towarów. Ponadto uksztaÅ‚towaÅ‚ siÄ™ nawyk kupowania w mniejszych formatach. Natomiast do galerii handlowych mogÄ… klientów przyciÄ…gać promocje. Jednak Maciej Tygielski zapewnia, że galerie wielokrotnie przegrywajÄ… z Internetem w walce na rabaty, bo zwyczajnie nie mogÄ… sobie pozwolić na tak duże upusty jak e-sklepy. MajÄ… staÅ‚e i duże koszty, które trudno pominąć. StÄ…d też liczba klientów w galeriach wciąż siÄ™ kurczy. Znaczenie ma tu też mniejsza dynamika zmian w sklepach stacjonarnych. W Å›wiecie cyfrowym promocjÄ™ można uruchomić dosÅ‚ownie w sekundÄ™, a w fizycznych placówkach ograniczeniem jest czynnik ludzki.

– Istnieje możliwość, że osoby, które w dalszym ciÄ…gu odwiedzajÄ… galerie handlowe, częściej przychodzÄ… odbierać zamówienia internetowe niż przeglÄ…dać produkty. To wyjaÅ›niaÅ‚oby spadek ruchu w tych obiektach. Wówczas mówilibyÅ›my o powolnej, lecz ciÄ…gÅ‚ej, zmianie przyzwyczajeÅ„ konsumentów – zaznacza Mateusz Nowak.

Ponadto Maciej Tygielski zauważa, że część klientów galerii handlowych stanowiÄ… UkraiÅ„cy. Jak stwierdza dr FaliÅ„ski, pik obecnoÅ›ci tych imigrantów w Polsce już minÄ…Å‚. Jest ich dużo, ale coraz mniej. Ekspert podkreÅ›la też, że wÅ›ród nich nie brakuje ludzi bardzo zamożnych. Oni wchodzÄ… do sklepów i kupujÄ…, co im siÄ™ podoba. Natomiast nie jest to przeważajÄ…ca grupa wÅ›ród przyjezdnych. Sporo bogatych obywateli Ukrainy wyjechaÅ‚o już na Zachód. WiÄ™kszość tych, którzy sÄ… u nas, zarabia skromnie. Ogólnie wiÄ™c spoÅ‚eczność ukraiÅ„ska może nieznacznie podnieść sprzedaż. Ale z pewnoÅ›ciÄ… nie jest to czynnik kluczowy w przypadku ruchu w galeriach handlowych.

– Na podstawie przeprowadzonej analizy nie jesteÅ›my w stanie okreÅ›lić wpÅ‚ywu obywateli Ukrainy na ruch w galeriach, ani tym bardziej przewidzieć, jak bÄ™dzie on wyglÄ…dać w przyszÅ‚oÅ›ci. To jest zależne od wielu innych czynników. Jednak wyżej postawione tezy mogÄ… mieć uzasadnienie – dodaje Mateusz Nowak.

Coraz szybciej i z widokiem na święta

Z raportu także wynika, że Å›redni czas spÄ™dzony w galerii handlowej zmniejszyÅ‚ siÄ™ rdr. o 6%. Zatem w listopadzie br. konsument przebywaÅ‚ w takim obiekcie statystycznie 1 godzinÄ™ i 39 minut. Zdaniem MiÅ‚osza Sojki, spadek ten może wynikać z wiÄ™kszej Å›wiadomoÅ›ci konsumentów, którzy wczeÅ›niej zapoznajÄ… siÄ™ z ofertÄ… poszczególnych sieci. IdÄ… do placówki handlowej już z konkretnym celem zakupowym. Do tego Maciej Tygielski dodaje, że przecież sklepy w galeriach też majÄ… swoje strony w Internecie i czÄ™sto tam komunikujÄ… różnego rodzaju dziaÅ‚ania. Dlatego konsument nie musi iść tam w ciemno i tracić swojego czasu.

– Obecnie jest taki trend, żeby jak najszybciej zrobić zakupy i wyjść z galerii handlowej. W ten sposób konsumenci nie narażajÄ… siÄ™ na pokusy, np. wypicie kawy w lokalu. RobiÄ… tak, bo po prostu nie majÄ… pieniÄ™dzy. A jeÅ›li majÄ…, to sÄ… one coraz mniej warte. CaÅ‚y czas to ma zwiÄ…zek z inflacjÄ… i lÄ™kiem przed jej dalszym wzrostem – mówi wieloletni dyrektor generalny POHiD-u.

Zdaniem Mateusza Nowaka, analizowane dane mogÄ… wynikać z szerzej rozumianej zmiany przyzwyczajeÅ„ konsumentów, którzy coraz rzadziej wybierajÄ… galerie handlowe jako miejsca spÄ™dzania wolnego czasu. Na to opóźniony wpÅ‚yw mogÅ‚o mieć pojawienie siÄ™ niedziel niehandlowych, w wyniku czego wielu konsumentów odzwyczaiÅ‚o siÄ™ od czÄ™stego chodzenia do galerii (spadek ruchu) lub caÅ‚kowicie przerzuciÅ‚o siÄ™ na e-handel (spadek liczby klientów). Jak prognozuje ekspert z Proxi.cloud, w grudniu można spodziewać siÄ™ odrobinÄ™ wyższego ruchu niż w listopadzie, gÅ‚ównie ze wzglÄ™du na Å›wiÄ™ta i ich wiÄ™kszy wpÅ‚yw na natężenie zakupów Polaków w porównaniu z Black Friday. Odnosi siÄ™ to przede wszystkim do starszego pokolenia, które w dalszym ciÄ…gu preferuje zakupy stacjonarne.

– W grudniu ruch w galeriach handlowych może być podobny do listopadowego. OczywiÅ›cie, mamy czas zakupów przedÅ›wiÄ…tecznych, ale dla sklepów ten miesiÄ…c jest krótszy, choć sÄ… niedziele handlowe. Natomiast rok do roku bÄ™dzie to prawdopodobnie wyglÄ…daÅ‚o podobnie jak w listopadzie, czyli też bÄ™dzie spadek. Na pewno galerie muszÄ… zarabiać. JeÅ›li nie zacznÄ… tego robić, to bÄ™dzie tak jak w Poznaniu. Tam 4 takie, duże i nowe, obiekty idÄ… pod mÅ‚otek. MyÅ›lÄ™, że takie nieruchomoÅ›ci bÄ™dÄ… przerabiane np. na biurowce, obiekty sportowo-rekreacyjne, usÅ‚ugi medyczne, a może też sklepy, choć nie bÄ™dzie to już masowy handel – twierdzi dr FaliÅ„ski.

Z kolei Maciej Tygielski przewiduje, że ruch w szeroko pojÄ™tych galeriach handlowych w okresie grudnia bÄ™dzie siÄ™ oczywiÅ›cie różniÅ‚ od tego w listopadzie. Jednak ekspert nie spodziewa siÄ™, żeby to byÅ‚y jakieÅ› bardzo drastyczne różnice. – SÄ…dzÄ™, że ww. obiekty raczej w grudniu bÄ™dÄ… na minusie, może nawet lekko dwucyfrowym. Czas to sobie wyraźnie powiedzieć, że handel i jego managerowie muszÄ… w koÅ„cu znaleźć zÅ‚oty Å›rodek na to, żeby faktycznie odbudować ruch. W mojej ocenie, galerie wciąż majÄ… spory potencjaÅ‚ spoÅ‚eczny, tylko trzeba go nieco inaczej zagospodarować. Czasy siÄ™ szybko zmieniajÄ…, tak samo jak nawyki konsumentów. Dwa duże Å›wiÄ™ta w roku i kilka pomniejszych okazji tego nie zmieni – podsumowuje ekspert rynku retailowego i e-commerce.

 

 

 

 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.16.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie