Sporym zaskoczeniem dla branży leśnej była wtorkowa decyzja rządu o zmianie ustawy o lasach państwowych. Nie takich zmian leśnicy się spodziewali. Pierwsze komentarze osób związanych z Lasami Państwowymi są ostre: oskarżają rząd o "Zamach na Lasy", "Chęć doprowadzenia do upadku Lasów Państwowych", "Wstęp do prywatyzacji Lasów Państwowych", "Napaść na suwerenność polskich lasów" czy "Zdrada stanu".
Oto ,co na ten temat napisał portal Drewno.pl
Zaskoczenie w Å›rodowisku osób zwiÄ…zanych z Lasami PaÅ„stwowymi wywoÅ‚aÅ‚o nagÅ‚e przyÅ›pieszenie prac nad zmianÄ… Ustawy o lasach i to nie w kierunku przez nie oczekiwanym. Po kilku latach przepychanek wokóÅ‚ projektu zaÅ‚ożeÅ„, w ciÄ…gu kilkunastu dni przedstawiono projekt zmian w ustawie. Co wiÄ™cej zmiany dotyczÄ… zaledwie trzech tematów i to wcale nie tych, które dotychczas uznano za bezsporne i konieczne.
Szok wÅ›ród leÅ›ników wywoÅ‚aÅ‚a natomiast kwota jakÄ… Lasy PaÅ„stwowe bÄ™dÄ… musiaÅ‚y oddać do Skarbu PaÅ„stwa.
- UznaliÅ›my, że najważniejsze jest sformuÅ‚owanie celu publicznego, który można sfinansować dziÄ™ki daninie, jakÄ… nakÅ‚adamy na Lasy PaÅ„stwowe - powiedziaÅ‚ Donald Tusk. Celem tym okazaÅ‚ siÄ™ program budowy, odbudowy i remontów dróg lokalnych, na który przeznaczone zostanie m.in. 1,3 z 1,6 mld zÅ‚ jakie w latach 2014-2015 Lasy PaÅ„stwowe przekażą do rzÄ…dowej kasy. W kolejnych latach, od 2016r. PGL LP bÄ™dzie przekazywaÅ‚o do Skarbu PaÅ„stwa 2% od zrealizowanych przychodów czyli ok. 140-160 mln zÅ‚ przy obecnym ich poziomie.
Pierwsze komentarze osób zwiÄ…zanych z Lasami PaÅ„stwowymi sÄ… ostre: oskarżajÄ… rzÄ…d o "Zamach na Lasy", "Chęć doprowadzenia do upadku Lasów PaÅ„stwowych", "WstÄ™p do prywatyzacji Lasów PaÅ„stwowych", "Napaść na suwerenność polskich lasów" czy "Zdrada stanu".
1,8 mld zÅ‚ to kwota ogromna, która odpowiada ok. 1/3 zysku osiÄ…gniÄ™tego w ciÄ…gu ostatnich 10 lat. Przypomnieć jednak należy, że przy rocznych przychodach rzÄ™du 7,3 mld zÅ‚, na koniec 2012r. PGL Lasy PaÅ„stwowe posiadaÅ‚o Å›rodki i aktywa pieniężne (np. lokaty) na kwotÄ™ przekraczajÄ…cÄ… 2,9 mld zÅ‚. Rok wczeÅ›niej, na koniec 2011r. kwota ta wynosiÅ‚a ponad 2,8 mld zÅ‚. Brak oczywiÅ›cie jeszcze danych za rok 2013 jednak można z powodzeniem zaÅ‚ożyć, że zamkniÄ™ty on zostaÅ‚ również zyskiem. Nie wydaje siÄ™ wiÄ™c prawdopodobne, aby wypÅ‚ata nawet tej znacznej kwoty mogÅ‚a istotnie wpÅ‚ynąć na sytuacjÄ™ i dziaÅ‚alność bieżącÄ… Lasów PaÅ„stwowych.
Projekt zmiany ustawy dotyczy jeszcze dwóch tematów.
Po pierwsze reguluje sytuacje kiedy nadleÅ›nictwa nie maja zatwierdzonych planów urzÄ…dzania lasu bÄ™dÄ…cych podstawÄ… ich dziaÅ‚ania. Po drugie rozdziela roczny etat pozyskania drewna: oddzielnie jako etat miąższoÅ›ciowy użytków rÄ™bnych oraz etat powierzchniowy użytków przedrÄ™bnych. To powinna być dobra wiadomość dla przemysÅ‚u drzewnego, gdyż takie rozwiÄ…zanie powinno wpÅ‚ynąć na zwiÄ™kszenie masy drewna jakÄ… Lasy PaÅ„stwowe bÄ™dÄ… pozyskiwać.
DziwiÄ… braki w projekcie zapisów dotyczÄ…cych wdrożenia unijnych dyrektyw EUTR i FLEGT. Pomimo, że obowiÄ…zujÄ… one do marca ubiegÅ‚ego roku, w polskim prawie nie nastÄ…piÅ‚o ich wdrożenie. Nie znalazÅ‚o siÄ™ również miejsce do tak oczekiwanych i wÅ‚aÅ›ciwie przez wszystkich uzgodnionych zmian dotyczÄ…cych zmian zasad zatrudniania w Lasach PaÅ„stwowych (umowa o pracÄ™ zamiast powoÅ‚ania) czy zasad wjazdu do lasu pojazdów zwiÄ…zanych
TREŚĆ PROJEKTU ZMIANY USTAWY WRAZ Z UZASADNIENIEM MINISTERSTWA ŚRODOWISKA
USTAWA z dnia ... o zmianie ustawy o lasach
Projekt z 7 stycznia 2014r.
Art. 1. W ustawie z dnia 28 wrzeÅ›nia 1991r. o lasach (Dz. U. z 2011r. Nr 12, poz. 59, z późn. zm.1) wprowadza siÄ™ nastÄ™pujÄ…ce zmiany:
1) w art. 18 w ust. 4 w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:
"a) iloÅ›ci przewidzianego do pozyskania drewna, okreÅ›lonego oddzielnie jako etat miąższoÅ›ciowy użytków rÄ™bnych oraz etat powierzchniowy użytków przedrÄ™bnych,";
2) w art. 23 ust. 2 i 3 otrzymujÄ… brzmienie:
"2. ZwiÄ™kszenie rozmiaru pozyskania drewna w nadleÅ›nictwie ponad wielkość okreÅ›lonÄ… w planie urzÄ…dzenia lasu etatem miąższoÅ›ciowym użytków rÄ™bnych może nastÄ…pić tylko w zwiÄ…zku ze szkodÄ… lub klÄ™skÄ… żywioÅ‚owÄ….
3. W razie braku możliwoÅ›ci utrzymania przewidzianego w planie urzÄ…dzenia lasu etatu cięć użytków rÄ™bnych z przyczyn wymienionych w ust. 2, dokonuje siÄ™ zmiany planu urzÄ…dzenia lasu w trybie okreÅ›lonym w ust. 1.";
3) art. 50 otrzymuje brzmienie:
"Art. 50. 1. Lasy PaÅ„stwowe prowadzÄ… dziaÅ‚alność na zasadzie samodzielnoÅ›ci finansowej i pokrywajÄ… koszty dziaÅ‚alnoÅ›ci z wÅ‚asnych przychodów.
2. Dyrektor Generalny Lasów PaÅ„stwowych ustala dla wszystkich jednostek organizacyjnych Lasów PaÅ„stwowych zasady (politykÄ™) rachunkowoÅ›ci.
3. Lasy Państwowe prowadzą rachunkowość według zasad określonych w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 poz. 330 i 613)." ;
4) po art. 58 dodaje siÄ™ art. 58a w brzmieniu:
"Art.58 a. 1. Dyrekcja Generalna Lasów PaÅ„stwowych dokonuje wpÅ‚aty na rachunek ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw Å›rodowiska w wysokoÅ›ci stanowiÄ…cej równowartość 2% przychodów uzyskanych przez Lasy PaÅ„stwowe ze sprzedaży drewna, zwanej dalej „wpÅ‚atÄ…".
2. Wpłaty dokonuje się za każdy kwartał kalendarzowy w terminie do trzydziestego dnia miesiąca następującego po tym kwartale.
3. WpÅ‚ata stanowi dochód budżetu paÅ„stwa. W zakresie nieuregulowanym w ustawie do wpÅ‚aty stosuje siÄ™ odpowiednio przepisy dziaÅ‚u III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r. poz. 749, z późn. zm.), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysÅ‚ugujÄ… ministrowi wÅ‚aÅ›ciwemu do spraw Å›rodowiska.
Art. 2.1. W latach 2014 i 2015 PaÅ„stwowe Gospodarstwo LeÅ›ne Lasy PaÅ„stwowe, zwane dalej „Lasami PaÅ„stwowymi", dokonuje wpÅ‚aty do budżetu paÅ„stwa z kapitaÅ‚u (funduszu) wÅ‚asnego w wysokoÅ›ci 800 min zÅ‚otych rocznie.
2. WpÅ‚ata dokonywana jest przez DyrekcjÄ™ GeneralnÄ… Lasów PaÅ„stwowych w formie równych rat kwartalnych, w terminie do ostatniego dnia każdego kwartaÅ‚u.
3. W odniesieniu do wpÅ‚aty za 2015r., w uzasadnionym przypadku, w szczególnoÅ›ci wystÄ…pienia szkody lub klÄ™ski żywioÅ‚owej lub gdy nastÄ…pi zmiana ceny sprzedaży drewna oraz popytu mogÄ…ca zagrozić realizacji planu gospodarczo -finansowego Lasów PaÅ„stwowych, Rada Ministrów, na wniosek ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw Å›rodowiska, może udzielić, w drodze uchwaÅ‚y, zgody na niedokonanie wpÅ‚aty przez Lasy PaÅ„stwowe albo jej zmniejszenie.
Art. 3. Pierwsza wpÅ‚ata, o której mowa w art. 58a ustawy zmienianej w art. 1, jest dokonywana przez Lasy PaÅ„stwowe w 2016r.
Art. 4. Plany urządzenia lasu zatwierdzone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność przez okres na jaki zostały zatwierdzone.
2. Do planów urzÄ…dzenia lasu sporzÄ…dzonych ale nie zatwierdzonych przed dniem wejÅ›cia w życie niniejszej ustawy stosuje siÄ™ przepisy dotychczasowe.
Art. 5. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia."
UZASADNIENIE
Celem projektu ustawy o zmianie ustawy o lasach jest przede wszystkim ujednolicenie zasad gospodarki finansowej w Lasach PaÅ„stwowych, m.in. poprzez dostosowanie zasad gospodarki finansowej w PGL LP do aktualnych wymogów ustawy o rachunkowoÅ›ci, oraz utworzenie mechanizmu umożliwiajÄ…cego dokonywanie wpÅ‚at do budżetu paÅ„stwa.
Korekty wymaga także zapis dotyczÄ…cy planu urzÄ…dzenia lasu. Dotychczasowe zapisy ustawy, traktujÄ…ce Å‚Ä…cznie sumÄ™ etatów użytkowania rÄ™bnego i przedrÄ™bnego jako wielkość, którÄ… w nadleÅ›nictwie można byÅ‚o przekroczyć tylko w zwiÄ…zku ze szkodÄ… lub klÄ™skÄ… żywioÅ‚owÄ…, nie pozwalaÅ‚y na peÅ‚ne wykonywanie planowych zadaÅ„ w drzewostanach rÄ™bnych przy zwiÄ™kszonym użytkowaniu w drzewostanach przedrÄ™bnych wymuszonym stanem drzewostanów. SkutkowaÅ‚o to nadmiernÄ… akumulacjÄ… zasobów drzewostanów rÄ™bnych, ich deprecjacjÄ…, a w konsekwencji osÅ‚abieniem stabilnoÅ›ci. Oddzielne rozliczanie miąższoÅ›ciowego etatu użytkowania rÄ™bnego pozwoli na wyeliminowanie wyżej wymienionych wad dotychczasowych rozwiÄ…zaÅ„, pozwalajÄ…c w szczególnoÅ›ci na peÅ‚ne wykonywanie zadaÅ„ z zakresu użytkowania rÄ™bnego i przedrÄ™bnego zgodnie z potrzebami hodowlanymi. Proponowane rozwiÄ…zanie spowoduje również radykalne ograniczenie potrzeby sporzÄ…dzania aneksów tylko do sytuacji, w których - w zwiÄ…zku ze szkodÄ… lub klÄ™skÄ… żywioÅ‚owÄ… - nastÄ…piÅ‚ wzrost pozyskania w użytkowaniu rÄ™bnym ponad etat miąższoÅ›ciowy użytków rÄ™bnych.
W części dotyczÄ…cej gospodarki finansowej w PGL LP proponuje siÄ™ wprowadzić w ustawie przepis stanowiÄ…cy, że politykÄ™ rachunkowoÅ›ci dla wszystkich jednostek PGL LP bÄ™dzie okreÅ›laÅ‚ Dyrektor Generalny Lasów PaÅ„stwowych. Jest to rozwiÄ…zanie dostosowujÄ…ce do rygorów ustawy o rachunkowoÅ›ci.
Z uwagi na fakt, iż Lasy PaÅ„stwowe zarzÄ…dzajÄ… i gospodarujÄ… mieniem Skarbu PaÅ„stwa zasadnym jest aby część zysku odprowadzaÅ‚y do budżetu paÅ„stwa. Dlatego wprowadza siÄ™ mechanizm umożliwiajÄ…cy dokonywanie wpÅ‚at na rachunek ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw Å›rodowiska w wysokoÅ›ci stanowiÄ…cej równowartość 2% przychodów uzyskanych przez Lasy PaÅ„stwowe ze sprzedaży drewna. WpÅ‚aty dokonywane bÄ™dÄ… corocznie przez DyrekcjÄ™ GeneralnÄ… Lasów PaÅ„stwowych w formie rat kwartalnych. Pierwsza wpÅ‚ata, dokonana bÄ™dzie przez Lasy PaÅ„stwowe w 2016r. WpÅ‚aty te bÄ™dÄ… stanowiÅ‚y dochód budżetu paÅ„stwa. W sprawach dotyczÄ…cych wpÅ‚aty wÅ‚aÅ›ciwy jest minister wÅ‚aÅ›ciwy do spraw Å›rodowiska.
Dodatkowo proponuje się, aby w 2014r. i 2015r. Lasy Państwowe dokonały wpłat do budżetu państwa z kapitału własnego w wysokości 1 600 min złotych, w ratach kwartalnych.
Wysokość wpłaty w 2014r. stanowi ok. 30% skumulowanego zysku netto osiągniętego przez Lasy Państwowe w ostatnich 10 latach.
OdnoÅ›nie wpÅ‚aty w 2015r. przewidziano również możliwość zwolnienia LP w trybie uchwaÅ‚y Rady Ministrów, na umotywowany wniosek ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw Å›rodowiska, z dokonania wpÅ‚aty lub przyznania ulgi we wpÅ‚acie. Takie rozwiÄ…zanie funkcjonuje już np. w przypadku agencji wykonawczych, na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych.
IntencjÄ… Rady Ministrów jest, aby z wpÅ‚at dokonanych przez Lasy PaÅ„stwowe w latach 2014-2015 corocznie 650 min zÅ‚otych byÅ‚o przeznaczane na budowÄ™ i modernizacjÄ™ dróg lokalnych.
W obecnej sytuacji finansowej Lasów PaÅ„stwowych, przy zaÅ‚ożeniu, iż sprzedaż drewna i jego cena utrzymajÄ… siÄ™ na obecnym poziomie, szacuje siÄ™, że przewidziane w projekcie zmiany pozwolÄ… na prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci i wykonywanie zadaÅ„ Lasów PaÅ„stwowych zgodnie z przepisami ustawy o lasach.
Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporzÄ…dzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych ( Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz Dz. U. z 2004r. Nr 65, poz. 597).
Przedmiot projektowanej ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
ŹródÅ‚o: Drewno.pl