Dziś przez Internet można kupić wszystko - na świecie działają miliony sklepów internetowych o różnych profilach sprzedaży. Największym z nich i podobno pierwszym jest założony na początku lat 90 tych przez Jeffa Bezosa Amazon.com, pierwotnie funkcjonujący jako księgarnia internetowa. Według różnych szacunków w Polsce działa obecnie nawet 25 tys. wirtualnych sklepów. Czy przy takiej konkurencji warto otworzyć kolejny? Zdaniem ekspertów SalesBee sklep internetowy to wciąż świetny pomysł na własny biznes. Jednak, aby odnieść sprzedażowy sukces trzeba mieć na niego pomysł.
Dlaczego myÅ›lÄ…c o otworzeniu wÅ‚asnej firmy warto zastanowić siÄ™ nad sklepem internetowym? Po pierwsze, nie wymaga to dużych nakÅ‚adów finansowych i na poczÄ…tku dziaÅ‚alnoÅ›ci nie generuje wysokich kosztów staÅ‚ych, a to bariery dla bardzo wielu osób myÅ›lÄ…cych o rozkrÄ™ceniu „czegoÅ› swojego”. Do prowadzenia sklepu internetowego nie potrzebujemy też dużego magazynu, stacjonarnego punktu odbioru, nie zapÅ‚acimy wiÄ™c czynszu. PoczÄ…tkowo nie potrzebujemy także pracowników, a wiÄ™c odpadnÄ… koszty wynagrodzeÅ„. Co natomiast bÄ™dzie nam potrzebne na poczÄ…tku?
Sklep internetowy = firma
Startem bÄ™dzie oczywiÅ›cie zaÅ‚ożenie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej. Taka jednoosobowa firma powinna na poczÄ…tku wystarczyć. Z czasem można jÄ… przeksztaÅ‚cić w spóÅ‚kÄ™ z ograniczonÄ… odpowiedzialnoÅ›ciÄ…, a przy dalszym rozwoju w spóÅ‚kÄ™ akcyjnÄ… – może kiedyÅ› nasz sklep zadebiutuje na gieÅ‚dzie? Otworzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej jest obecnie dość proste, wszystkie niezbÄ™dne dokumenty skÅ‚ada siÄ™ w tzw. jednym okienku w urzÄ™dzie gminy. Trzeba siÄ™ także zarejestrować jako pÅ‚atnik podatku VAT, otworzyć rachunek bankowy (warto szukać promocji dla nowych firm, można otrzymać zupeÅ‚nie darmowÄ… obsÅ‚ugÄ™) i wybrać sposób rozliczeÅ„ ksiÄ™gowych. PoczÄ…tkowo, można spróbować samodzielnie rozliczać podatki z wykorzystaniem bezpÅ‚atnych, internetowych platform, np. iFirma.pl, czy infakt.pl. W miarÄ™ rozwoju biznesu dobra ksiÄ™gowa na pewno bÄ™dzie niezbÄ™dna.
Wybór asortymentu podstawÄ… sukcesu
Przede wszystkim musimy okreÅ›lić, czym bÄ™dziemy handlować i to nie tylko na starcie, ale także w przyszÅ‚oÅ›ci, kiedy dojdzie do rozwijania asortymentu. WedÅ‚ug raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2015”, do najczęściej kupowanych produktów należą: odzież, akcesoria i dodatki (73 proc.), książki, pÅ‚yty i filmy (67 proc.) oraz sprzÄ™t RTV/AGD (57 proc.). Wybory internautów to jedno, ale warto zwrócić uwagÄ™ na konkurencjÄ™ w wybranych kategoriach. Już dziÅ› jest ona ogromna. ZaletÄ… Internetu jest jednak to, że można swobodnie konkurować z najwiÄ™kszymi. Musimy tylko znaleźć dostawcÄ™, który zaoferuje nam produkt w dobrej cenie. PoczÄ…tkowo lepiej, aby byÅ‚ to produkt niszowy, który nieÅ‚atwo odszukać w ofercie najwiÄ™kszych sklepów. To pozwoli spozycjonować nasz sklep i stopniowo zwiÄ™kszać liczbÄ™ produktów.
Nazwa sklepu – Twoja marka w sieci
Po wyborze kategorii produktów przychodzi czas na stworzenie odpowiedniej nazwy sklepu i jego identyfikacji wizualnej. To decyzja strategiczna, która być może zaważy na przyszÅ‚oÅ›ci caÅ‚ego biznesu. Czy powinna być to nazwa jednoznacznie kojarzÄ…ca siÄ™ z pierwszymi produktami, które bÄ™dziemy sprzedawać, czy też lepiej, aby byÅ‚a uniwersalna, bo w przyszÅ‚oÅ›ci zwiÄ™kszymy liczbÄ™ kategorii? Decyzja nie jest prosta, ale doÅ›wiadczenie pokazuje, że obecnie na rynku trudniej stworzyć drugiego Amazona czy e-Baya, a wiÄ™c uniwersalne platformy sprzedajÄ…ce praktycznie wszystko. Na polskim rynku także jest ciasno, a najpopularniejsze sklepy w 2015 roku, to również internetowe „hipermarkety” jak Morele.net, Mall.pl, czy Agito.pl. Konkurowanie z nimi może być trudne, dlatego lepiej skupić siÄ™ na wybranej niszy i do niej nawiÄ…zać tworzÄ…c nazwÄ™ naszego e-sklepu.
Konstrukcja strony internetowej i dobór narzÄ™dzi wspierajÄ…cych
Kolejny krok to wybór strony sklepu, czyli wykupienie domeny i hostingu u dobrego dostawcy. DziÄ™ki temu unikniemy problemów technicznych, a strona bÄ™dzie Å‚adować siÄ™ szybko, co przy zakupach w sieci jest sprawÄ… kluczowÄ…. NastÄ™pnym zadaniem jest zaprojektowanie wyglÄ…du strony sklepu w oparciu o identyfikacjÄ™ wizualnÄ… i opracowanie jej struktury.
NastÄ™pnym wyzywaniem jest już zbudowanie strony internetowej. Na rynku jest wielu dostawców, którzy oferujÄ… praktycznie gotowe rozwiÄ…zania. Trzeba siÄ™ jednak dobrze zastanowić, czy nie lepiej jest wybrać partnera, który zaprojektuje nam rozwiÄ…zanie uszyte na miarÄ™. To oczywiÅ›cie może wiÄ…zać siÄ™ z wiÄ™kszym kosztem, jednak da swobodÄ™ na rozwijanie biznesu w przyszÅ‚oÅ›ci i uniezależni nas od platformy, która dostarcza masowe rozwiÄ…zania. Należy pamiÄ™tać o tym, że coraz popularniejsze jest kupowanie za poÅ›rednictwem urzÄ…dzeÅ„ mobilnych – dlatego strona powinna powstać w technologii responsywnej (RWD).
Już na etapie projektowania naszego sklepu warto skorzystać z narzÄ™dzi z kategorii Marketing Automation – w prosty i automatyczny sposób pomogÄ… one w bardzo wielu kwestiach. DziÄ™ki nim bÄ™dziemy w stanie nie tylko analizować ruch na stronie, ale także pomagać klientowi, który na niÄ… trafi w dokonaniu wyboru i sfinalizowaniu transakcji. Dane SalesBee pokazujÄ…, że zastosowanie automatycznych narzÄ™dzi, takich jak: odzyskiwanie porzuconych koszyków, udzielony rabat za zapisanie siÄ™ do newslettera, bandery z rekomendacjami produktów „Nasze bestsellery”, „Inni kupili też”, zwiÄ™ksza sprzedaż internetowÄ… nawet o 25 - 30 proc. Na poczÄ…tku dziaÅ‚alnoÅ›ci takie wsparcie może wrÄ™cz przesÄ…dzić o sukcesie. Koszt minimalnego zestawu narzÄ™dzi wspierajÄ…cych sprzedaż to okoÅ‚o 100 zÅ‚ miesiÄ™cznie i można je najpierw przetestować za darmo.
NastÄ™pnie należy zadbać o jak najwiÄ™cej kanaÅ‚ów pÅ‚atnoÅ›ci, pamiÄ™tajÄ…c o pÅ‚atnoÅ›ciach mobilnych. Klienci lubiÄ… mieć szeroki wybór sposobów pÅ‚atnoÅ›ci. ChÄ™tnie zapÅ‚acÄ… przelewem, za pobraniem, lub skorzystajÄ… z szybkiej metody pÅ‚atnoÅ›ci typu pay-by-link (systemu, który przekieruje ich na stronÄ™ banku i od razu poinformuje wirtualnego sprzedawcÄ™ o dokonaniu wpÅ‚aty). Przy tej okazji można wykorzystać rozwiÄ…zanie, które dla nowego sklepu internetowego może być podstawÄ… w budowaniu wiarygodnoÅ›ci. Mowa tu o rozwiÄ…zaniu Link4Pay, czyli poÅ‚Ä…czeniu systemu pÅ‚atnoÅ›ci z jednoczesnym ubezpieczeniem. DziÄ™ki temu klient wie, że nawet jeÅ›li z jakiegoÅ› powodu nie otrzyma towaru, dostanie caÅ‚kowity zwrot pieniÄ™dzy. To spora zachÄ™ta do robienia zakupów w nowych sklepach internetowych, które nie majÄ… jeszcze swojej historii i nie mogÄ… wylegitymować siÄ™ setkami opinii zadowolonych klientów.
Sklep już działa? Niech świat się o nim dowie
Wszyscy znamy frazes „reklama dźwigniÄ… handlu”. Kiedy wszystko już gotowe, czas na promowanie swojego biznesu. Na poczÄ…tek naturalnym kanaÅ‚em sÄ… portale spoÅ‚ecznoÅ›ciowe. Praktycznie bez kosztów możemy tam prezentować swoje produkty, zachÄ™cać do zakupu, zbierać fanów, którzy powiedzÄ… o nas swoim znajomym. Równolegle narzÄ™dzia Marketing Automation pomogÄ… nam przygotować mailingi, które bÄ™dziemy wysyÅ‚ać do naszych pierwszych klientów lub do baz tych potencjalnych, które bez trudu kupimy w sieci. Na bardziej kosztowne dziaÅ‚ania marketingowe przyjdzie pora, kiedy nasz sklep zacznie przynosić staÅ‚y przychód.
Wskazówka na koniec
WÅ‚asny sklep internetowy to fajny i dość prosty w realizacji pomysÅ‚ na biznes. Kiedy już siÄ™ na niego zdecydujecie warto pamiÄ™tać o tym, aby dbać o każdego swojego klienta. Nie tylko dostarczać mu towar zgodny z opisem i na czas, ale także stale informować o nowoÅ›ciach, przesyÅ‚ać ciekawe oferty promocyjne, czy oferty specjalne przeznaczone dla tych, którzy dokonali już kilku zakupów. Jak pokazujÄ… dane SalesBee, staÅ‚y klient zostawia podczas jednych zakupów w sklepie internetowym nawet 5 razy wiÄ™cej pieniÄ™dzy niż ten, który kupuje w nim jednorazowo.
Agata Lejman, ekspert SalesBee
__________________________________________________________________________________
Facebook: www.facebook.com/salesbee
Twitter: @SalesbeeSocial