16.02.2016

Via Baltica w połowie z pieniędzmi. Via Carpatia aż do Suwałk?

Ministerstwo infrastruktury szuka oszczędności, które pozwolą na zrealizowanie inwestycji zaplanowanych przez poprzednią ekipę. Cięcia nie obejmą jednak Obwodnicy Suwałk i północnej części Via Baltiki. Wiceminister Jerzy Szmit nie wykluczył, że biegnąca wzdłuż granicy Via Carpatia może przebiegać przez Suwałki.

- Poprzedni rząd z fanfarami przyjął Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Z naszych analiz wynika, że jest on niedoszacowany. Brakuje 90 mld, żeby go zrealizować - mówił Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury w czasie spotkania z samorządowcami z Suwalszczyzny.

Ministerstwo zapewnia, że nie będzie rezygnować z inwestycji i nic z listy projektów nie wykreśli. Oszczędności wynikać będą natomiast z ograniczania kosztów budowy dróg. Odbywać się to ma poprzez zmianę przepisów, weryfikowanie wskaźników i technik budowy.

- Chcemy, aby rozwijała się cała Polska, a nie tylko jej zachodnia cześć - deklarował poseł Marek Suski. Polityk PiS zapowiedział odejście od dyfuzyjnego modelu rozwoju lansowanego przez poprzednią ekipę rządzącą.

W czasie piątkowej wizyty na Suwalszczyźnie politycy partii rządzącej deklarowali, że duży nacisk położony zostanie właśnie na drogi kluczowe dla Polski Wschodniej. W przypadku Via Baltiki nie będzie to trudne. Piłeczka jest po polskiej stronie, bo Komisja Europejska przyznała już pieniądze na jej większa część. I to nie tylko na Obwodnicę Suwałk oraz odcinek do granicy z Litwą. Środki z funduszu Łącząc Europę otrzymała też trasa między węzłem Raczki, a Szczuczynem.

- To niespodzianka. Spodziewaliśmy się, że środki będą tylko na obwodnicę i odcinek nadgraniczny - przyznał Jerzy Szmit.

Resort nie wie jeszcze, skąd wziąć pieniądze na pozostałą część Via Baltiki między Szczuczynem, a Ostrowią Mazowiecką. Minister nie wykluczył, że na tym odcinku rozważana będzie koncepcja 2+1, czyli trzech pasów z jednym zmieniającym kierunek co kilka kilometrów.

- W planach jest też budowa Via Carpatii. Tu jednak problemy są z odcinkiem Białystok-Lublin. Kosztowny okazała się też trasa z Rzeszowa - opowiadał pochodzący w olsztyna wiceminister.

Via Carpatia w obecnym kształcie dla Suwalczan jest co najmniej obojętna. Tuż za Białymstokiem zakręca ona bowiem w stronę Kuźnicy i granicy z Białorusią. Wiceminister nie wykluczył, że jej przebieg może zostać wydłużony.

- Rozważymy, czy nie wytyczyć jej dalej na północ i nie połączyć jej z Via Baltiką – powiedział.

Niedawno Komisja Europejska zaakceptowała wart 149,6 mln euro projekt budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin – Rzeszów. Z unijnego Funduszu Spójności na tę inwestycję trafi 66 mln euro.

(mkapu)

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.23.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie