Jeżeli dobrze pójdzie, wiosną rozpocznie się remont suwalskiego dworca PKP i potrwa do końca 2026 r. Do 2029-2030 powinien zostać zrealizowany odcinek szybkiej kolei od Ełku przez Suwałki do Trakiszek. Na razie, Rail Baltica zaistniała na stacji Ełk.
- Nowoczesna, wygodniejsza i bardziej dostępna jest stacja kolejowa w Ełku. To efekt inwestycji w ramach budowy międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Zakończyliśmy zasadnicze prace – podróżni z ich efektów w pełni skorzystają w grudniu, wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy. Roboty dofinansowane były z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę” - informuje Tomasz Łotowski, rzecznik PKP PLK.
Zakończone zostały najważniejsze prace na stacji w Ełku. Ich efektem są nowe perony, układ torowy oraz obiekty inżynieryjne w mieście. Inwestycja jest częścią miliardowego projektu – budowy międzynarodowej trasy Rail Baltica, dzięki której kolej w Ełku zyskała europejski standard. To kolejny krok przybliżający Polskę do nowoczesnych połączeń z krajami bałtyckimi.
Z punktu widzenia pasażera najbardziej widoczną zmianą są trzy nowe perony na stacji Ełk. W miejsce dotychczasowych, niższych i mniej wygodnych, zbudowano dwie platformy o długości 400 m, jedną o długości 300 m i wysokości 76 cm. Łatwiej wsiada się z nich do pociągów, a obszerne wiaty chronią przed opadami i słońcem. Przy peronach nr 1 i 2 pierwsze pociągi zatrzymają się 15 grudnia br., wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.
Ważną częścią inwestycji kolejowych są udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – tak jest również w Ełku. Na perony podróżni mogą dotrzeć nowym tunelem o długości 110 m, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji, w rejon osiedla Zatorze. Dostępność zapewniają windy, natomiast na samych peronach pomagają ścieżki naprowadzające. Dodatkowym udogodnieniem będzie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), który zapewni aktualne informacje o ruchu pociągów. Obecnie trwają prace nad jego wdrożeniem.
Bezpieczne podróże koleją, lepsza komunikacja w mieście
Poza stacją Ełk, inwestycja objęła także przystanek Ełk Szyba Wschód – zbudowano tutaj dwa nowe dwustumetrowe perony. Tuż obok, w miejscu dawnego przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Kolejowej, powstał wiadukt dla pociągów. Kierowcy bezpiecznie przejeżdżają pod torami, natomiast pasażerowie zyskali wygodne drogi dojścia do peronów.
Bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania zbudowane zostały także w innych częściach miasta. Nowy wiadukt nad ul. Suwalską i przebudowane odcinki sąsiednich ulic usprawniają komunikację w centrum.
Zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne powstało także w rejonie ul. Towarowej i Norwida. Jest tam tunel dla samochodów, a nad nim dwa wiadukty – kolejowy i drogowy. Dzięki połączeniu z inwestycją miasta Ełk, powstał funkcjonalny układ ulic. Pulę obiektów inżynieryjnych zamyka most na rzece zbudowany w miejsce starej konstrukcji, który na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów.
Wydajny transport towarów
Nie ma już osobnej stacji Ełk Towarowy z jej odrębnymi nastawniami. Cały układ torowy wchodzi w zakres stacji Ełk. Stało się tak dzięki centralizacji urządzeń i sterowaniu ruchem pociągów z jednego miejsca. W tym celu zbudowane zostało nowoczesne lokalne centrum sterowania, wyposażone w zaawansowane urządzenia komputerowe. Dzięki temu dyżurni ruchu kontrolują jazdy pociągów na 40 km torów i 118 rozjazdach, z których obecnie składa się stacja w Ełku. Po przebudowie układu torowego można odprawiać pociągi towarowe o długości do 740 m.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 612 mln zł została zrealizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace dofinansowano ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Więcej informacji na www.rail-baltica.pl
Źródło i fot. PKP PLK