- Są ludzie, którzy chętnie chodzą do pracy, lubią to, co robią i dobrze zarabiają. Jeśli nas to dziwi, to pierwszy sygnał, że przyzwyczailiśmy się do zawodowej bylejakości – mówi Aleksandra Pocheć, ekspertka serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.
Oto czego nie można lekceważyć.
1. Niezadowolenie z wykonywanej pracy
Można mieć gorszy dzieÅ„ czy tydzieÅ„ w pracy. JeÅ›li jednak każdego dnia, od kilku miesiÄ™cy narzekamy na firmÄ™, szefa i wspóÅ‚pracowników, to jasny sygnaÅ‚, że dzieje siÄ™ coÅ› zÅ‚ego. O ile z chwilowym niezadowoleniem można walczyć, o tyle rozgoryczenie dziaÅ‚a bardzo destrukcyjnie na nasze samopoczucie. W dÅ‚uższym czasie może zaowocować wypaleniem zawodowym.
2. Codzienne nadgodziny
- Ważna konferencja, spotkanie, czy projekt oznaczajÄ… czasem pracÄ™ po godzinach. JeÅ›li jednak nadgodziny stajÄ… siÄ™ codziennoÅ›ciÄ…, do tego stopnia, że zaczynamy je traktować jak normÄ™, powinna zaÅ›wiecić siÄ™ nam czerwona lampka – mówi Aleksandra Pocheć z MonsterPolska.pl. - Jeszcze gorzej, jeÅ›li w firmie tworzy siÄ™ kultura pracy po godzinach, a ten, kto próbuje wyÅ‚amywać, jest negatywnie oceniany przez szefa i zespóÅ‚. To znak, że nie pracujemy w zdrowym Å›rodowisku pracy – dodaje.
3. Destrukcyjna atmosfera
Nie ma jednego powodu, który sprawia, że atmosfera w firmie jest destrukcyjna. Czasem odpowiadajÄ… za to trudne relacje w zespole, innym razem kÅ‚opot z szefem. Atmosfera to jednak jeden z najważniejszych czynników, który wpÅ‚ywa na satysfakcjÄ™ z wykonywanej pracy. Warto o tym pamiÄ™tać.
4. Brak czasu na życie prywatne
W fazie intensywnego skupienia na rozwoju kariery nie czujemy, że praca kradnie nam życie prywatne. Jednak w pewnym momencie przypomnimy sobie o rodzinie i przyjacioÅ‚ach. Najgorzej doprowadzić do sytuacji, w której utracimy już wszystkich znajomych zmÄ™czonych przyjaźniÄ… z pracoholikiem. Lepiej zadbać o balans pomiÄ™dzy pracÄ… a prywatnoÅ›ciÄ….
5. Pomijanie przy projektach, nominacjach, awansach
Nawet osoby pozbawione wygórowanych ambicji zawodowych, mogÄ… poczuć siÄ™ nieswojo, bÄ™dÄ…c stale pomijane np. przy nominacjach na pracownika miesiÄ…ca. JeÅ›li zaÅ› drzemie w nas apetyt na awans to prosta droga do podciÄ™cia nam skrzydeÅ‚. Nie powinniÅ›my na to pozwolić. Warto wczeÅ›nie szukać nowych wyzwaÅ„.
6. Brak podwyżki
„Nie ma powodu, dla którego – zwÅ‚aszcza po dobrej ocenie – nie mielibyÅ›my otrzymać podwyżki. JeÅ›li za wysokimi wymaganiami, nowymi obowiÄ…zkami, nie idÄ… zarobki wczeÅ›niej czy później spadnie nasza motywacja do pracy” – komentuje Pocheć.
7. Brak benefitów
„Benefity to już norma. Nie muszÄ… być wyszukane, ale Å›wiadczÄ… o tym, że pracodawca uwzglÄ™dnia potrzeby pracowników i potrafi ich doceniać. Brak benefitów jest sygnaÅ‚em, że firma nie nadąża za rynkowymi standardami” – dodaje ekspertka.
8. Cięcia płac
Tylko firma, w której panuje doskonaÅ‚a kultura pracy i atmosfera, może utrzymać pracowników po tym, jak obniży im pensje. W przeciwny razie obniżka pÅ‚ac jest sygnaÅ‚em, że takÄ… firmÄ™ lepiej zmienić. Bardziej negatywnie reagujemy na to, co nam siÄ™ zabiera niż pozytywnie na to, co nam siÄ™ daje.
9. ZÅ‚a ocena roczna
Zła ocena, zwłaszcza jeśli podejrzewamy, że jest zaniżona, aby np. nie ubiegać się o podwyżkę, jest krzywdząca. Taki zabieg źle też świadczy o pracodawcy. Nie warto godzić się na takie praktyki.
10. Kary
Stosowanie kar np. ciÄ™cia premii, nadgodziny, dodatkowe dyżury sÄ… trudne do przyjÄ™cia. JeÅ›li dodatkowo jesteÅ› osobÄ…, która wykonuje obowiÄ…zki, a otrzymuje kary – zarzÄ…dź ewakuacjÄ™.