12.02.2013

Via Carpathia za via Baltiicę, a obwodnica Suwałk poczeka

Wczoraj w Wilnie prezydent SuwaÅ‚k CzesÅ‚aw Renkiewicz miaÅ‚ rozmawiać z wiceministrem transportu Republiki Litewskiej WÅ‚adysÅ‚awem Kondratowiczem o wsparciu dziaÅ‚aÅ„ zwiÄ…zanych z budowÄ… obwodnicy SuwaÅ‚k, stanowiÄ…cej fragment planowanej trasy via Baltica. Tymczasem, na dzieÅ„ dobry, usÅ‚yszaÅ‚, że  Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej RP zawróciÅ‚o siÄ™ do Litwy z proÅ›bÄ… o poparcie na forum Unii Europejskiej projektu budowy transeuropejskiej trasy via Carpathia, która braÅ‚aby poczÄ…tek w Salonikach i przez SofiÄ™ - Debreczyn - Koszyce - Rzeszów - Lublin - BiaÅ‚ystok - Kowno biegÅ‚a do KÅ‚ajpedy. Takiego wsparcia udzieli już samorzÄ…d Kowna, a w najbliższych dnach temat ten znajdzie siÄ™ w porzÄ…dku obrad radnych z Mariampola. 

 

- Nie ukrywam, że polska prośba o poparcie budowy via Carathia, o czym poinformował mnie wiceminister transportu Litwy Władysław Kondratowicz, zaskoczyła mnie. - mówi Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. - Nie liczyłem na to, że Litwa wybuduje nam obwodnicę Suwałk, ale miałem nadzieję na poparcie starań o jak najszybszą budowę via Baltici, a tym samym obwodnicy naszego miasta, która stanowić ma integralną część tej trasy. Usłyszałem, że Litwa owszem zainteresowana jest tym, aby w Polsce były dobre drogi, ale ich przebieg uważa za wewnętrzną sprawę naszego kraju.

 

Co to oznacza dla SuwaÅ‚k?  


Przede wszystkim oddala na długie lata poprawę stanu drogi krajowej prowadzącej przez Suwałki na Litwę.

 

Via Caprathia (w Polsce dÅ‚ugość ok. 570 km, z czego ok. 200 km przez województwo podlaskie), wpisana do europejskiej sieci TEN,  w zaÅ‚ożeniach z BiaÅ‚egostoku przez Korycin (w którym bÄ™dzie odbicie na Grodno, przez SokółkÄ™ i KuźnicÄ™ BiaÅ‚ostockÄ…), Augustów i Budzisko poprowadzi do Kowna.  

 

Na posiedzeniu 19.12.2012 r eurodeputowani odrzucili propozycję wpisania via Carpathii do sieci bazowej głównych europejskich szlaków drogowych TNT. To oznacza, że droga pozostanie na liście inwestycji uzupełniających, których realizację przewiduje się do roku ... 2050. Tak, tak. To nie jest pomyłka DO ROKU 2050.

 

Sprawa budowy via Carpathii na posiedzenie Rady UE wrócić ma wiosną br. Jeśli uda się inwestycję wpisać na listę główną będzie szansa na jej zrealizowanie do roku 2030. Prawdopodobieństwo wprowadzenia takiej zmiany jest jednak niewiele większe niż trafienie szóstki w totka.

 

I tak oto Białystok dopiął swego. Nie było zgody na via Balticę przez Białystok, nie trzeba. Zastąpi się ją trasą via Carpathia. Nazwa nie ma znaczenia, ważne jest, żeby biegła przez Białystok. A co z via Balticą? Nie będzie, bo nie ma szans, aby UE zgodziła się na dofinansowanie budowy dwóch dróg prowadzących do tego jednego celu. Wszak w Białymstoku via Carpathia przetnie się z S 8.

 


 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Zapraszamy na relację na żywo


Indykpol AZS Olsztyn


Ślepsk Malow Suwałki

21.12.2024
17:30

Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.21.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie