Zgodnie z przepisami prawa pracy wynagrodzenie pracownika powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej przez niego pracy i kwalifikacjom koniecznym do jej wykonywania. Powinno ponadto uwzględniać czas poświęcony na wykonanie powierzonych zadań, ilość pracy i jej jakość. Kwota wynagrodzenia stanowi jedną z najważniejszych części umowy o pracę i stanowi zazwyczaj wynik negocjacji między pracownikiem a pracodawca, dlatego ten ostatni nie może jej zmieniać w drodze jednostronnej decyzji. Takie rozwiązanie zakłada, że pracownik wykona pracę z należytą starannością, co jednak w sytuacji, gdy nastąpi wadliwe wykonanie pracy?
Praca wykonana wadliwie
Pracodawca jest zobowiÄ…zany wypÅ‚acić pracownikowi wynagrodzenie za pracÄ™ wykonanÄ…. Jeżeli praca wykonana jest prawidÅ‚owo, zgodnie z zasadami sztuki i wskazówkami pracodawcy, wynagrodzenie powinno mieć wysokość takÄ…, jak zostaÅ‚a wskazana w umowie. Jeżeli natomiast pracownik wykonaÅ‚ jÄ… wadliwie i na skutek tego nastÄ…piÅ‚o obniżenie wartoÅ›ci towaru lub usÅ‚ugi, pÅ‚aca może nie zostać wypÅ‚acona lub wypÅ‚acona jedynie w części. Ważne jest jednak, by wadliwe wykonanie pracy nastÄ…piÅ‚o z winy pracownika. Co wiÄ™cej, to pracodawca musi udowodnić, że za niewÅ‚aÅ›ciwe wykonanie pracy winÄ™ ponosi pracownik. Jeżeli jednak do obniżenia wartoÅ›ci produktu lub usÅ‚ugi przyczyniÅ‚a siÄ™ wiÄ™ksza liczba osób, nie stanowi to podstawy do obniżenia wynagrodzenia konkretnemu pracownikowi. Podobnie jest w przypadku, gdy powodem niewÅ‚aÅ›ciwego wykonania pracy byÅ‚a niska jakość lub wadliwość wykorzystywanych materiaÅ‚ów.
Pracodawca nie może także obniżyć wynagrodzenia pracownikowi, który jest przemÄ™czony z powodu nadmiaru obowiÄ…zków sÅ‚użbowych, lub nie posiada odpowiednich kwalifikacji do wykonania konkretnego zadania, a pracodawca jest tego Å›wiadomy.
Pracownik może zachować wynagrodzenie w odpowiedniej do jakości towaru lub usługi wysokości, jeżeli skutecznie usunie ich wady, jednak za czas pracy przy usuwaniu wady pracodawca nie musi uiszczać wynagrodzenia.
Obniżenie lub niewypłacenie wynagrodzenia pracownika
Pracodawca samodzielnie podejmuje decyzjÄ™, czy obniżyć lub nie wypÅ‚acić pracownikowi wynagrodzenia, powinien jednak dokonać tego proporcjonalnie do stopnia obniżenia wartoÅ›ci produktu. Jego obowiÄ…zkiem jest również poinformować pracownika, że z powodu obniżenia jakoÅ›ci towaru lub usÅ‚ugi wysokość wynagrodzenia ulegnie zmianie lub nie zostanie ono wypÅ‚acone w ogóle. Najlepiej, jeÅ›li zrobi to pisemnie i dokÅ‚adnie wyjaÅ›ni przyczynÄ™ podjÄ™cia takiej decyzji, przytoczy podstawÄ™ prawnÄ… i wysokość kwoty, o którÄ… wynagrodzenie bÄ™dzie obniżone lub jaka pracownikowi nie przysÅ‚uguje.
Jeżeli jednak wynagrodzenie zostaÅ‚o wypÅ‚acone pracownikowi z góry, a produkt lub usÅ‚uga byÅ‚y wadliwe z winy pracownika, nienależne kwoty pracodawca może potrÄ…cić z wynagrodzenia tylko za zgodÄ… pracownika lub na podstawie tytuÅ‚u wykonawczego.
Pracownik może nie zgodzić siÄ™ z decyzjÄ… pracodawcy - w takiej sytuacji może zwrócić siÄ™ do sÄ…du pracy.