08.09.2020

W czasie pandemii spokojny jak... Polak?

Pandemia zmieniła nie tylko oblicze globalnej gospodarki i biznesu, ale przede wszystkim codzienność każdego z nas. Porównując jej oddziaływanie na życie i podejmowanie decyzji w poszczególnych krajach Europy, paradoksalnie okazuje się, że podejście Polaków jest dość zrównoważone. Jak wynika z badań, co czwarte gospodarstwo domowe w naszym kraju ograniczyło wydatki w związku z koronawiruem. To niemal dwukrotnie mniej niż globalna średnia (47 proc.)[1]. Czy to oznacza, że wkrótce wróci u nas zakupowa normalność?

Można Å›miaÅ‚o powiedzieć, że pojawienie siÄ™ pandemii miaÅ‚o wpÅ‚yw na wiÄ™kszość sfer naszego życia. Obostrzenia i wielotygodniowa izolacja byÅ‚y doÅ›wiadczeniami stosunkowo nagÅ‚ym i nowym. Okazuje siÄ™ jednak, że Polacy w dość dużym stopniu zachowali tzw. zimnÄ… krew. Z badania EY Future Consumer Index[2] wyÅ‚ania siÄ™ obraz konsumentów, którzy co prawda wykazywali skÅ‚onność do zmiany typowych reakcji spoÅ‚ecznych, ale niemalże poÅ‚owa (43 proc.) z nas przyjęła postawÄ™ zrównoważonÄ… i zachowaÅ‚a spokój w czasie pogÅ‚Ä™biajÄ…cej siÄ™ pandemii. 26 proc. gospodarstw domowych w naszym kraju obniżyÅ‚o swoje wydatki, co zaskakujÄ…co wyraźnie odróżnia nas od innych krajów na Å›wiecie, gdzie procent ten wyniósÅ‚ aż 47. Podobny optymizm deklarujemy także w perspektywie dÅ‚ugofalowej. Tylko 14 proc polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa zapowiada obniżenie wydatków – na Å›wiecie aż dwukrotnie wiÄ™cej.

Liczy siÄ™ równowaga

Rośnie także pragnienie stabilizacji i powrotu do normalności sprzed pandemii.

– Niepokój zwiÄ…zany z pojawieniem siÄ™ nowego zagrożenia jest czymÅ› naturalnym, jednak obserwujÄ…c rynek można już zauważyć nieco bardziej optymistyczne spojrzenie w przyszÅ‚ość. Konsumenci nadal uważniej analizujÄ… swoje wydatki, jednak nie wprowadzajÄ… radykalnych ograniczeÅ„ i powoli wracajÄ… do swoich zwyczajów zakupowych. ZauważalnÄ… zmianÄ… jest fakt, że Polacy sÄ… coraz bardziej otwarci na nowe formy dokonywania zakupów, np. z odbiorem w sklepie – mówi Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle Polska.

BOPIS czyli czyli buy online, pick up in store to – jak wynika z najnowszej edycji badania Deloitte Global State of the Consumer Tracker – trend, który w Europie najpopularniejszy jest wÅ‚aÅ›nie w Polsce. Rodzimi konsumenci kupujÄ… w sieci, a nastÄ™pnie odbierajÄ… w punktach stacjonarnych przeważnie ubrania oraz jedzenie w restauracjach (37 proc.), ale także elektronikÄ™ (31 proc.) oraz rzeczy do domu (26 proc.). Co ciekawe popularność BOPIS w naszym kraju stale roÅ›nie, m.in. dlatego, że Polacy dostrzegajÄ… w tej formie zakupów wiele zalet. Jakich? Aż 59 proc. respondentów uważa, że może w ten sposób zaoszczÄ™dzić rezygnujÄ…c z pÅ‚atnej dostawy, a dla 39 proc badanych[3] liczy siÄ™ fakt, że zamówione zakupy trafiajÄ… do nich szybciej.

Nowa rzeczywistość

Otwartość na zmiany, korzystanie z nowych rozwiÄ…zaÅ„ lub siÄ™ganie po te istniejÄ…ce, ale pozostajÄ…ce dotychczas poza zasiÄ™giem to z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… krok ku zakupowej normalnoÅ›ci, której potrzebujÄ… Polacy. Czy bÄ™dzie ona taka sama jak przed pojawieniem siÄ™ pandemii? Eksperci prognozujÄ…, że trendy i rozwój Å›wiadomoÅ›ci konsumentów, który w ostatnich miesiÄ…cach znacznie przyspieszyÅ‚, z pewnoÅ›ciÄ… wpÅ‚ynie na jej nowÄ… definicjÄ™.

 

[1] https://www.ey.com/pl_pl/consumer-products-retail/badanie-ey-future-consumer-index-jak-dotrzymac-kroku

[2] https://www.ey.com/pl_pl/consumer-products-retail/badanie-ey-future-consumer-index-jak-dotrzymac-kroku

[3] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/polacy-coraz-bezpieczniej-czuja-sie-na-zakupach-i-w-restauracjach.html?utm_campaign=IP_Consumer_Tracker_no_7_C-TT-FFF-06761_pl_2020_General_Email_pl&utm_medium=email&utm_source=Eloqua

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie