Historyczny moment budowy Via Baltiki na Litwie. W piątek, 27 października symbolicznie zakończyły się prace na odcinku drogi krajowej od km 72,5 do 79 ( licząc od Kowna w kierunku granicy z Polską).
Przebudowany już odcinek trasy Via Baltica rozpoczyna się we wsi Skardupiai w gminie Mariampol, a kończy w gminie Kalwaria, we wsi Trakiszki ( zbieżność nazw ze wsią Trakiszki w gminie Puńsk).
Odcinek ten jest jednym z czterech przebudowywanych fragmentów drogi od Mariampola do granicy litewsko-polskiej.
Czteropasmowa autostrada
6,5-kilometrowy odcinek zmieniÅ‚ siÄ™ nie do poznania - jedna z najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych dróg w kraju zostaÅ‚a przebudowana na czteropasmowÄ… autostradÄ™, zlikwidowano jednopoziomowe skrzyżowania (powstaÅ‚o 15 km dróg Å‚Ä…czÄ…cych i Å‚Ä…czÄ…cych różnych poziomów zainstalowano), zbudowano wiadukt, zainstalowano tunel, a także pierwszy na Litwie zielony most dla zwierzÄ…t sÅ‚użący do migracji. W celu izolacji akustycznej zainstalowano Å›ciany akustyczne o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 360 m.
- Od Mariampola do Polski realizujemy jeden z najwiÄ™kszych projektów ostatnich dziesiÄ™cioleci – w zasadzie rozbudowujemy nasze najważniejsze poÅ‚Ä…czenie drogowe z Zachodem. To ważny krok dla Litwy, zwiÄ™kszajÄ…cy konkurencyjność kraju, wzmacniajÄ…cy nasz potencjaÅ‚ obronny i gospodarczy. A najważniejsze, że od teraz ten odcinek drogi jest nieporównywalnie bezpieczniejszy i wygodniejszy dla użytkowników dróg. DziÄ™kujÄ™ wszystkim, którzy przyczynili siÄ™ do realizacji projektu, że zostaÅ‚ on zrealizowany w terminie i nie mogÄ™ siÄ™ doczekać zakoÅ„czenia dalszych prac prowadzonych w pobliżu tego odcinka- powiedziaÅ‚ podczas otwarcia Minister Komunikacji RL Marius Skuodis.
NabierajÄ… tema prace przy kolejnych odcinkach
- DziÅ› jest naprawdÄ™ pamiÄ™tny i ważny dzieÅ„ dla caÅ‚ej Litwy, ale nie mamy czasu na dÅ‚ugie Å›wiÄ™towanie. Intensywne prace trwajÄ… także na innych odcinkach Via Baltica – konsekwentnie dążymy do ostatecznego celu, jakim jest ukoÅ„czenie w 2025 roku autostrady z Mariampola do granicy litewsko-polskiej, speÅ‚niajÄ…cej najwyższe standardy jakoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwa – oznajmiÅ‚ Marius Švaikauskas, dyrektor generalny Litewskiej Dyrekcji Dróg Samochodowych.
Planuje się, że w tym roku prace zakończą się na kolejnym sześciokilometrowym odcinku drogi od 79 do 85 km.
ZakoÅ„czenie prac na pierwszym odcinku, liczÄ…cym prawie 16 km (od 56,83 do 72,50 km), miÄ™dzy Mariampolem a wsiÄ… Skardupia zaplanowano na sierpieÅ„ 2024 rok. Natomiast ogÅ‚oszenie przetargu na wykonanie robót kontraktowych na czwartym, ostatnim 12 km odcinku (od 85 do 97,06 km) Å‚Ä…czÄ…cym LitwÄ™ i PolskÄ™, planowane jest w najbliższym czasie, czyli w poÅ‚owie listopada br.
DÅ‚ugość wszystkich czterech zrekonstruowanych odcinków trasy Via Baltica od Mariampola do granicy litewsko-polskiej wynosi okoÅ‚o 40 kilometrów. SÄ… to najwiÄ™ksze prace zwiÄ…zane z budowÄ… infrastruktury drogowej w historii niepodlegÅ‚ej Litwy.
WYG
ŹródÅ‚a i fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Litewska Dyrekcja Dróg; SamorzÄ…dy Mariampola i Kalwarii