GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z przygotowaniem wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy dwujezdniowej drogi krajowej na odcinku Knyszyn – Korycin.
Wykorzystać decyzje środowiskową
W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Multiconsult Polska i to ona, w 15 miesięcy od podpisania umowy, ma wykonać dokumentację wraz z przygotowaniem wniosku o decyzję ZRID (grudzień 2025 r.). Dla tego odcinka drogowcy mają skuteczną do lutego 2026 r. decyzję środowiskową, która została wydana 21 grudnia 2015 r., a 3 lutego 2016 r. stała się ostateczna.
W oparciu o tę decyzję realizowany jest już odcinek drogi ekspresowej S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód oraz podpisane zostały umowy na projekt i budowę S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo oraz S16 Knyszyn – Krynice.
Przejmie ruch tranzytowy
- Podpisując umowę tylko na opracowanie dokumentacji projektowej, działamy zgodnie z ustaleniami wynikającymi z rozmów z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Decyzja o realizacji tej inwestycji zostanie bowiem podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim. Planowany odcinek – jeśli zostanie zrealizowany – przejmie ruch tranzytowy z istniejącej DK8 przechodzącej przez Puszczę Knyszyńską – informuje GDDKiA.
- Droga ta będzie stanowić spójną całość, łączącą Białystok z Augustowem. Jak wygląda w tej chwili komunikacja na tej trasie, wszyscy wiemy – nie jest ani bezpieczna, ani szybka, ani nowoczesna. Filozofia myślenia tego rządu jest taka, by system komunikacji drogowej był jak najbardziej sprawny, bezpieczny i nowoczesny – podkreślał podczas ceremonii podpisywania umowy wojewoda Jacek Brzozowski.
Po nowym śladzie
Droga ma zostać zaprojektowana po nowej trasie. Będzie miała ok. 24 km i nawierzchnię przystosowaną do ruchu pojazdów o nośności 11,5 t/oś. Połączy powstającą S16 Knyszyn – Krynice z realizowaną, w ramach Programu budowy 100 obwodnic, obwodnicą Suchowoli.
Standard „eski”
Prace będą polegały na zaprojektowaniu dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej jezdni, na parametrach drogi ekspresowej. Przewidziano trzy węzły drogowe: Knyszyn (skrzyżowanie z S16 i DK65), Jasionówka (skrzyżowanie z DW671 i drogą powiatową Starowola - Jasionóweczka) oraz Korycin (skrzyżowanie z DW671). Zaplanowano także parę MOP-ów Zofiówka ulokowanych po obu stronach trasy.
W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę istniejących dróg kolidujących z nową trasą oraz budowę dodatkowych jezdni do obsługi ruchu lokalnego, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, urządzeń ochrony środowiska (zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt), a także systemu odwodnienia.
Dlaczego do Białegostoku przez Knyszyn, a nie Katrynkę?
Zarówno poprzedni, jak i obecny rząd zakładają, że droga ekspresowa Knyszyn (Białystok) - Raczki (Suwałki) może zostać wybudowana do 2033 roku. We wrześniu 2023 roku do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), dodana została bowiem nowa inwestycja. Ma to być budowa drogi ekspresowej S8, na odcinku Knyszyn (Białystok) – Raczki (Suwałki), o szacunkowej długości 90 km.
Niektórzy politycy, jak i użytkownicy dróg postulują, by wiodła śladem obecnej DK 8 i zaczynała się nie w Knyszynie, a w Katrynce, do której już jest zbudowana ponad 6-kilometrowa ekspresówka z Białegostoku,
Przewodniczący Sejmiku Województwa Podlaskiego Cezary Cieślukowski we wrześniu 2023 roku pisał m.in. tak:
- KTO JEŹDZI Z SUWAŁK I AUGUSTOWA DO BIAŁEGOSTOKU PRZEZ KNYSZYN?. Dajcie znać, bo nie znam nikogo. Nie ma szczęścia droga S8 Białystok Suwałki do mądrych decyzji polityków. Na odczepnego zaplanowano budowę obwodnic kilku miejscowości po drodze Białobrzegi, Sztabin, Suchowola. Zaplanowano w tzw. systemie 2+1, czyli z krótkimi odcinkami, gdzie da się wyprzedzić kogokolwiek. Nawet rozstrzygnięto przetargi w systemie zaprojektuj i wybuduj. Teraz mamy kolejną zmianę decyzji. Od września 2023 roku ma być droga ekspresowa czyli 2+2 na całej długości, ale za to nie tak, jak jeździmy przez całe życie z Augustowa przez Korycin i Katrynkę do Białegostoku, tylko z Korycina przez KNYSZYN. Czyli 30 km dalej, 20 minut dłużej i 15 zł drożej - wyliczał.
WYG
Źródło, mapa, fot: GDDKiA