23.02.2025

Droga Suwałki – Białystok. Obwodnice Suchowoli i Sztabina zaprojektowane jako drogi ekspresowe

Jak informuje białostocki oddział GDDKiA, budowane obwodnice Suchowoli i Sztabina powstają jako drogi jednojezdniowe, co wprost wynika z uzyskanych decyzji - środowiskowej i o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Zostały jednak zaprojektowane na parametrach drogi ekspresowej i w przyszłości będzie można je rozbudować o drugą jezdnię przy ograniczeniu do minimum tzw. robót traconych.

Obie obwodnice zaprojektowano tak, aby spełniały wymagania dla geometrii dwujezdniowej drogi ekspresowej. Pod przyszłą rozbudowę przygotowane są również obiekty inżynierskie przechodzące nad tymi obwodnicami.

Projekt – o krok do przodu

Decyzja środowiskowa na wykonanie drogi jednojezdniowej nie dawała formalnych możliwości zlecenia zaprojektowania i wykonania zarówno odcinków drogi dwujezdniowej, węzłów, jak i docelowych obiektów inżynierskich poprzecznych. Nie obejmowała też terenu pod przyszłą rozbudowę. Mimo to, podjęliśmy działania zaradcze i minimalizujące przyszłe koszty związane z ewentualną budową drugiej jezdni.

 

 

Na etapie przetargu na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj (2020 r.), GDDKiA wpisała konieczność przygotowania projektu w taki sposób, żeby zaproponowane przez wykonawcę rozwiązania minimalizowały konieczność rozbiórek (robót traconych) w przypadku wykonania drugiej jezdni. Dlatego też żaden z realizowanych obecnie obiektów w ciągu obwodnicy Suchowoli, Sztabina czy projektowanych na obwodnicy Białobrzegów nie będzie wymagał rozbiórki podpór czy też płyty nośnej – wyjaśniają drogowcy.

Przebudowa w niezbędnym zakresie

W ramach dobudowy drugiej jezdni, po uzyskaniu nowej decyzji środowiskowej i decyzji ZRID, zajdzie konieczność przebudowy dróg poprzecznych w niezbędnym zakresie. Przy czym ich przekrój podłużny uwzględnia możliwość dobudowy drugiej jezdni, tym samym minimalizując zakres tzw. robót traconych.

Każdy z siedmiu obiektów poprzecznych przechodzących nad obwodnicami Suchowoli (trzy wiadukty i dwa przejścia górą dla zwierząt) oraz Sztabina (wiadukt i przejście górą dla zwierząt) został dostosowany do ewentualnej, przyszłej rozbudowy. Zaprojektowano je w taki sposób, aby podczas rozbudowy o dodatkowe przęsła nad drugą nitką drogi, nie uległy uszkodzeniu żadne elementy konstrukcyjne, a jednocześnie można było bezpiecznie użytkować istniejącą jezdnię DK8 bez ograniczeń w ruchu.

Przy budowie drugiej jezdni konieczna będzie rozbiórka części nasypu wraz z fragmentem nawierzchni drogi poprzecznej oraz konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego (ściana czołowa oraz skośnie usytuowane ściany boczne), a także płyty przejściowej.

Dotychczasowy przyczółek po stronie poszerzanej stanie się podporą pośrednią (w pasie rozdziału między jezdniami). Nie projektowano przyczółka klasycznego o konstrukcji masywnej, tylko w postaci słupowej z oczepem podłożyskowym, a funkcję ściany przyczółka, jaką spotyka się w rozwiązaniach tradycyjnych, pełni lekka, rozbieralna ścianka z gruntu zbrojonego. Ścianka jest wykonana z elementów prefabrykowanych i możliwe jest jej wykorzystanie w konstrukcji nowego przyczółka po rozbudowie. Fundament, oczep oraz słupy podpory, która docelowo znajdzie się pomiędzy jezdniami drogi, zostały przeliczone na obciążenie pochodzące od dodatkowego przęsła o rozpiętości podobnej i nie mniejszej, jak przęsło istniejące.

Warto też dodać, że grunt z częściowo rozebranego nasypu będzie niemal w 100 proc. nadawał się do ponownego wykorzystania, a obudowa przyczółka w 80-90 proc. Z kolei fragment nawierzchni drogi poprzecznej przerobiony zostanie na granulat mineralno-asfaltowy do nowych mieszanek i wykorzystany przy budowie drugiej jezdni – informuje GDDKiA O/Białystok.

Program budowy obwodnic

Przypomnijmy, że w 2020 r., gdy ogłaszano przetarg na realizację jednojezdniowych obwodnic Suchowoli i Sztabina klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), GDDKiA działała zgodnie z obowiązującym Programem budowy 100 obwodnic i uzyskaną decyzją środowiskową. Umowy na realizację podpisaliśmy w maju 2021 r. Wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) złożono w sierpniu 2022 r., a Wojewoda Podlaski wydał je we wrześniu 2023 r. Wtedy też ruszyły roboty.

Białystok - Raczki

Natomiast budowa dwujezdniowej drogi Knyszyn – Raczki stała się realna, po wpisaniu jej - również we wrześniu 2023 r. - do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Zostało to potwierdzone w niedawnych deklaracjach Ministerstwa Infrastruktury, że na odcinku między Białymstokiem a Raczkami powstanie właśnie dwujezdniowa droga o parametrach drogi ekspresowej – wyjaśnia GDDKiA

Źródło i fot: GDDKiA O / Białystok

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Sponsor walut
Kursy walut
03.27.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.1198 4.2030
USD 0.00% 3.8104 3.8874
GBP 0.00% 4.9333 5.0329
CHF 0.00% 4.3241 4.4115
Dodaj nowe og�oszenie