Rynek pracownika wymusza nowe metody rekrutacji. W walce o specjalistów pracodawcy i pracownicy rezygnują z ogłoszeń na rzecz rekomendacji. W prostszych zawodach firmy coraz częściej korzystają z rekrutacji mobilnej. Ogłoszenia na kartkach zastępują wlepki podobne do tych informujących o możliwości płatności kartą płatniczą.
DziÅ› pracownicy nadajÄ… ton rynkowi. Ich coraz wiÄ™kszy deficyt wzmaga nie tylko presjÄ™ na wyższe pensje i dodatkowe profity, ale wymaga od rekruterów i pracodawców stosowania nowych metod poszukiwania kandydatów. Coraz lepiej rozumiejÄ… to agencje pracy, zawodowi head hunterzy i pracodawcy szukajÄ…cy pracownika na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™. Zgodnie podkreÅ›lajÄ…, że serwisy i tradycyjne ogÅ‚oszenia sÄ… coraz mniej skuteczne. Dlatego coraz częściej siÄ™gajÄ… do systemów rekomendacji i po technologie mobilne. W Warszawie, Poznaniu czy Katowicach przybywa lokali, które informujÄ…, że tu rekrutujÄ… za pomocÄ… specjalnej aplikacji.
Już 30 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracownika
Kolejne dane GUS o spadku bezrobocia, fala ogÅ‚oszeÅ„ dla pracowników sezonowych, bój o specjalistów. Nad WisÅ‚Ä… od kilku miesiÄ™cy mówi siÄ™ o trendzie w kierunku rynku pracownika. Inżynierowie, programiÅ›ci, specjaliÅ›ci z rzadkimi umiejÄ™tnoÅ›ciami od dawna w awangardzie pracowników nie muszÄ… martwić siÄ™ o zatrudnienie. To o nich zabiegajÄ… firmy. KuszÄ… kolejnymi profitami dodanymi do pensji. Do tej grupy doÅ‚Ä…czajÄ… kolejne profesje. RoÅ›nie popyt we wszystkich kategoriach zawodowych. Szala wychyla siÄ™ także na stronÄ™ pracowników o niższych kwalifikacjach. Ostatnie badania grupy Work Service S.A. zrealizowane przez Millward Brown jasno pokazaÅ‚y, że co trzecia polska firma ma problem ze znalezieniem pracowników. WedÅ‚ug statystyk brakuje specjalistów, ale zwÅ‚aszcza pracowników niższego szczebla. Trend najlepiej widać w gastronomi, handlu, i produkcji. Liczby mówiÄ… same za siebie, a potwierdzajÄ… je wiszÄ…ce tygodniami w sklepowych witrynach pożóÅ‚kÅ‚e ogÅ‚oszenia.
Specjalista z rekomendacji
Na rynku spada liczba rÄ…k do pracy, a pracodawcom i rekruterom trudniej znaleźć wÅ‚aÅ›ciwych pracowników, bo ci ostatni zaczynajÄ… siÄ™ przyzwyczajać, że to praca ich szuka, a nie odwrotnie. Serwisy ogÅ‚oszeniowe, czy kartki „dam pracÄ™" to dziÅ› zdecydowanie za maÅ‚o, żeby zÅ‚owić wÅ‚aÅ›ciwego kandydata. – CaÅ‚kowite minimum dla head huntera to dziÅ› szeroko rozwiniÄ™ta sieć kontaktów w serwisach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych takich, jak Golden Line, LinkedIn czy Facebook – wyjaÅ›nia Karol Bator specjalista ds. rekruatcji– poleganie tylko na ogÅ‚oszeniach już nie dziaÅ‚a – dodaje.
W walce, zwÅ‚aszcza o specjalistów z technicznymi czy unikalnymi kompetencjami, kluczowe stajÄ… siÄ™ rekomendacje tak po stronie pracodawców jak i pracowników. To one coraz częściej decydujÄ… o dotarciu do pracownika czy wyborze pracodawcy. Do tej metody przekonuje chociażby serwis lepszapraca.pl, w którym firmy szukajÄ…ce pracowników oferujÄ… sute, siÄ™gajÄ…ce nawet 10 tys. zÅ‚otych nagrody za polecenie i skojarzenie z pracownikiem. To metoda na Å‚owienie tych o najbardziej unikalnych umiejÄ™tnoÅ›ciach np. Data Administratorów, czy programistów znajÄ…cych rzadkie jÄ™zyki.
