30.11.2013

Wygodne, ale nie zawsze najlepsze

Jak pokazują liczne badania, popularność e-zakupów rośnie w sposób systematyczny. Tylko w 2013 roku z usług wirtualnych sklepów korzystało już ponad 12 mln Polaków. Istnieje jednak pewna grupa produktów, na które trudno się zdecydować, oglądając je wyłącznie na ekranie monitora. A dodatkowo ich ceny w sieci nie zawsze są niższe od tych w punktach tradycyjnych – mowa o meblach i elementach aranżacji wnętrz.

Statystycznie, w Internecie najczęściej kupujemy odzież, sprzÄ™t AGD RTV i AGD oraz książki, pÅ‚yty i filmy. W przypadku tych kategorii wybór e-sklepu wydaje siÄ™ zrozumiaÅ‚y. Szeroki wybór dostÄ™pnych „od rÄ™ki” produktów w zwykle nieco niższych cenach, nieduże koszty wysyÅ‚ki czy brak wiÄ™kszych problemów w razie zwrotów lub reklamacji.

Sprawa wyglÄ…da nieco inaczej, gdy chodzi o zakup np. mebli, farb czy tapet. Tu pod uwagÄ™ musimy wziąć znacznie wiÄ™cej czynników. Przez to zdarza siÄ™, że niekiedy lepszym rozwiÄ…zaniem staje siÄ™ wybór sklepu stacjonarnego. A te wbrew pozorom, w rywalizacji ze swoimi wirtualnymi odpowiednikami wcale nie stojÄ… na straconej pozycji.

Obalamy mit cenowy

 - Zasadniczo nigdy nie powinniÅ›my ograniczać siÄ™ do tylko jednej formy zakupów. O ile mamy takÄ… możliwość, dobrze jest poznać i porównać oferty zarówno sklepów tradycyjnych, jak i tych internetowych - mówi PaweÅ‚ KwaÅ›niewski z Galerii WnÄ™trz Iguane w BiaÅ‚ymstoku.

Argumentów przemawiajÄ…cych za wyborem nowoczesnego sposobu jest wiele, jednak trudno jest wyobrazić sobie zakup chociażby kanapy czy fotela, na których nawet nie siedzieliÅ›my. Zawsze warto też na wÅ‚asne oczy obejrzeć wybrany kolor, a także dotykiem sprawdzić fakturÄ™ materiaÅ‚u.

Oprócz tego powinniÅ›my uÅ›wiadomić sobie, że twierdzenie, iż zakupy dokonywane w Internecie w każdym przypadku oznaczajÄ… istotne oszczÄ™dnoÅ›ci, jest mitem. Praktyka pokazuje bowiem, że ceny w tradycyjnych punktach handlowych mogÄ… być porównywalne do tych z sieci, zwÅ‚aszcza jeÅ›li uwzglÄ™dnimy przy tym koszty wysyÅ‚ki.

- Dodatkowo, jeÅ›li mamy choć odrobinÄ™ zdolnoÅ›ci negocjacyjnych, to nierzadko kilka chwil rozmowy ze sprzedawcÄ… wystarczy do uzyskania rabatu. Szanse na to rosnÄ… tym bardziej, jeÅ›li wskażemy przy tym miejsce, w którym wybrany przez nas produkt jest znacznie taÅ„szy dodaje KwaÅ›niewski.

 Zwroty możliwe, ale kosztowne

Oczywiście raz na jakiś czas w sklepach elektronicznych możemy trafić na niezwykłą okazję: ceny tak niskie, że nikt nie jest w stanie z nimi konkurować. Jeśli jednak nie widzieliśmy wcześniej poszukiwanego przez nas przedmiotu, w procesie zakupu powinniśmy także pomyśleć o ewentualnych kosztach zwrotu towaru.

 W niektórych przypadkach okazać siÄ™ bowiem może, że w rzeczywistoÅ›ci produkt nie wyglÄ…da tak dobrze, jak na ekranie monitora. Mamy oczywiÅ›cie możliwość wycofania siÄ™ z caÅ‚ej transakcji, ale wtedy to na nas spadnie obowiÄ…zek uiszczenia opÅ‚aty za przesyÅ‚kÄ™ w obie strony.

 - Czasami wiÄ™c samo przetestowanie danego mebla czy obejrzenie go z bliska może kosztować nas kilkadziesiÄ…t zÅ‚otych. W takich wypadkach lepiej jest jednak udać siÄ™ do tradycyjnego sklepu i sprawdzić, co tak naprawdÄ™ zamawiamy – podpowiada przedstawiciel Iguane.

 O ewentualnych podwójnych kosztach wysyÅ‚ki warto także pamiÄ™tać decydujÄ…c siÄ™ na zakup np. farb. ZaÅ‚óżmy nawet, że jesteÅ›my w stanie wybrać kolor bez jego wczeÅ›niejszego obejrzenia. Co jednak, jeÅ›li podczas malowania okaże siÄ™, że pomyliliÅ›my siÄ™ w obliczeniach i zmuszeni jesteÅ›my dokupić kolejnÄ…, choćby jednolitrowÄ… puszkÄ™? By mieć pewność, że barwa siÄ™ nie zmieni, powinniÅ›my skorzystać z usÅ‚ug tego samego sprzedawcy. A to oznacza kolejne wydatki zwiÄ…zane z przesyÅ‚kÄ… towaru.

 W Internecie trudniej o reklamacje

 Niezależnie od miejsca, w którym dokonywaliÅ›my zakupu, czasem zdarzajÄ… siÄ™ sytuacje, gdy otrzymujemy produkt wadliwy, podlegajÄ…cy reklamacji. TÄ™ bez wÄ…tpienia znacznie Å‚atwiej wyegzekwować od sklepu stacjonarnego. Dotyczy to zwÅ‚aszcza wyrobów takich, jak zmontowane meble czy chociażby poÅ‚ożone już tapety, których nie da siÄ™ w żaden sposób odesÅ‚ać.

- ZamawiajÄ…c coÅ› przez Internet rzadko wybieramy sprzedawców z naszego regionu. W zwiÄ…zku z tym zwykle nie ma szans na to, by przedstawiciel danego sklepu przyjechaÅ‚ do nas i oceniÅ‚, czy należy nam siÄ™ zwrot pieniÄ™dzy. Sami zmuszeni jesteÅ›my do udowodnienia defektu, co zwykle znacznie wydÅ‚uża caÅ‚y proces reklamacji – wyjaÅ›nia PaweÅ‚ KwaÅ›niewski.

 DoradzÄ…, pomogÄ…, a nawet wykonajÄ…

 Ostatnim aspektem, na jaki warto zwrócić uwagÄ™ w procesie zakupu, jest możliwość uzyskania fachowej porady. W tym wzglÄ™dzie trudno przecenić rolÄ™ tradycyjnych sklepów, w których z Å‚atwoÅ›ciÄ… dowiemy siÄ™ np. jak kÅ‚aść wybranÄ… przez nas tapetÄ™ czy farbÄ™.

 - Oprócz tego, stacjonarne punkty handlowe czÄ™sto sÄ… także w stanie zaproponować sprawdzonego wykonawcÄ™. Z wiadomych przyczyn trudno oczekiwać tego typu pomocy ze strony sprzedawców oddalonych od nas o wiele kilometrów – zauważa na koniec przedstawiciel Iguane.

Podobnie rzecz ma siÄ™ w przypadku mebli do samodzielnego montażu. JeÅ›li tylko brakuje nam czasu, chÄ™ci czy umiejÄ™tnoÅ›ci, nic nie stoi na przeszkodzie, by szybko znaleźć kogoÅ›, kto zrobi to za nas. A w niektórych przypadkach podobna usÅ‚uga może nawet zostać zrealizowana nieodpÅ‚atnie, w ramach dokonanego zakupu.

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.16.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie