Nie 7 tysięcy złotych - jak chce Senat RP - nieopodatkowanego przychodu roczne, ale 40 tysięcy dla przetwarzający samodzielnie produkty roślinne i zwierzęce w swych gospodarstwach rolnych. Takie propozycje zawiera projekt ustawy opracowany przez Fundację Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
Senat podjÄ…Å‚ jeszcze latem ub. roku uchwaÅ‚Ä™ o wniesieniu do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o swobodzie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej. Nowelizacja ma umożliwić rolnikom uzyskiwanie przychodów ze sprzedaży przetworzonych samodzielnie produktów roÅ›linnych i zwierzÄ™cych. PrzyjÄ™to, że przychód w wysokoÅ›ci do 7 tysiÄ™cy zÅ‚otych na rok byÅ‚by zwolniony z podatku dochodowego.
Fundacja uważa, że to za maÅ‚o. UdaÅ‚o siÄ™ jej przekonać do tego wspóÅ‚rzÄ…dzÄ…cy PSL. Niebawem projekt ustawy zostanie zaprezentowany w Sejmie przez Klub Parlamentarny PSL.
W uzasadnieniu projektu ustawy czytamy m.in.: Kwota przychodów wolna od opodatkowania pozwoli z jednej strony na prowadzenie tej dziaÅ‚alnoÅ›ci na niewielkÄ… skalÄ™, a jednoczeÅ›nie nie bÄ™dzie stanowiÅ‚a bariery dla ujawnienia prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci z obawy przed utratÄ… możliwoÅ›ci pozostawania w systemie ubezpieczeÅ„ spoÅ‚ecznych rolników. Tej funkcji nie speÅ‚ni kwota 7 tys. zÅ‚ (zbyt niska) zawarta w senackim projekcie ustawy, podejmujÄ…cym próbÄ™ regulacji tej kwestii.
Nieopodatkowany przychód roczny 40 tys. zÅ‚ może wydać siÄ™ wysoki (3,3 tys. zÅ‚ miesiÄ™cznie) i niesprawiedliwy wobec podatników rozliczajÄ…cych siÄ™ z przychodów na podstawie ustawy o
podatku od osób fizycznych. Trzeba jednak wziąć pod uwagÄ™, że w proponowanym systemie nie ma żadnej możliwoÅ›ci zwrotu poniesionych kosztów na produkcjÄ™. Jeżeli zaÅ‚ożona rentowność prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci bÄ™dzie na poziomie 15%, wówczas proponowana kwota zwiÄ™ksza dochody rolnika o 500 zÅ‚ miesiÄ™cznie, czyli pozwala uzyskać niewielkie dodatkowe dochody w systemie produkcji powiÄ…zanej, które mogÄ… mieć istotne znaczenie dla maÅ‚ych gospodarstw lub zachÄ™cić bardziej energicznych rolników do wdrożenia produkcji na wiÄ™kszÄ… skalÄ™, już w standardowym systemie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej.
Rozszerzenie zakresu sprzedaży o jedno ogniwo w stosunku do propozycji senackiego projektu ustawy (lokalny sklep, lokalna restauracja), jest zgodne z celami WPR, w której wspieranie krótkich Å‚aÅ„cuchów sprzedaży i bezpoÅ›rednich powiÄ…zaÅ„ pomiÄ™dzy rolnikami i lokalnymi sprzedawcami detalicznymi jest jednym z priorytetów. Jest to również zgodne z przyjÄ™tÄ… przez RzÄ…d „StrategiÄ… zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa”.
Fundacja proponuje ponadto rozbudowanie definicji dziaÅ‚alnoÅ›ci rolniczej o drobne, ograniczone różnymi warunkami, przetwórstwo i sprzedaż oraz uelastycznienie przepisów higieniczno-sanitarnych w odniesieniu do tego drobnego przetwórstwa, mieszczÄ…cego siÄ™ w poszerzonej definicji dziaÅ‚alnoÅ›ci rolniczej. Tak zdefiniowanÄ… poszerzonÄ… dziaÅ‚alność rolniczÄ… proponuje siÄ™ okreÅ›lać terminem „produkcja powiÄ…zana”, który oznacza przetwarzanie na bazie wÅ‚asnego surowca, we wÅ‚asnym zakresie i we wÅ‚asnym gospodarstwie, poÅ‚Ä…czone ze sprzedażą do konsumenta koÅ„cowego lub zakÅ‚adu (sklepu detalicznego, restauracji, stoÅ‚ówki szkolnej), który sprzedaje produkt do konsumenta koÅ„cowego.
SzczegóÅ‚y proponowanych zmian:
1. Zmiana w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na uznaniu za dziaÅ‚alność rolniczÄ… również produkcji powiÄ…zanej, polegajÄ…cej na przetwarzaniu i sprzedaży produktów rolnych, pochodzÄ…cych z wÅ‚asnej uprawy lub hodowli,
jeżeli:
1) sprzedaż produktów odbywa siÄ™ na rzecz konsumenta koÅ„cowego lub lokalnego zakÅ‚adu detalicznego bezpoÅ›rednio zaopatrujÄ…cego konsumenta koÅ„cowego;
2) przetwarzanie produktów nie odbywa siÄ™ przy zatrudnianiu osób na podstawie umów o pracÄ™, umów zlecenia, umów o dzieÅ‚o oraz innych umów o podobnym charakterze;
3) przetwarzanie i sprzedaż produktów ma charakter dodatkowy w stosunku do prowadzonej w gospodarstwie rolnym dziaÅ‚alnoÅ›ci rolniczej;
4) prowadzona jest ewidencja sprzedaży przetworzonych produktów roÅ›linnych i zwierzÄ™cych;
5) kwota przychodu z takiej działalności nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 40 tys. zł.
2. Zmiana w ustawie o dziaÅ‚alnoÅ›ci o swobodzie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej, wyÅ‚Ä…czajÄ…ca z jej zakresu dziaÅ‚alność powiÄ…zanÄ… z produkcjÄ… rolniczÄ…, zgodnie z propozycjÄ… definicji, zamieszczonej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
3. Zmiana w ustawie o bezpieczeÅ„stwie żywnoÅ›ci i żywienia, wskazujÄ…ca, że dla tego typu dziaÅ‚alnoÅ›ci nie jest wymagane zatwierdzenie zakÅ‚adu. OdwoÅ‚anie do definicji zawartej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwoli na objÄ™cie uproszczonymi procedurami, które zostanÄ… opracowane w poradnikach dobrych praktyk, bardzo precyzyjnie okreÅ›lonej grupy podmiotów, które zobowiÄ…zane bÄ™dÄ… do zarejestrowania prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci i prowadzenia ewidencji sprzedaży.
Dodatkowo proponuje siÄ™ zamieszczenie w tej ustawie delegacji dla ministrów rolnictwa i zdrowia, dla okreÅ›lenia szczegóÅ‚owych warunków sanitarnych i weterynaryjnych dla tego typu dziaÅ‚alnoÅ›ci.
Równolegle podjÄ™te zostaÅ‚y prace nad przygotowaniem pierwszego tzw. poradnika dobrych praktyk (w zakresie produkcji serów w przydomowej przetwórni), który ma umożliwić stosowanie odrÄ™bnej procedury dopuszczania przetwórstwa na niewielkÄ… skalÄ™ przez InspekcjÄ™ WeterynaryjnÄ…. Na bazie tego pierwszego poradnika, zamierzamy opracować tzw. poradnik bazowy, który uÅ‚atwi opracowywanie procedur sanitarnych i weterynaryjnych dla produkcji kolejnych produktów (w tym także produktów pochodzenia roÅ›linnego).
Jan Wyganowski
ŹródÅ‚o: Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.