Specjalne Strefy Ekonomiczne dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz wprowadzenie systemu GAAR (ogólna klauzula obejścia prawa) do połowy 2015 roku, to wybrane tematy poruszane 9 kwietnia 2014 r. na 9. Regionalnej Konferencji Podatkowej, zorganizowanej przez Amerykańskie Izby Handlowe z Czech, Polski, Słowacji, Węgier oraz Chorwacji w Warszawie.
Harmonizacja systemów podatkowych
Po wstÄ…pieniu do Unii Europejskiej, paÅ„stwa Europy Åšrodkowej i Wschodniej stanęły przed koniecznoÅ›ciÄ… dostosowania wewnÄ™trznych systemów prawnych, w tym podatkowych, do europejskich standardów. Pierwszy z paneli dyskusyjnych Konferencji poÅ›wiÄ™cony byÅ‚ wÅ‚aÅ›nie harmonizacji podatkowej. Eksperci podkreÅ›lali, że najważniejszym celem ujednolicenia jest wypracowanie jednolitego europejskiego rynku opartego na fundamentalnych obowiÄ…zkach i wolnoÅ›ciach, gwarantowanych przez wspólnotowe traktaty.
JednoczeÅ›nie najwiÄ™kszÄ… trudnoÅ›ciÄ… przy osiÄ…gniÄ™ciu tego zaÅ‚ożenia jest nierówny poziom rozwoju paÅ„stw czÅ‚onkowskich, szczególnie na pÅ‚aszczyźnie socjalnej. Dlatego tak wielkie trudnoÅ›ci sprawia wypracowanie jednego, uniwersalnego modelu podatkowego. PaÅ„stwa czÅ‚onkowskie w dziedzinie podatkowej posiadajÄ… odmienne przepisy, nakazy i prerogatywy, toteż harmonizacja podatkowa musi przebiegać dwutorowo. Lokalne przepisy oddziaÅ‚ujÄ… na politykÄ™ podatkowÄ… na poziomie europejskim, i odwrotnie. Granice tego mechanizmu wyznacza podstawowa zasada wolnoÅ›ci, obejmujÄ…ca swobodny przepÅ‚yw kapitaÅ‚u, ludzi oraz dóbr i usÅ‚ug.
Druga część Konferencji Podatkowej dotyczyÅ‚a orzecznictwa Europejskiego TrybunaÅ‚u SprawiedliwoÅ›ci oraz jego wpÅ‚ywu na lokalne przepisy podatkowe w Europie Åšrodkowo-Wschodniej. Praktyka sÄ…downicza TrybunaÅ‚u oddziaÅ‚uje na sposób interpretacji krajowych przepisów podatkowych oraz wymusza wprowadzanie w nich zmian. Lokalna legislatywa ma obowiÄ…zek dostosować siÄ™ do europejskich dyrektyw – w przeciwnym przypadku Komisja Europejska może podjąć przeciwko danemu krajowi odpowiednie kroki. Analizy prowadzone przez KomisjÄ™ EuropejskÄ… wskazujÄ…, że pomimo tego, iż kraje czÅ‚onkowskie majÄ… prawo potraktować wÅ‚asnych podatników w bardziej korzystny sposób, zazwyczaj decydujÄ… siÄ™ na wybór takiej samej procedury w stosunku do spraw krajowych i transgranicznych. Zwrócono także uwagÄ™, że orzecznictwo TrybunaÅ‚u SprawiedliwoÅ›ci jest swoistym rodzajem prawa precedensowego.
Atrakcyjność inwestycyjna Europy Środkowej i Wschodniej
Tematem kolejnego panelu byÅ‚a atrakcyjność krajów Europy Åšrodkowo-Wschodniej pod wzglÄ™dem podatkowym. PodkreÅ›lono, że nasz region jest atrakcyjny podatkowo z uwagi na relatywnie niski poziom obciążeÅ„ fiskalnych. Bodźce podatkowe sÄ… ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o inwestycji w danym kraju. Jak wskazaÅ‚a Magdalena Burnat-Mikosz, Partner Deloitte i lider zespoÅ‚u R&D i Government Incentives w Europie Åšrodkowej: „PaÅ„stwa Å›rodkowoeuropejskie konkurujÄ…c o kapitaÅ‚ zagraniczny rozbudowujÄ… i dostosowujÄ… ofertÄ™ instrumentów wsparcia do specyficznych potrzeb sektorów, które uznajÄ… za kluczowe dla danej gospodarki oraz w znaczÄ…cy sposób wspierajÄ… dziaÅ‚alność badawczo-rozwojowÄ… we wszystkich sektorach. JednoczeÅ›nie, oferta dotacji, którÄ… paÅ„stwa naszego regionu czerpiÄ… gÅ‚ównie z funduszy UE, uzupeÅ‚niana jest ofertÄ… innego rodzaju zachÄ™t, w tym ulg podatkowych, które stanowiÄ… stabilnÄ… dÅ‚ugoterminowÄ… zachÄ™tÄ™ do rozwijania dziaÅ‚alnoÅ›ci badawczo-rozwojowej w danym kraju.” Warto jednak mieć Å›wiadomość, że korzystne warunki podatkowe nie sÄ… w stanie zrekompensować braku odpowiedniej infrastruktury, wykwalifikowanej siÅ‚y roboczej, czy też nadmiernych obciążeÅ„ biurokratycznych. Aby zrównoważyć te niedogodnoÅ›ci, eksperci proponowali, żeby Specjalne Strefy Ekonomiczne zostaÅ‚y pozbawione ograniczeÅ„ czasowych. Takie ograniczenia miaÅ‚yby dotyczyć wyÅ‚Ä…cznie terminu uzyskania odpowiednich pozwoleÅ„. Dodatkowo zauważono, że problemem SSE jest mit, że sÄ… one przeznaczone wyÅ‚Ä…cznie dla wielkich firm. W rzeczywistoÅ›ci, wymagania zwiÄ…zane z rozpoczÄ™ciem dziaÅ‚alnoÅ›ci w strefie nie sÄ… duże. Strefy mogÄ… wiÄ™c być wÅ‚aÅ›ciwym rozwiÄ…zaniem także dla maÅ‚ych i Å›rednich przedsiÄ™biorstw. Tym bardziej, że z uwagi na wprowadzane od lipca 2014 r. limity dopuszczalnej pomocy publicznej, jest ona nakierowana wÅ‚aÅ›nie na takie przedsiÄ™biorstwa.
Ogólna klauzula obejÅ›cia prawa podatkowego (GAAR) do poÅ‚owy 2015 r.OstatniÄ… kwestiÄ… poruszanÄ… przez specjalistów z AmerykaÅ„skich Izb Handlowych byÅ‚o zaostrzanie przepisów podatkowych. Polska jest aktywnie zaangażowana w przeciwdziaÅ‚anie uchylaniu siÄ™ od podatków. Ministerstwo Finansów pracuje nad wdrożeniem do poÅ‚owy 2015 roku ogólnej klauzuli obejÅ›cia prawa podatkowego, majÄ…cej zapobiegać agresywnemu planowaniu podatkowemu z wykorzystaniem ekonomicznie sztucznych transakcji. JednoczeÅ›nie zauważono, że istniejÄ…ce narzÄ™dzia prawne, w tym szczególne klauzule antyabuzywnye nie sÄ… skutecznie wykorzystywane przez administracje podatkowe. W szczególnoÅ›ci rzadko stosowane sÄ… transgraniczne wspólne audyty czy wspóÅ‚praca z organami regulacyjnymi oraz kontrolnymi w celu zniechÄ™cenia do uchylania siÄ™ od podatków.
Kraje Europy Åšrodkowo-Wschodniej sÄ… atrakcyjne dla inwestorów nie tylko ze wzglÄ™du na niski poziom obciążeÅ„ fiskalnych, ale także ze wzglÄ™du na relatywnie nieskomplikowane – w porównaniu z EuropÄ… ZachodniÄ… - systemy podatkowe. Niemniej sporÄ… bolÄ…czkÄ… jest nadmiernie biurokratyczne podejÅ›cie do podatników i zwiÄ…zany z tym brak zaufania do dziaÅ‚aÅ„ urzÄ™dników. JednoczeÅ›nie, w wychodzÄ…cych z kryzysu paÅ„stwach naszego regionu przedsiÄ™biorstwa, szczególnie maÅ‚e i Å›rednie, borykajÄ… siÄ™ z niskim poziomem konsumpcji i wysokim bezrobociem na wewnÄ™trznych rynkach. RozwiÄ…zaniem wskazywanym podczas Konferencji Podatkowej jest dbaÅ‚ość krajów Europy Åšrodkowo-Wschodniej o dalsze uproszczenie systemów podatkowych, redukowanie obciążeÅ„ administracyjnych oraz troska o budowanie korzystnego klimatu biznesowego.
Informacje dodatkowe:AmerykaÅ„ska Izba Handlowa w Polsce (American Chamber of Commerce in Poland - AmCham) jest obecna w Polsce od 1990 roku. Celem dziaÅ‚ania Izby jest aktywne promowanie amerykaÅ„skich inwestycji w Polsce oraz dziaÅ‚anie na rzecz poprawy klimatu inwestycyjnego. WÅ›ród czÅ‚onków AmCham jest obecnie ponad 320 firm z kapitaÅ‚em amerykaÅ„skim, których Å‚Ä…czne nakÅ‚ady inwestycyjne przekroczyÅ‚y 20 miliardów dolarów i które stworzyÅ‚y ponad 180 000 miejsc pracy. WiÄ™cej informacji na: www.amcham.pl