To czarny scenariusz – ale nowa ustawa konsumencka już wzbudziła strach w oczach niektórych e-przedsiębiorców. W tej chwili firmy mają czas, aby dostosować się do nowych przepisów, które znacznie wzmacniają pozycję konsumentów. Czy za kilka miesięcy czeka nas spore zamieszanie?
Nowa ustawa konsumencka wejdzie w życie w grudniu – konsumenci mogÄ… zacierać rÄ™ce, sprzedawcy Å‚apać siÄ™ za gÅ‚owÄ™ – nowe przepisy wymuszajÄ… na nich konieczność dostosowania ich e-sklepów do innych wytycznych. Skala zmian jest na tyle duża, że trudno wdrożyć je z dnia na dzieÅ„. Co wÅ‚aÅ›ciwie siÄ™ zmieni?
Sprzedajesz? To informujesz
Nowe przepisy nakÅ‚adajÄ… na handlowców przede wszystkim obowiÄ…zki informacyjne.
– Ustawa zobowiÄ…zuje przedsiÄ™biorcÄ™ trudniÄ…cego siÄ™ e-handlem do rzetelnego i dokÅ‚adnego informowania o wszelkich pÅ‚atnoÅ›ciach w tym kosztach wysyÅ‚ki – mówi mecenas Helena Fic z Fic, Syryca Kancelarii Radców Prawnych.
– Z chwilÄ… wejÅ›cia w życie nowych przepisów wydÅ‚użeniu ulegnie też czas konsumenta na zwrot towaru. Okres ten zwiÄ™kszy siÄ™ z 10 do 14 dni kalendarzowych. PrzedsiÄ™biorcy powinni pamiÄ™tać o tym, że w wypadku zwrotu towaru spoczywa na nich obowiÄ…zek zwrotu pieniÄ™dzy wraz z kosztami przesyÅ‚ki – dodaje mecenas Fic.
OczywiÅ›cie, przedsiÄ™biorca bÄ™dzie miaÅ‚ obowiÄ…zek powiadomić klienta o przysÅ‚ugujÄ…cym mu prawie do odstÄ…pienia od umowy. JeÅ›li tego nie zrobi – to tylko na swojÄ… szkodÄ™, bowiem klient zyska wtedy możliwość odstÄ…pienia od umowy w ciÄ…gu 12 miesiÄ™cy. Warto pamiÄ™tać, że najpóźniej z chwilÄ… podjÄ™cia decyzji o zakupie, przedsiÄ™biorca musi wyraźnie poinformować klienta m.in. o terminie realizacji zamówienia, czy usÅ‚ugach posprzedażowych i gwarancji. E-sklep musi także dane identyfikacyjne w tym nazwÄ™ firmy, adres numer telefonu i numer pod którym przedsiÄ™biorstwo zostaÅ‚o zarejestrowane.
Przycisk „kup” – do lamusa?
Dostosowanie siÄ™ do zmian w prawie wymagać bÄ™dzie zapewne modyfikacji organizacyjnych. Ale sporo zmienić siÄ™ może na stronie internetowej handlowca. Nie chodzi tu tylko o konieczne korekty w regulaminie e-sklepu, które zgodne bÄ™dÄ… z nowÄ… literÄ… prawa. Warto zwrócić uwagÄ™ na artykuÅ‚ 17 nowej ustawy konsumenckiej. W przypadku w którym umowa jest zawierana na odlegÅ‚ość i przy użyciu Å›rodków komunikacji elektronicznej, przedsiÄ™biorca musi zatroszczyć siÄ™ aby konsument w momencie skÅ‚adania zamówienia potwierdziÅ‚, że wie, iż zamówienie pociÄ…ga za sobÄ… obowiÄ…zek zapÅ‚aty. Ustawa mówi wprost – jeżeli zamówiona w sieci dokonuje siÄ™ za pomocÄ… przycisku, np. „Kup” to wówczas taki przycisk musi być wyraźnie oznaczony jednoznacznym sformuÅ‚owaniem np. „zamówienie z obowiÄ…zkiem zapÅ‚aty”. Wdrożenie przepisów pociÄ…gnie wiÄ™c za sobÄ… konieczność modyfikacji na stronach internetowych.
Firma może zyskać albo … stracić
Czy grozi nam paraliż e-handlu? Jest to bardzo maÅ‚o prawdopodobne – podobne przepisy obowiÄ…zujÄ… w krajach UE i dobrze siÄ™ sprawdzajÄ…. Nowe przepisy mogÄ… zachÄ™cić do e-zakupów osoby, które do tej pory byÅ‚y wobec nich sceptyczne, bo baÅ‚y siÄ™, że zostanÄ… oszukane. Poza tym w handlu bardzo duże znaczenie ma opiniÄ… jakÄ… cieszy siÄ™ dany sprzedawca – w interesie samych handlowców jest stosowanie jasnych i przejrzystych zasad. Zadowolony konsument nie tylko wróci do naszego sklepu, ale jeszcze poleci go znajomym. PamiÄ™tajmy, że konsumenci, których prawa sÄ… naruszane, mogÄ… szukać pomocy w UrzÄ™dzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów – zgodnie z prawem prezes UOKiK może nakÅ‚adać na przedsiÄ™biorców kary, wynoszÄ…ce maksymalnie 10% przychodu w roku poprzedzajÄ…cym wydanie decyzji.