Nie tylko Suwałki marzą o własnym lotnisku. Projekt realnych kształtów nabiera też w Ełku. W Parku Naukowo-Technologicznym w Ełku 10 czerwca br. (godz. 10.00), w ramach projektu „Odlotowa Polska Wschodnia”, odbędzie się konferencja ”Lotnisko lokalne w okolicach Ełku szansą rozwoju Północno-Wschodniej Polski”.
Projekt „Odlotowa Polska Wschodnia” realizowany jest przez Krosno w partnerstwie z Chełmem i Ełkiem. Istotą programu jest budowa i modernizacja lotnisk oraz utworzenie oferty dla przemysłu lotniczego, które przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej, turystycznej i naukowej miast beneficjentów.
W trakcie konferencji w Ełku przedstawione zostaną koncepcje budowy lotniska lokalnego w okolicach Ełku - warianty lokalizacyjne, etapy inwestycji, a także projekt budowy lotniska – projektowana infrastruktura, uwarunkowania środowiskowe. Podczas konferencji omówione zostaną korzyści, jakie przyniosą lotniska lokalne dla mieszkańców Polski Wschodniej, w szczególności województwa podkarpackiego, lubelskiego i warmińsko-mazurskiego.
Już 25.10.2012 w Ełku odbyło się spotkanie inauguracyjne, podczas którego podpisano porozumienie o współpracy władz samorządowych Ełku i gminy Kalinowo na rzecz utworzenia lotniska lokalnego. Specjaliści z Biura Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult brali pod uwagę trzy lokalizacje – w okolicach Pisanicy, Legi i Ruskiej Wsi. Wybrano wstępnie Pisanicę, bo budowa lotniska w Ledze i Ruskiej Wsi wiązałaby się z olbrzymimi wydatkami na prace ziemne.
Koszt inwestycji, to około 130 mln zł. Ale pierwszy etap, który umożliwi lądowanie i startowanie samolotów na pasie trawiastym, kosztowałby ok. 3 mln zł. Podstawowe prace w tym etapie to tylko ogrodzenie terenu, utworzenie zielonego pasa startowego o długości 900 metrów, pomieszczeń dla zarządcy lotniska i płyty do tankowania. W późniejszym czasie pas zostałby wydłużony do 1100 i poszerzony do 30 metrów. Oprócz tego powstałaby m.in. płyta postojowa dla 6 samolotów mogących przewieźć 20-30 pasażerów i lądowisko dla śmigłowców. Na ten etap inwestycji potrzeba koło 30 mln zł. Na ostatni etap polegający m.in. na dalszej rozbudowie lotniska i wydłużeniu pasa do 1700 metrów trzeba wydać około 46 mln zł.
Inwestycja miałaby być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, z wykorzystanie funduszy UE.
Jan Wyganowski