Zdarza się, że szlaban na ulicy Sejneńskiej, jedynej trasie wiodącej z Suwałk na wschód, opuszczany jest ponad 20 razy dziennie. Kierowcy tracą czas w potężnych korkach, nie sposób wyjechać na te ulicę z poszczególnych posesji.
- Jeden tunel pod torami już dla kolei budujemy - mówi prezydent SuwaÅ‚k CzesÅ‚aw Renkiewicz. - Ten na SejneÅ„skiej PKP S.A. muszÄ… już wybudować sobie same.
SiÅ‚ami miasta powstaje tunel na nowobudowanej ulicy 100-Lecia NiepodlegloÅ›ci Polski, która ma być odcinkiem Trasy Wschodniej. CaÅ‚a Trasa Wschodnia bÄ™dzie mogÅ‚a być dokoÅ„czona dopiero wtedy, kiedy PKP wybudujÄ… fragment szybkiej kolei Rail Baltica z z EÅ‚ku do granicy z LitwÄ… w Trakiszkach, przez SuwaÅ‚ki.
Optymistyczna wersja mówi o 2025, bardziej realna o 2027 roku. Na razie finalizowane jest opracowanie studium wykonalnoÅ›ci modernizacji odcinka EÅ‚k - Olecko - SuwaÅ‚ki - Trakiszki. Dokument przedprojektowy przygotowuje firma TPF i wkrótce ma zostać wskazany ostateczny wariant.
- Stacja towarowa zostanie przeniesiona z centrum SuwaÅ‚k na PapierniÄ™, w centrum miasta znajdzie siÄ™ dworzec czoÅ‚owy. BÄ™dzie też przystanek dla pociÄ…gów pasażerskich miÄ™dzynarodowych zlokalizowany na wysokoÅ›ci skrzyżowania ul. Utrata i Staniszewskiego. Pojawi siÄ™ wiadukt na ul. Raczkowskiej i tunel na ul. SejneÅ„skiej - relacjonowal niedawno prezydent Suwalk, który uczestniczyÅ‚ w konsultacjach zorganizowanych przez TPF.
Z odkorkowaniem SejneÅ„skiej trzeba wiÄ™c czekać do wybudowania tunelu w ramach inwestycji zwiÄ…zanej z nadgranicznym odcinkiem Rail Baltiki. Inny pomysÅ‚, który pojawiÅ‚ siÄ™ 15 lat temu mówiÅ‚ o wyprowadzeniu z centrum miasta stacji towarowej i dworca kolejowego.
Były koncepcje przeniesienia dworca na Papiernię lub w okolice skrzyżowania Utraty i Staniszewskiego, albo też zlokalizowania go przed przejazdem na Sejneńskiej. Nad ulicą miał być zbudony wiadukt, a dworzec kolejowy połączony z galerią handlowo-usługową, centrum informacji turystycznej, otoczony parkingami oraz miejscem rekreacyjnym nad Czarną Hańczą miał powstać w oparciu o obiekt i teren zabytkowej elektrowni.
Teraz wÅ‚adze miasta marzÄ… o zrealizowaniu, wespóÅ‚ z innymi partnerami, na czele z PKP, projektu budowy zintegrowanego dworca kolejowo-autobusowego z galeriÄ… handlowo-usÅ‚ugowÄ… w miejscu, gdzie dzisiaj koÅ„czÄ… siÄ™ tory w centrum - u zbiegu Utraty i Kolejowej. O podobnym obiekcie, ale budowanym z incicjatywy paÅ„stwa, a nie samorzÄ…du SuwaÅ‚k, mówi suwalski poseÅ‚ PiS i wiceminister spraw wewnÄ™trznych JarosÅ‚aw ZieliÅ„ski.
PKP PLK zaś do 2023 roku, kosztem 6 mln zł, chcą wyremontować pamiętający carskie czasy budynek istniejącego dworca.
Wojciech Drażba