„Tu rekrutujemy z Jobsquare"
Ale zmieniajÄ… siÄ™ też metody rekrutacji w prostszych zawodach, jak kucharz, kelner, hostessa czy pracownik produkcji. Tutaj konkurencja o pracownika nawet bez doÅ›wiadczenia jest nie mniejsza niż wÅ›ród specjalistów. Ale w tych profesjach trudno szukać pracowników np. w spoÅ‚ecznoÅ›ciach typu LinkedIn. Trudno, bo nie sÄ… tam po prostu obecni. Ludzie o kompetencjach w prostszych zawodach czy mÅ‚odzi, myÅ›lÄ…cy o pierwszej pracy nie zakÅ‚adajÄ… profili w tego typu serwisach. A jak wskazujÄ… badania Work Service wÅ‚aÅ›nie w tej grupie pracowniczej najtrudniej jest firmom o nowych kandydatów. Tegoroczne wakacje dobitnie pokazaÅ‚y, że popyt na pracowników zwÅ‚aszcza sezonowych czy czasowych jest ogromny. A skuteczność kartek typu „Dam pracÄ™" co najmniej mierna. Dlatego coraz wiÄ™cej pracodawców rezygnuje z klasycznych ogÅ‚oszeÅ„ siÄ™gajÄ…c po aplikacje mobilne, które docierajÄ… do pracowników tam gdzie sÄ… stale obecni, czyli w telefonach komórkowych.
Tylko w Warszawie można znaleźć kilkadziesiÄ…t lokali – gÅ‚ównie gastronomicznych i handlowych – z wlepkami typu „Tu rekrutujemy z Jobsquare". Bar MiTo, restauracja Si, Grill Express z warszawskiej Pragi to tylko przykÅ‚ady firm, które w ostatnich dniach umieÅ›ciÅ‚y wlepki w swoich witrynach – Jobsquare to platforma, na której pracodawca i pracownik mogÄ… siÄ™ bezpoÅ›rednio skontaktować przy pomocy smartfona, umówić na rozmowÄ™ w kwadrans i znaleźć pracÄ™ czy pracownika z dnia na dzieÅ„ – tÅ‚umaczy Marcin Fiedziukiewicz jeden z twórców aplikacji. GÅ‚ównie dlatego, że aplikacja korzysta z interfesju podobnego do tego z Tindera, do którego mÅ‚odzi ludzie sÄ… przyzwyczajeni. A poza tym pracodawca musi w aplikacji umieÅ›cić informacjÄ™ o oferowanej stawce. Wielu pracodawców unika tej zamieszczania tej informacji w tradycyjnych serwisach. A na jej brak narzeka wielu szukajÄ…cych pracy tradycyjnymi metodami.
Z mobilnych metod korzystają mniejsi i więksi
Naklejki Jobsquare trafiajÄ… obok tych informujÄ…cych o możliwoÅ›ci pÅ‚atnoÅ›ci kartÄ… gÅ‚ównie w mniejszych, kilku osobowych firmach – kawiarniach restauracjach, czy osiedlowych sklepach.
- MyÅ›lÄ™, że to ciekawe narzÄ™dzie dla maÅ‚ych, lokalnych biznesów jak np.: sklepy osiedlowe czy bary. CierpiÄ… oni bowiem na notoryczny brak personelu co powoduje, że nie mogÄ… skupić siÄ™ na atrakcyjnoÅ›ci, konkurencyjnoÅ›ci czy kompleksowoÅ›ci oferty, muszÄ… skupić siÄ™ na „spinaniu" grafiku – podkreÅ›la MichaÅ‚ PiÄ…tkowski z firmy doradztwa zawodowego Ready to Jump.
Ale z tego sposobu korzystajÄ… już także wiÄ™ksi pracodawcy. Wlepki umieÅ›ciÅ‚y na swoich drzwiach niektóre sklepy sieci Å»abka, Fresh Market czy Carefour. Z aplikacji korzysta też część restauracji KFC. – NajwiÄ™kszym atutem aplikacji jest jej prostota. Szybko można wstawić nowÄ… ofertÄ™ pracy, uzupeÅ‚nić podstawowe dane czy oczekiwania pracodawcy. To spora oszczÄ™dność czasu – mówi Adam Strużyna zastÄ™pca kierownika restauracji KFC przy warszawskich alejach SolidarnoÅ›ci, który już pozyskaÅ‚ tÄ… drogÄ… pracowników do swojego lokalu. –Jest to o wiele Å‚atwiejsza metoda niż chodzenie po możliwych miejscach pracy i zostawianie CV z nadziejÄ… na kontakt zwrotny. W Jobsquare ta odpowiedź przychodzi szybko.– dodaje mówi Alicja Matkowska, która znalazÅ‚a w KFC pracÄ™ za poÅ›rednictwem aplikacji Jobsquare.
Aplikacja w trzy miesiÄ…ce zarejestrowaÅ‚a ponad 10 tys. aktywnych użytkowników i nadal notuje niesÅ‚abnÄ…cy przyrost. PotencjaÅ‚ dla tego typu form rekrutacji na pewno jest, bo tylko w tym roku polscy pracodawcy potrzebowali okoÅ‚o 700 tys. pracowników tymczasowych.
- MÅ‚odzi ludzie chÄ™tniej bÄ™dÄ… szukać pracy dziÄ™ki aplikacji niż klasycznymi metodami. Nie muszÄ… Å›lÄ™czeć z nosem wbitym w laptopa czy gazetÄ™, wystarczy że jadÄ…c autobusem odpalÄ… komórkÄ™ – dodaje PiÄ…tkowski.