Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 15 kwietnia br., projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra edukacji narodowej.Projekt nowelizacji ustawy oświatowej umożliwia uczniom szkół podstawowych i gimnazjów dostęp do bezpłatnych podręczników, innych materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
Darmowy podrÄ™cznik dla uczniów pierwszych klas już od tego roku szkolnego premier zapowiedziaÅ‚ podczas konferencji prasowej, w trakcie której prezentowaÅ‚ plany rzÄ…du na 2014 r.
BezpÅ‚atny podrÄ™cznik dla uczniów szkóÅ‚ podstawowych i gimnazjów jest standardem w wiÄ™kszoÅ›ci krajów Unii Europejskiej. PrzedkÅ‚adany projekt noweli oÅ›wiatowej to kolejny krok na drodze do realizacji projektu "darmowy podrÄ™cznik", pierwszym - byÅ‚a nowelizacja ustawy oÅ›wiatowej, obowiÄ…zuje od 22 marca 2014 r., na podstawie której minister edukacji narodowej może zlecić opracowanie i wydanie podrÄ™cznika (lub jego części).
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, zadaniem ministra edukacji bÄ™dzie wyposażenie szkóÅ‚ podstawowych w bezpÅ‚atny podrÄ™cznik do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i spoÅ‚ecznej dla uczniów klas I-III.
Projekt będzie wdrażany stopniowo. W roku szkolnym:
- 2014/2015 podrÄ™cznik trafi do uczniów klas I szkóÅ‚ podstawowych,
- 2015/2016 podrÄ™cznik otrzymajÄ… uczniowie klas II szkóÅ‚ podstawowych,
- 2016/2017 podrÄ™cznik zostanie przydzielony uczniom klas III szkóÅ‚ podstawowych.
Zapewnienie podręcznika do edukacji wczesnoszkolnej przez ministra edukacji jest formą wsparcia dla tego etapu kształcenia i ma związek z objęciem obowiązkiem szkolnym od 2014 r. dzieci sześcioletnich.
Oznacza to także odejÅ›cie od oferowanych przez rynek coraz obszerniejszych, czÄ™sto nieuzasadnionych dydaktycznie, pakietów edukacyjnych. W praktyce do szkóÅ‚ trafiaÅ‚o dużo materiaÅ‚ów ćwiczeniowych, które ograniczaÅ‚y samodzielność ucznia i kreatywność nauczyciela. Opracowany przez MEN podrÄ™cznik ma sprzyjać samodzielnoÅ›ci uczniów w rozwiÄ…zywaniu problemów, ksztaÅ‚towaniu postaw twórczych, stwarzaniu oryginalnych sytuacji dydaktycznych. Chodzi też o zakazanie praktyk wydawców, których celem jest nakÅ‚anianie szkóÅ‚ do wyboru konkretnego podrÄ™cznika, materiaÅ‚ów edukacyjnych oraz materiaÅ‚ów ćwiczeniowych, a także narzucania przez wydawców wymogu Å‚Ä…cznego nabywania podrÄ™czników z innymi dodatkowymi materiaÅ‚ami przeznaczonymi dla ucznia.
Nowe przepisy wprowadzajÄ… zasadÄ™ kolegialnego wyboru podrÄ™cznika lub innego materiaÅ‚u edukacyjnego przez zespóÅ‚ nauczycieli prowadzÄ…cych poszczególne zajÄ™cia edukacyjne (np. zespóÅ‚ nauczycieli ksztaÅ‚cenia zintegrowanego prowadzÄ…cych zajÄ™cia w klasach I-III szkoÅ‚y podstawowej czy zespóÅ‚ nauczycieli prowadzÄ…cych zajÄ™cia z jÄ™zyka obcego w tych klasach), a na wyższych etapach edukacji - przez zespoÅ‚y nauczycieli prowadzÄ…cych zajÄ™cia z poszczególnych przedmiotów.
Nowe regulacje okreÅ›lajÄ… również procedurÄ™ ustalania zestawu podrÄ™czników lub materiaÅ‚ów edukacyjnych, a także materiaÅ‚ów ćwiczeniowych stosowanych w danej szkole. Jeżeli nauczyciele nie uzgodniÄ… wspólnej propozycji podrÄ™cznika lub materiaÅ‚u edukacyjnego - rozstrzygaÅ‚ bÄ™dzie dyrektor szkoÅ‚y. Ponadto, dyrektor szkoÅ‚y bÄ™dzie miaÅ‚ obowiÄ…zek podania do publicznej wiadomoÅ›ci zestawu podrÄ™czników lub materiaÅ‚ów edukacyjnych oraz informacji o materiaÅ‚ach ćwiczeniowych, które bÄ™dÄ… stosowne w szkole w danym roku szkolnym.
Projekt przewiduje również wprowadzenie wymogu opiniowania przez radÄ™ rodziców wyboru zaproponowanego przez nauczycieli i przedstawionego przez dyrektora szkoÅ‚y zestawu podrÄ™czników lub materiaÅ‚ów edukacyjnych, a także materiaÅ‚ów ćwiczeniowych. RozwiÄ…zanie takie zwiÄ™ksza wpÅ‚yw rodziców na proces nauczania-uczenia siÄ™ ich dzieci. Zgodnie z projektem, nauczyciele klas I-III szkóÅ‚ podstawowych bÄ™dÄ… mogli korzystać z innego niż rzÄ…dowy podrÄ™cznik, pod warunkiem, że jego zakup sfinansuje organ prowadzÄ…cy szkoÅ‚Ä™.
Kolejna zmiana to zapewnienie dotacji celowej dla organów prowadzÄ…cych szkoÅ‚y podstawowe i gimnazja. BÄ™dzie ona przeznaczona na zakup: podrÄ™czników do nauczania jÄ™zyka obcego, materiaÅ‚ów edukacyjnych do jego nauczania lub materiaÅ‚ów ćwiczeniowych dla klas I-III szkoÅ‚y podstawowej, podrÄ™czników, materiaÅ‚ów edukacyjnych lub materiaÅ‚ów ćwiczeniowych dla klas IV-VI szkoÅ‚y podstawowej i podrÄ™czników, materiaÅ‚ów edukacyjnych lub materiaÅ‚ów ćwiczeniowych dla wszystkich klas gimnazjum. Zmiana ta bÄ™dzie wdrażana stopniowo, poczÄ…wszy od 2014 r., w którym dotacja celowa bÄ™dzie udzielana na wyposażenie szkóÅ‚ podstawowych w podrÄ™czniki do nauczania jÄ™zyka obcego lub materiaÅ‚y edukacyjne do jego nauczania oraz materiaÅ‚y ćwiczeniowe dla klas I. W kolejnych latach dotacja obejmie nastÄ™pne klasy szkoÅ‚y podstawowej i klasy gimnazjum.
Projekt nowelizacji ustawy zobowiÄ…zuje również szkoÅ‚y podstawowe i gimnazja do zapewnienia uczniom bezpÅ‚atnego dostÄ™pu do podrÄ™czników, materiaÅ‚ów edukacyjnych (zastÄ™pujÄ…cych lub uzupeÅ‚niajÄ…cych podrÄ™cznik) oraz materiaÅ‚ów ćwiczeniowych. Zmiana bÄ™dzie wdrażana sukcesywnie - poczÄ…wszy od 2014 r. w odniesieniu do uczniów klasy I szkoÅ‚y podstawowej. PodrÄ™czniki oraz materiaÅ‚y zastÄ™pujÄ…ce lub uzupeÅ‚niajÄ…ce podrÄ™cznik bÄ™dÄ… wÅ‚asnoÅ›ciÄ… organu prowadzÄ…cego szkoÅ‚Ä™. PodrÄ™czniki bÄ™dÄ… wypożyczane uczniom, zaÅ› ćwiczenia zostanÄ… im przekazane na staÅ‚e. PodrÄ™czniki i materiaÅ‚y edukacyjne majÄ… sÅ‚użyć co najmniej trzem kolejnym rocznikom uczniów.
Zgodnie z projektem, zmienione zostanÄ… warunki dopuszczania do użytku szkolnego podrÄ™czników. Zakazane bÄ™dzie zamieszczanie w podrÄ™cznikach ćwiczeÅ„, zadaÅ„ i poleceÅ„ wymagajÄ…cych wypeÅ‚niania. Chodzi o to, aby podrÄ™cznik mógÅ‚ być przeznaczony do wieloletniego użytku. Obecnie korzystanie z podrÄ™czników używanych jest utrudnione ze wzglÄ™du na powszechnÄ… praktykÄ™ zamieszczania w nich ćwiczeÅ„ wymagajÄ…cych uzupeÅ‚niania. Dotyczy to zwÅ‚aszcza podrÄ™czników do ksztaÅ‚cenia zintegrowanego w klasach I-III szkoÅ‚y podstawowej. Na podstawie obowiÄ…zujÄ…cych przepisów, w tej samej szkole na poziomie poszczególnych klas, w różnych oddziaÅ‚ach mogÄ… być stosowane różne podrÄ™czniki do tego samego przedmiotu, zgodnie z indywidualnym wyborem nauczycieli. Utrudnia to obrót używanymi podrÄ™cznikami w danej szkole, ale również uniemożliwia korzystanie z tego samego podrÄ™cznika przez kolejne roczniki uczniów. W projekcie nowelizacji przewidziano także wprowadzenie wymogu, aby szkolny zestaw podrÄ™czników obejmowaÅ‚ po jednym podrÄ™czniku do danego przedmiotu w danej klasie (przewidziane sÄ… wyjÄ…tki od tej zasady).
Szacunkowo na realizację projektu, w latach 2014-2023, trzeba będzie przeznaczyć ok. 3,8 mld zł.
WedÅ‚ug badaÅ„ CBOS, na poczÄ…tku roku szkolnego 2013/2014 rodzice wydali na podrÄ™czniki, przybory szkolne, mundurki, opÅ‚aty (np. czesne, internat, stancja) Å›rednio 1199 zÅ‚otych, co stanowi 107 proc. kwoty z roku poprzedniego. NajwyższÄ… pozycjÄ™ w budżecie rodziny stanowi zakup podrÄ™czników szkolnych. PrzeciÄ™tnie wydano na nie 382 zÅ‚ote w przeliczeniu na jedno dziecko, co stanowi wzrost o 4 proc. w stosunku do roku 2012/2013. JednoczeÅ›nie, realizowany od 2002 r., rzÄ…dowy program "Wyprawka szkolna", mimo angażowania od kilku lat coraz wiÄ™kszych Å›rodków na zapewnienie pomocy uczniom, nie zaspokaja ich wszystkich potrzeb.
Jan Wyganowski
ŹródÅ‚o Centrum Informacyjne RzÄ…du