11.02.2021

To już 40 lat na rynku. SM Mlekpol idzie na rekord

Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol – lider rodzimego rynku nabiału w Polsce podsumował miniony rok i przedstawił plany na kolejne miesiące.

WÅ›ród nich jest zwiÄ™kszenie przychodów do 5 mld zÅ‚ pod koniec 2021 r., wejÅ›cie na nowe, zagraniczne rynki zbytu oraz szeroki rozwój oferty produktowej dostosowany do obecnej sytuacji pandemicznej i wymogów konsumentów. Co wiÄ™cej, SM Mlekpol wÅ‚aÅ›nie obchodzi 40-lecie istnienia. Zdobycie mocnej pozycji na rynku byÅ‚o możliwe dziÄ™ki zbudowaniu i rozwojowi wÅ‚asnej bazy surowcowej, modernizacji przejmowanych zakÅ‚adów oraz zaangażowaniu pracowników.

SpóÅ‚dzielnia Mleczarska Mlekpol podsumowaÅ‚a wyniki finansowe za 2020 rok, przedstawiÅ‚a plany na kolejne miesiÄ…ce. Podczas spotkania prasowego Prezes ZarzÄ…du Edmund Borawski podkreÅ›liÅ‚, że SM Mlekpol obchodzi wÅ‚aÅ›nie jubileusz – 40-lecie istnienia na polskim rynku.

Trudna droga do pozycji lidera

W momencie powstania Mlekpolu, spóÅ‚dzielnia skupowaÅ‚a 35 mln litrów mleka rocznie. 40 lat później ta liczba zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ do 2 mld litrów rocznie.

 – Mlekpol swojÄ… dziaÅ‚alność rozpoczÄ…Å‚ w trudnym okresie poprzedzajÄ…cym tzw. transformacjÄ™ ustrojowÄ…. Wówczas nastÄ…piÅ‚ gwaÅ‚towny kryzys gospodarczy, który dotknÄ…Å‚ również branżę mleczarskÄ…. MusieliÅ›my doÅ‚ożyć wszelkich staraÅ„, aby sprostać wymaganiom rynku, uzyskać jak najwyższÄ… jakość surowca i zintensyfikować produkcjÄ™ mleka i innych przetworów nabiaÅ‚owych – mówi Edmund Borawski, Prezes ZarzÄ…du SM Mlekpol.

Dzisiaj spóÅ‚dzielniÄ™ tworzy 2800 wykwalifikowanych pracowników zatrudnionych w 13 zakÅ‚adach produkcyjnych, w których przetwarzanych jest ok. 5,5 milionów litrów mleka dziennie od 9 tys. dostawców oraz 4 miliony pÅ‚ynnej serwatki. 

– Poprzedni rok zamknÄ™liÅ›my przychodem na poziomie 4,5 miliarda zÅ‚otych. SkupiliÅ›my od rolników blisko 2 mld litrów mleka, a w roku 2021 przewidujemy dalszy wzrost o 3-5 proc. – dodaÅ‚ prezes Borawski.  

Silna ekspansja poza UE

Polska jest znaczÄ…cym graczem na rynku europejskiego mleczarstwa. UdziaÅ‚ eksportu w sprzedaży SM Mlekpol wyniósÅ‚ ponad 25 procent i spodziewa siÄ™ dalszego wzrostu w 2021 roku.

 – Zagraniczni konsumenci doceniajÄ… jakość i walory smakowe naszych produktów. W ubiegÅ‚ym roku wyeksportowaliÅ›my o 50 procent wiÄ™cej produktów mleczarskich do Chin niż w analogicznym okresie – wyjaÅ›nia MaÅ‚gorzata CebeliÅ„ska, Dyrektor Handlowy SM Mlekpol. – Aktualnie, oprócz krajów UE, wspóÅ‚pracujemy bardzo Å›ciÅ›le z wiÄ™kszoÅ›ciÄ… krajów Azji poÅ‚udniowo-wschodniej, krajami Afryki i Bliskiego Wschodu, a nawet DominikanÄ….

Zapotrzebowanie na Å›wiecie na produkty mleczarskie z Polski jest duże. W rozwoju eksportu pomaga nowo wybudowany ZakÅ‚ad Produkcji Sproszkowanych Wyrobów Mleczarskich. To najwiÄ™ksza inwestycja w historii SM Mlekpol i jeden z najnowoczeÅ›niejszych tego typu zakÅ‚adów w Europie. Umożliwia on wyprodukowanie blisko 220 ton sproszkowanego mleka i serwatki w ciÄ…gu doby.

Optymalizacja procesów produkcyjnych w SM Mlekpol

Cztery dekady na rynku wiele zmieniÅ‚y w procesie produkcyjnym w SM Mlekpol. 

  – PostÄ™p techniczny wdrażany jest we wszystkich zakÅ‚adach z wykorzystaniem najnowoczeÅ›niejszych technologii dostÄ™pnych na rynku. Automatyzacja procesów produkcyjnych ma za zadanie ograniczenie uciążliwoÅ›ci pracy oraz zwiÄ™kszenie wydajnoÅ›ci i efektywnoÅ›ci realizowanych procesów. JednÄ… z niezwykle proekologicznych metod optymalizacji funkcjonowania SpóÅ‚dzielni jest również system kogeneracji – mówi Zbigniew Groszyk, Wiceprezes ZarzÄ…du SM Mlekpol ds. Produkcji – Oznacza ona możliwość wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej z niskoemisyjnych źródeÅ‚. Metoda ta z powodzeniem zostaÅ‚a wdrożona w ZakÅ‚adzie Produkcji Sproszkowanych Wyrobów Mleczarskich w MrÄ…gowie. Technologia ta zdecydowanie obniża koszty czynników energetycznych. Planujemy, aby w najbliższym czasie rozwiÄ…zanie to zostaÅ‚o wdrożone m.in. w zakÅ‚adach w Zambrowie i Radomiu – dodaje.

Jakie sÄ… trendy na 2021 rok?

  – W 2021 roku konsument bÄ™dzie szczególnie zainteresowany bezpieczeÅ„stwem, jakoÅ›ciÄ… i polskim pochodzeniem produktu. Coraz częściej doceniane sÄ… znane, lokalne marki i produkty wytworzone w naszym kraju, z polskiego surowca i w procesie zrównoważonego rozwoju. W dobie pogarszajÄ…cej siÄ™ sytuacji ekonomicznej wielu rodzin ważna jest również cena podstawowych produktów spożywczych. Dlatego dbamy, żeby mieć w swojej ofercie również ekonomiczne rozwiÄ…zania ich produkcji i pakowania. Konsument w 2021 znowu bÄ™dzie zainteresowany nowoÅ›ciami produktowymi. Zdecydowanie przeważać bÄ™dÄ… trendy prozdrowotne w tym dodatek skÅ‚adników majÄ…cych wpÅ‚yw na odporność organizmu czy mniejsza ilość cukru w jogurtach czy deserach mlecznych. A marki, które traktujÄ… kwestie Å›rodowiskowe i spoÅ‚eczne poważnie, bÄ™dÄ… konsumentom o wiele bliższe – koÅ„czy MaÅ‚gorzata CebeliÅ„ska, Dyrektor Handlowy SM Mlekpol.

 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie