26.06.2021

Droga ekspresowa z EÅ‚ku do MrÄ…gowa, obwodnica GÄ…sek, rondo na obwodnicy Olecka

Pięć inwestycji w województwie warmińsko-mazurskim znajduje się obecnie na różnym etapie przygotowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Są to: S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk, obwodnice Olsztyna i Dywit, Pisza, Gąsek oraz Szczytna.

Z kolei dla STEÅš obwodnicy JegÅ‚ownika trwa ocena zÅ‚ożonych ofert. Do publikacji w Dzienniku UrzÄ™dowym Unii Europejskiej skierowano ogÅ‚oszenie o przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego z materiaÅ‚ami do decyzji Å›rodowiskowej dla ok. 90-kilometrowej trasy S5 miÄ™dzy OstródÄ… a GrudziÄ…dzem.

S16 MrÄ…gowo - Orzysz - EÅ‚k

Wniosek o wydanie decyzji Å›rodowiskowej (DÅšU) dla tej inwestycji GDDKiA zÅ‚ożyÅ‚a w grudniu 2020 r. We wniosku o wydanie tej decyzji zarekomendowano do realizacji wariant B, który uzyskaÅ‚ w analizie wielokryterialnej najkorzystniejsze wyniki w kryterium „Å›rodowisko przyrodnicze i spoÅ‚eczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmujÄ…cym swym zakresem dÅ‚ugość trasy, dostÄ™pność transportowÄ… oraz wpÅ‚yw na bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego. Droga w rekomendowanym przez GDDKiA wariancie przebiega na trasie MrÄ…gowo - Kosewo - Baranowo (od strony poÅ‚udniowej) - MikoÅ‚ajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony póÅ‚nocnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - EÅ‚k. DostÄ™p do drogi bÄ™dzie możliwy poprzez wÄ™zÅ‚y znajdujÄ…ce siÄ™ w nastÄ™pujÄ…cych lokalizacjach: Baranowo, MikoÅ‚ajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o dÅ‚ugoÅ›ci ok. 77,5 km.

Co zawiera wniosek o decyzję środowiskową?

Do wniosku o wydanie decyzji Å›rodowiskowej zostaÅ‚ doÅ‚Ä…czony raport o oddziaÅ‚ywaniu na Å›rodowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegóÅ‚owych prognoz oddziaÅ‚ywania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie haÅ‚asu, a także zawarto informacje na temat oddziaÅ‚ywania na inne komponenty Å›rodowiska (roÅ›liny, zwierzÄ™ta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostaÅ‚y w raporcie proponowane rozwiÄ…zania ograniczajÄ…ce negatywny wpÅ‚yw drogi na Å›rodowisko. OkreÅ›lona zostaÅ‚a m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierzÄ…t, zabezpieczeÅ„ akustycznych, urzÄ…dzeÅ„ ochrony wód, nasadzeÅ„ zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp.

Na podstawie tego raportu prowadzona jest aktualnie przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko. DŚU jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie decyzji środowiskowej oznacza możliwość realizacji drogi w przebiegu wnioskowanym przez inwestora, przy zachowaniu uwarunkowań w zakresie oddziaływania na środowisko na etapie realizacji, a następnie eksploatacji.

Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu DÅšU, bÄ™dzie opracowanie szczegóÅ‚owego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczGDDKiA no-Å›rodowiskowego (STEÅš-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiÄ…zania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycjÄ™ oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsiÄ™wziÄ™cia. Na II etapie STEÅš-R wykonywane sÄ… także badania geologiczne dla wskazanego w DÅšU przebiegu trasy.

S5 Ostróda - Nowe Marzy

W maju bieżącego roku zatwierdzone zostaÅ‚y dwa Programy Inwestycji dla prac przygotowawczych do budowy nowego odcinka drogi ekspresowej S5, który poÅ‚Ä…czy S7 z autostradÄ… A1. Pierwszy Program obejmuje odcinek Wirwajdy - granica woj. warmiÅ„sko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego. Drugi, od granicy tych województw do autostrady A1 w okolicy GrudziÄ…dza. DziÄ™ki temu 22 czerwca br. do publikacji w Dzienniku UrzÄ™dowym Unii Europejskiej GDDKiA skierowaÅ‚a ogÅ‚oszenie o przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego z materiaÅ‚ami do decyzji Å›rodowiskowej dla caÅ‚ej ok. 90-kilometrowej trasy. OgÅ‚oszenie ukaże siÄ™ niebawem na platformie zakupowej GDDKiA.

Studium korytarzowe

W ubiegÅ‚ym roku GDDKiA zakoÅ„czyÅ‚a prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiaÅ‚em wyjÅ›ciowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegóÅ‚owego opracowania, 07 października 2020 r. GDDKiA rozmawiaÅ‚a z przedstawicielami wszystkich szczebli samorzÄ…du terytorialnego, przez których obszary przechodzą wskazane korytarze. Wówczas opublikowano również Streszczenie Studium Korytarzowe dla S5 Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1).

Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorzÄ…du terytorialnego, do dalszych prac wskazano dwa o szerokoÅ›ci kilku kilometrów każdy. Na terenie woj. warmiÅ„sko-mazurskiego poczÄ…tkiem przyszÅ‚ej trasy bÄ™dzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu IÅ‚awy, drugi w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na wiÄ™kszoÅ›ci przebiegu korytarze pokrywajÄ… siÄ™, a planowana S5 może poÅ‚Ä…czyć siÄ™ z A1 na istniejÄ…cym węźle GrudziÄ…dz lub na poÅ‚udnie od tego miasta. Projektanci pracujÄ…c nad dokumentacjÄ… STEÅš, zaproponujÄ… kilka możliwych wariantów przebiegu przyszÅ‚ej S5. Potwierdzenie lokalizacji docelowego rozwiÄ…zania nastÄ…pi poprzez wydanie decyzji Å›rodowiskowych, co zostanie poprzedzone spotkaniami informacyjnymi, zebraniem informacji od obywateli i przedstawicieli samorzÄ…dów oraz przeprowadzeniem oficjalnych konsultacji spoÅ‚ecznych przez wÅ‚aÅ›ciwych regionalnych dyrektorów ochrony Å›rodowiska (RDOÅš w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmiÅ„sko-mazurskim i RDOÅš w Bydgoszczy – w województwie kujawsko-pomorskim).

Planowane terminy i zakres inwestycji

Szacowany czas przewidziany na prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji Å›rodowiskowych, to lata 2021 - 2028. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie okoÅ‚o 33 mln zÅ‚, natomiast koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiÄ™dzy OstródÄ… i GrudziÄ…dzem szacowany jest na ponad 5 mld zÅ‚. Przewiduje siÄ™, że zakoÅ„czenie budowy nastÄ…pi w roku 2032.

W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, dodatkowych jezdni serwisowych, wÄ™zÅ‚ów drogowych oraz obiektów inżynierskich. PowstanÄ… także urzÄ…dzenia ochrony Å›rodowiska, odwodnienie i oÅ›wietlenie drogi, elementy obsÅ‚ugi ruchu pieszego i rowerowego oraz urzÄ…dzenia BRD i zarzÄ…dzania ruchem. Prace przewidujÄ… również zagospodarowanie zieleni, przebudowÄ™ dróg innych kategorii i przebudowÄ™ infrastruktury kolidujÄ…cej z inwestycjÄ…. W ramach zadania zbudowane zostanÄ… także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca ObsÅ‚ugi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEÅš.

Program budowy 100 obwodnic

Na Warmii i Mazurach w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic przygotowywanych jest pięć inwestycji. Są to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit.

Obwodnica Smolajn jest już w budowie, natomiast dla pozostałych czterech zadań przygotowywana jest dokumentacja projektowa.

Obwodnica Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65 uzyskała 26 października 2020 r. decyzję środowiskową. Obecnie sporządzany jest STEŚ-R etap II. Badania geologiczne zostały już wykonane, a w opracowaniu jest dokumentacja geologiczno-inżynierska. Kompletna dokumentacja STEŚ-R etap II zostanie przekazana do odbioru do końca lipca 2021 r. Przetarg na obwodnicę Gąsek ma zostać ogłoszony na początku 2022 r.

Na przeÅ‚omie maja i czerwca bieżącego roku GDDKiA podpisaÅ‚a umowy na wykonanie dokumentacji obwodnic Olsztyna i Dywit, Szczytna oraz Pisza. Dla obwodnicy Olsztyna i Dywit zakres zamówienia obejmuje wykonanie Studium korytarzowego oraz Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego wraz z materiaÅ‚ami do decyzji Å›rodowiskowej, natomiast dla obwodnic Szczytna i Pisza - Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiaÅ‚ami do decyzji Å›rodowiskowej.

Inne zadania w przygotowaniu

Na etapie wykonywania dokumentacji projektowej znajdujÄ… siÄ™ również zadania w zakresie modernizacji istniejÄ…cej sieci drogowej, majÄ…ce na celu poprawÄ™ bezpieczeÅ„stwa w ruchu drogowym oraz dostosowanie noÅ›noÅ›ci nawierzchni do 11,5 tony na oÅ›.

Rozbudowa drogi krajowej nr 65

Inwestycja polega na rozbudowie siedmiu odcinków drogi krajowej nr 65 o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 59,1 km. Celem inwestycji jest dostosowanie nawierzchni drogi do noÅ›noÅ›ci 11,5 t/oÅ› oraz poprawa bezpieczeÅ„stwa.

GDDKiA przygotowuje projekty budowlane i wykonawcze dla nastÄ™pujÄ…cych odcinków:

- drogowe przejście graniczne Gołdap - początek obwodnicy Gołdapi,

- Kowale Oleckie - poczÄ…tek obwodnicy Olecka,

- Olecko - GÄ…ski,

- GÄ…ski - EÅ‚k,

- EÅ‚k - Nowa WieÅ› EÅ‚cka,

- Nowa Wieś Ełcka - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.

Przebudowa skrzyżowań na ronda

W celu poprawy bezpieczeÅ„stwa i zwiÄ™kszenia pÅ‚ynnoÅ›ci ruchu GDDKiA przygotowuje przebudowÄ™ trzech skrzyżowaÅ„ na ronda. SÄ… to skrzyżowania: obwodnicy Olecka (DK65) z drogÄ… wojewódzkÄ… nr 655, drogi krajowej nr 51 z drogami powiatowÄ… i gminnÄ… w rejonie miejscowoÅ›ci Dywity oraz drogi krajowej nr 15 z drogami powiatowÄ… i gminnÄ… w rejonie miejscowoÅ›ci Rożental. Dla rond w Olecku i Rożentalu przygotowywane sÄ… obecnie projekty budowlane i wykonawcze, natomiast dla ronda koÅ‚o Dywit sprawdzamy oferty zÅ‚ożone w przetargu na budowÄ™.

 Å¹ródÅ‚o i fot: GDDKiA


udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.21.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie