13.01.2022

Coraz więcej oszustw przy zakupach przez internet. Powiatowy Rzecznik Konsumentów radzi na co uważać

Coraz chętniej dokonujemy zakupów online, co pozwala zaoszczędzić czas i jest niewątpliwie wygodne. Warto znać zatem swoje prawa i obowiązki, jakie wiążą się z dokonywaniem zakupów internetowych, gdyż różnią się od obowiązujących w sklepie stacjonarnym.

Niestety nie wszyscy sprzedawcy sÄ… uczciwi dlatego wciąż sÅ‚yszymy o oszustwach lub problemach zwiÄ…zanych z e-zakupami, które w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków wynikajÄ… z naszej nieuwagi lub braku Å›wiadomoÅ›ci.

Przed zakupem w Internecie należy sprawdzić tożsamość sprzedawcy, możliwość kontaktu z nim, czy udostÄ™pnia regulamin sklepu, czy jego firma jest zarejestrowana na terenie naszego kraju oraz od jakiego czasu dziaÅ‚a na rynku, czy też jakie ma opinie. Brak identyfikacji sprzedawcy, bÅ‚Ä™dy w tekÅ›cie na stronie internetowej, utrudniony kontakt (np. tylko za pomocÄ… formularza kontaktowego), bardzo niskie ceny oferowanych produktów w porównaniu do ofert innych sprzedawców czy brak adresu w celu zwrotu towaru, powinny wzbudzać nasze podejrzenia co do jego wiarygodnoÅ›ci i najrozsÄ…dniej jest wówczas zaniechać zakupu u takiego sprzedawcy. Należy zapoznać siÄ™ z regulaminem, który powinien być umieszczony na stronie sklepu, gdyż zawiera on prawa i obowiÄ…zki konsumenta, zasady sprzedaży, formy dostawy towaru, zasady zwrotu produktów oraz tryb postÄ™powania  reklamacyjnego.

 SzczególnÄ… uwagÄ™ trzeba zwrócić także na zasady i formy pÅ‚atnoÅ›ci. E-sklepy zazwyczaj oferujÄ… różne opcje pÅ‚atnoÅ›ci, z których najpopularniejsze to karta kredytowa oraz szybkie pÅ‚atnoÅ›ci za poÅ›rednictwem różnych banków. Bezpieczniej jest też wybrać opcjÄ™ zapÅ‚aty przy odbiorze. Jeżeli sklep żąda pÅ‚atnoÅ›ci z góry i daje tylko jednÄ… możliwość jej dokonania, skorzystanie
z takiej formy jest ryzykowne. Å»aden uczciwy sprzedawca internetowy nie pozwoli sobie również na zlecanie przelewu na konto osoby prywatnej. Operatorzy pÅ‚atnoÅ›ci, którzy obsÅ‚ugujÄ… sklepy internetowe, czÄ™sto dostarczajÄ… dodatkowe programy ochrony kupujÄ…cych. Uważajmy też podczas dokonywania zakupów za granicÄ…, musimy upewnić siÄ™ jakie koszty sÄ… po naszej stronie oraz gdzie możemy odesÅ‚ać towar.

Zawsze sprawdzaj czy dostarczono ci paragon fiskalny lub fakturę VAT i czy widnieją na nich prawidłowe informacje. Po zakończeniu czynności związanych z obsługą konta na stronie sklepu, koniecznie się wyloguj, aby osoby postronne nie uzyskały do niego dostępu. Do czasu zakończenia całości transakcji zakupu towaru, na wszelki wypadek zachowaj całość korespondencji elektronicznej oraz potwierdzenie zakupu ze sprzedawcą.

KupujÄ…c przez Internet zawsze powinniÅ›my chronić swoje dane osobowe. Gdy wypeÅ‚niasz formularze z danymi potrzebnymi do wysyÅ‚ki czy do wystawienia faktury, sprawdź, czy w przeglÄ…darce na poczÄ…tku adresu witryny widnieje https zamiast http. WchodzÄ…c na strony sprzedawcy szukaj symbolu kÅ‚ódki, który oznacza bezpieczne poÅ‚Ä…czenie, aby osoby trzecie nie mogÅ‚y uzyskać dostÄ™pu do przesyÅ‚anych danych. Nie należy również odpowiadać na e-maile zapraszajÄ…ce do klikania w linki w celu aktualizacji danych osobowych. Nie jest dobrym pomysÅ‚em odbieranie takich wiadomoÅ›ci z urzÄ…dzenia mobilnego, natomiast odczytujÄ…c je na komputerze, nie powinno siÄ™ klikać w zamieszczone linki. Każde klikniÄ™cie w niezweryfikowany post, reklamÄ™ czy link w wiadomoÅ›ci od nieznanego odbiorcy może skutkować poważnymi zagrożeniami prywatnoÅ›ci. Nigdy nie podawaj numeru PIN swojej karty na stronach internetowych, haseÅ‚, danych do logowania do bankowoÅ›ci internetowej, danych
z dowodu osobistego. Sprawdzaj historiÄ™ transakcji na koncie osobistym lub koncie karty kredytowej w bankowoÅ›ci elektronicznej. W przypadku zidentyfikowania transakcji, których nie dokonaliÅ›my, warto jak najszybciej skontaktować siÄ™ ze swoim bankiem. Unikaj publicznych sieci WiFi, gdyż takie sieci umożliwiajÄ… bardzo Å‚atwe przechwycenie danych, jakie przesyÅ‚asz ze swojego urzÄ…dzenia, gdy nie majÄ… odpowiednich zabezpieczeÅ„ oraz nigdy nie instaluj aplikacji i programów z nieznanych ci źródeÅ‚ które rzekomo majÄ… sÅ‚użyć w celu umożliwienia udzielenia klientowi zdalnej pomocy, gdyż zainstalowana aplikacja może przejąć kontrolÄ™ nad twoim komputerem czy smartfonem. Niezależnie, w jaki sposób korzystamy
z Internetu, robimy zakupy czy czytamy wiadomości, zawsze warto zadbać o instalację dobrego oprogramowania antywirusowego z opcją automatycznej aktualizacji.

Konsument dokonujÄ…c zakupów na odlegÅ‚ość tj. przez Internet ma prawo, w ciÄ…gu 14 dni od daty otrzymania towaru, zwrócić go (poza wyjÄ…tkami – nie zwrócimy np.: gier komputerowych, pÅ‚yt z filmami, których zapieczÄ™towane opakowanie konsument otworzyÅ‚ po dostarczeniu, rzeczy wyprodukowanych wedÅ‚ug specyfikacji konsumenta czy artykuÅ‚ów spożywczych z krótkim terminem przydatnoÅ›ci do użycia, gazet i czasopism). Konsument ponosi koszty zwrotu towaru, chyba, że sprzedawca nie poinformowaÅ‚ go o tym lub zgodziÅ‚ siÄ™ je ponieść. Zwracany towar nie może mieć Å›ladów użytkowania, ale można np. przymierzyć ubranie. JeÅ›li sprzedawca stwierdzi Å›lady użytkowania, może obniżyć kwotÄ™, którÄ… wypÅ‚aci za zwrot.

PamiÄ™tajmy też, że speÅ‚nienie Å›wiadczenia niezamówionego przez konsumenta, nastÄ™puje na ryzyko przedsiÄ™biorcy i nie nakÅ‚ada na konsumenta żadnych zobowiÄ…zaÅ„.

Ważne jest również sprawdzenie towaru przy odbiorze pod kÄ…tem ewentualnych uszkodzeÅ„.
W razie stwierdzenia uszkodzeÅ„ przesyÅ‚ki należy sporzÄ…dzić protokóÅ‚ szkody w obecnoÅ›ci kuriera. Na sporzÄ…dzenie protokoÅ‚u szkody mamy 7 dni od daty odbioru towaru (kiedy potwierdzimy odbiór bez zastrzeżeÅ„, a po otwarciu przesyÅ‚ki okaże siÄ™, że zawartość jest zniszczona).

Uważajmy na cyberprzestÄ™pców stosujÄ…cych tzw. „metodÄ™ na kuriera” która pozbawiÅ‚a już oszczÄ™dnoÅ›ci wielu użytkowników sklepów internetowych. WysyÅ‚ajÄ… oni wiadomoÅ›ci e-mail lub SMS do kupujÄ…cych z informacjÄ… o koniecznoÅ›ci dopÅ‚aty do usÅ‚ugi kurierskiej, zaznaczajÄ…c,
iż zaniechanie opłaty miałoby skutkować zwrotem przesyłki do sprzedawcy. Tymczasem podają link do fałszywej strony w celu włamania się na konto bankowe swojej ofiary.

Zawsze zachowujmy czujność i kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania.

JeÅ›li okaże siÄ™, że padliÅ›my ofiarÄ… oszustów powinniÅ›my niezwÅ‚ocznie zgÅ‚osić to organom Å›cigania. Jeżeli mamy problem z przedsiÄ™biorcÄ… w dochodzeniu swoich roszczeÅ„, zostaliÅ›my wprowadzeni w bÅ‚Ä…d lub nie wiemy jak egzekwować swoje prawa, po pomoc można zwrócić siÄ™ do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Starostwie Powiatowym w SuwaÅ‚kach,
ul. Åšwierkowa 60, nr tel. 87 5659277, e-mail: prk@powiat.suwalski.pl

 

Anna Micielica

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Starostwo Powiatowe w Suwałkach

fot. Shutterstock 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.20.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie