Będzie miała ponad cztery kilometry i wyprowadzi tiry ze Sztabina. W poniedziałek, 11 września wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - budowę obwodnicy miejscowości.
Oznacza to, że w najbliższych dniach białostocki oddział GDDKiA przekaże plac budowy wykonawcy, który jeszcze we wrześniu rozpocznie prace. Obwodnica ma być gotowa wiosną 2025 roku.
Wypłata odszkodowań za nieruchomości
Wydanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Podlaski. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości.
To pierwsza decyzja ZRID dotycząca pięciu obwodnic w naszym województwie (Sztabina, Suchowoli, Białobrzegów, Augustowa i Zambrowa), których budowę przewiduje Krajowy Program Budowy 100 Obwodnic.
Trasa rozpocznie się kilometr na południe od miasta, rondem zlokalizowanym przed rzeką Biebrza. Zakończenie obwodnicy zlokalizowane będzie ok. dwa kilometry na północ od Sztabina, włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 8 na wysokości zjazdu do miejscowości Ewy.
W ramach obwodnicy Sztabina powstaną trzy skrzyżowania, w tym dwa typu rondo. Największym obiektem będzie ponad 720-metrowa estakada nad doliną Biebrzy.
Obwodnica o długości 4,2 km będzie drogą jednojezdniową z pasami ruchu o szerokości 3,5 metra, dostosowaną do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Obwodnica ma być także fragmentem drogi S8 pomiędzy Knyszynem a Raczkami (Białystok - Augustów - Suwałki), której budowę zatwierdziła 5 września Rada Ministrów, uzupełniając o ten odcinek Program Budowy Dróg Krajowych.
Obwodnice Sztabina i Suchowoli będą jednojezdniowe, ale ich projekty mają pozwolić na poszerzenie do standardów drogi ekspresowej, na dobudowę drugiej jezdni. Droga S8 Białystok – Augustow - Suwałki o długości 90 km kilka dni temu została wpisana przez rząd do Krajowego Programu i powinna powstać do 2033 roku.
- Przygotowanie takiego wariantu trasy ekspresowej potrwa wiele lat, bo nie jest to prosta procedura administracyjna, więc zanim to się stanie, warto już teraz poprawić warunki poruszania się na tej trasie i zwiększyć bezpieczeństwo kierowców i mieszkańców, a taki cel ma obwodnia Sztabina - podkreślał uczestniczący w uroczystym podpisaniu ZRiD wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski.
Większy komfort mieszkańców
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sztabina jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu w latach 2020-2021, przez Sztabin przejeżdża codziennie ponad 13 tysięcy pojazdów, z czego prawie 4 tysiące to ciężarówki.
Wykonawcą obwodnicy Sztabina będzie Budimex. Wartość kontraktu wynosi 134,8 mln zł. Na początek zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie, wycinka drzew i budowa dróg technologicznych. Potem ruszą roboty ziemne. Inwestycja powinna zostać zakończona do połowy 2025 roku.
Kolejny ZRID ma być wydany na obwodnicę Suchowoli. Powinno to nastapić jeszcze we wrześniu.
Źródła i fot.: PUW, GDDKiA